PING Studiossa sukelsimme videoiden ja monikanavaisuuden maailmaan yhteistyökumppaneidemme Videollen, Meltwaterin, Otavamedian ja Allas Sea Poolin kanssa. Kokosimme lukijoillemme tärkeimmät tärpit ja somevinkit omien kanavien tehokkaampaan hyödyntämiseen.
Kaikki lähtee hyvästä sisällöstä. Mitä ihmiset haluavat lukea, nähdä tai kuulla? Mitä he hyötyvät jakamastasi sisällöstä? Kiinnostava, laadukas sisältö nappaa mukaansa ja saa katsojat kaipaamaan lisää.
Myös kaupallinen sisältö voi (ja pitäisikin) olla merkityksellistä lukijalleen. Parhaimmillaan yhteistyöt sulautuvat luontevaksi osaksi vaikuttajan omaa sisältöä. Kaupallisissa yhteistöissä täytyy kuitenkin muistaa yhteiset pelisäännöt. Selkeät merkinnät takaavat läpinäkyvyyden ja reiluuden. Tutustu PING Helsingin omaan eettiseen koodistoon täällä.
Huolellinen, strateginen suunnittelu on kaiken a ja o. Kaikessa sometekemisessä tulisi olla selkeät tavoitteet, jotka perustuvat yrityksen liiketoimintastrategiaan. Miksi sisältö tehdään ja kenelle? Mitä sillä tavoitellaan? Entä miten tavoitteiden saavuttamista mitataan?
Jos suunnitelmaa ei ole tehty eikä tavoitteita määritelty, julkaisu jää helposti yksittäiseksi, irralliseksi tekemiseksi. Lue täältä Videolle:n vinkit, miksi ja miten yritysten kannattaisi tehdä videostrategia.
Myös vaikuttajayhteistyöt kannattaa suunnitella pidemmällä tähtäimellä. Pitkäaikaiset kumppanuudet ovat usein tehokkaampia kuin yksittäiset julkaisut. Pitkäjänteisistä yhteistöistä hyviä esimerkkejä ovat #yearinclarion ja #vaihtovuosisodankylässä.
Sisältö on suunniteltu, tehty ja julkaistukin vielä, jes! Tässä kohtaa monilla jää homma kesken: tutkimuksemme mukaan Suomessa joka neljäs vaikuttajamarkkinointia tehneistä on jättänyt tekemisen tulokset mittaamatta.
Tulosten mittaaminen on kuitenkin tärkeää, koska vain siten voidaan määritellä, kuinka onnistuttiin ja miten tekemistä voitaisiin tulevaisuudessa kehittää. Jotta tuloksia voitaisiin mitata onnistuneesti, edellytyksenä on, että mittarit on johdettu suoraan yhteistyölle asetetuista tavoitteista.
Sosiaalisen median kulta-aikana, kun erilaisia sisältöjä pukkaa joka suunnasta, voi olla vaikeaa erottautua muista, saatika jäädä mieleen. Erottautumiseen vaaditaan usein jotain yllätyksellistä ja massasta poikkeavaa.
Kannattaa siis rohkeasti kokeilla jotain uutta: uusia kanavia, erilaisia sisältöjä, ennennäkemättömiä vaikuttajayhteistöitä. Hyvänä esimerkkinä uudenlaisesta vaikuttajayhteistyöstä toimii Canonin kesälähettiläskampanja, jossa neljä sukupolvi Z:n edustajaa pääsi testaamaan Canonin uutuuskameroita ja esittelemään niitä ikätovereilleen omissa somekanavissaan ja Tubeconissa.
Eri somekanavien rajat ovat muuttuneet häilyviksi, ja usein ne toimivatkin vahvasti toistensa tukena. Sosiaalisessa mediassa surffailu ei ole enää lineaarista, vaan kanavien välillä luovitaan luontevasti edestakaisin.
Siksi onkin erityisen järkevää ottaa haltuun useampi kanava, kuitenkin niin, että sisältö sovitetaan kanavan ominaisuuksiin sopivaksi.
Pysyäkseen trendien aallonharjalla, on hyvä idea tutustua uusiin kanaviin ja niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin. Esimerkiksi TikTok ja Twitch ovat nousevia somekanavia, jotka kannattaa pitää mielessä.
Rohkeimmat hyppäävät onlinesta offlineen ja valloittavat myös perinteisen median kanavat. Esimerkiksi Annin Uunissa -blogista tutun Anni Paakkunaisen kokkailuja voi seurata nykyään myös samannimisessä leivontaohjelmassa Huomenta Suomi Extrassa. Yhä useampi somevaikuttaja, kuten Eino Nurmisto, Alexa Dagmar ja Maria Kangaskortet, on jakanut ajatuksiaan myös kirjan muodossa.
Kaipaatko apua ja inspiraatiota sometekemiseesi? Haluatko valjastaa somekanavanne tehokkaaksi myynnintuojaksi?
Ota yhteyttä, niin luodaan organisaatiollenne vaikuttava somestrategia tai järjestetään markkinointitiimillenne räätälöity koulutus!
PING Studio järjestettiin 29.10.2019 Allas Sea Poolin Itämerikeskuksessa ja artikkelin inspiraationa toimivat Studion mielenkiintoiset puheenvuorot:
Videolle:n Tapio Haaja tarjoili voittavan videostrategian ainekset: Miten saada maksimaalinen hyöty irti videoista? Mitä tulee ottaa huomioon suunnitteluvaiheessa, jotta video tavoittaa oikean yleisön, oikeassa paikassa, oikeaan aikaan?
Ammattilaistubettajat huippusuositun Hydraulic Press Channelin takaa, Anni ja Lauri Vuohensilta, kertoivat omat vinkkinsä, kuinka hyödyntää sosiaalisen median kanavia menestyksekkään uran alustana.
Hypementin Matti Vaininen kertoi EDM-duo STEREO:n tarinan. Kun Haloo Helsinki! -yhtyeestä tutut Jere Marttila ja Leo Hakanen päättivät kokeilla siipiään uudessa musaskenessä, brändin rakentaminen aloitettiin nollasta. Hypementinn asiantuntijuudella ja Meltwaterin työkaluilla syntyi brändinrakennuksen roadmap, jonka avulla STEREO nostettiin suomalaisten soittolistoille.
Otavamedian Heini Korpela ja bloggaaja Minna Hirvonen esittelivät Otavamedian tekemän vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportin mehukkaimmat löydökset: Miltä vaikuttajamarkkinointi näyttää 2020-luvulla?
Mielenkiintoisessa paneelikeskustelussa tutut vaikuttajat @anninuunissa Anni Paakkunainen, @hydraulicpresschannel Lauri ja Anni Vuohensilta sekä @glitz8glam Minna Hirvonen vaihtoivat ajatuksia monikanavaisuudesta ja sisältöjen merkityksestä eri kanavissa.
Kiitos inspiraatiosta aamupäivästä kaikille puhujille, PING Studion osallistujille ja yhteistyökumppaneille!
Mikäli missasit PING Studion inspiroivan opettavaiset puheenvuorot, voit katsoa tallenteet täältä.