fbpx
case clarion ping helsinki

Case: #YearInClarion – pitkäkestoinen vaikuttajayhteistyö Suomen Clarion-hotelleissa

Yhteistyön tavoitteet

Yhteistyön päätavoitteena oli Clarion-brändin vahvistaminen Suomessa ja uusien kohderyhmien tavoittaminen vaikuttajamarkkinoinnin avulla. Innoitus yhteistyölle syntyi syksyllä 2018 tehdyn bränditutkimuksen ja markkinointistrategian johdosta: tunnettuus oli jo hyvällä tasolla pääkaupunkiseudulla, mutta sitä haluttiin vahvistaa erityisesti nuorten aikuisten kohderyhmässä. Lisäksi brändiä haluttiin vahvistaa Clarionin visioon ja arvoihin pohjautuen – energisenä, intohimoisena ja vastuullisena toimijana.

Brändin vahvistamisen lisäksi yhteistyöllä oli myös muita tavoitteita. Vaikuttajan apua haluttiin käyttää palvelun ja tarjonnan kehittämiseen palvelumuotoilun avulla – ja samalla hyötyä pitkäaikaisen vaikuttajayhteistyön tekemisestä. #YearInClarion olisi myös hyvä keino tavoittaa uusia kohdeyleisöjä uusien kanavien ja sisältöjen kautta.

 

PING Helsingin rooli?

PING Helsingin rooli oli alusta asti aktiivinen osa yhteistyötä: kampanja kehitettiin ja luotiin yhteistyössä Suomen Clarion-hotellien ja PING Helsingin tiimien kanssa. PING Helsinki osallistui vaikuttajan haku- ja valintaprosessiin sekä tapahtumatuotantoon sekä #YearInClarion-lanseerauksen että voittajan julkistamisen yhteydessä.

 

Clarionin opit yhteistyöstä

“#YearInClarion-seikkailumme ei ole vielä edes puolessa välissä, ja olemme jo nyt kehittäneet toimintaamme monella eri tasolla pitkäaikaisen vaikuttajayhteistyön ansiosta. Ideoiden ja palveluiden sparrailu Joonaksen kanssa tuo esiin raikkaita ja innovatiivisia näkemyksiä tekemiseen. Yhteisten arvojen jakaminen ja molemminpuolinen luottamus vaikuttajan kanssa on toimivan yhteistyön edellytys.”, Jaana Matikainen, General Manager, Suomen Clarion-hotellit.

 

Mitä tehtiin?

#YearInClarion lanseerattiin Clarionin järjestämissä vaikuttajabileissä Clarion Hotel Helsingin Sky Room-näköalabaarissa,  marraskuussa 2018. Osana illan ohjelmaa julkaistiin kilpailu, jonka voittaja pääsisi mukaan täysin uudenlaiseen vaikuttajayhteistyöhon, eli vuoden kestävään hotelliseikkailuun täynnä mahdollisuuksia. Tästä käynnistyi parin viikon mittainen hakuaika, jonka aikana saatiin yhteensä 26 hakemusta. Karsinnan, haastattelukierrosten sekä finaalin jälkeen mukaan valittiin Clarionille paras match: pesojoonaksena tunnettu Joonas Pesonen.

 

Vaikuttajan henkilöllisyys julkistettiin tammikuussa 2019 Matkamessuilla ja tämän yhteydessä Clarionissa järjestettiin julkistusbileet muille vaikuttajille. Julkistuksen tavoitteena oli saada myös media kiinnostumaan yhteistyöstä. Clarionin henkilöstö on ollut alusta asti innoissaan #YearInClarion-yhteistyöstä, ja toivottanut Joonaksen lämpimästi tervetulleeksi Clarion-tiimiin.

 

Alkuvaiheessa luontevia sisällöntuottamisen aiheita olivat muun muassa muuttoon liittyvät sisällöt vaikuttaja esimerkiksi muutti mukanaan hotellihuoneeseensa 40 huonekasvia, joka on toiminut inspiraationa monella tasolla. Mitä pidemmälle yhteistyö on edennyt, sitä monipuolisemmaksi sisältö on muodostunut. Osa sisällöistä toteutetaan kaupallisina, sovittuna yhteistyönä, mutta suurin osa vaikuttajan sisällöistä on spontaania sisältöä – onhan Clarion ennen kaikkea Joonaksen koti. Matkat muihin pohjoismaisiin Clarion-kaupunkeihin, erilaiset tapahtumat ja projektit sekä perusarki aamiaisesta saunomiseen ovat kaikki sisällöissä esille nousevia teemoja.

 

Mukaan on otettu myös vaikuttajan someseuraajien osallistaminen palvelumuotoilun ideointiin. Vaikuttajan kanssa on toteutettu palvelumuotoiluprojekteja esimerkiksi hotellissa syntyvän hävikkiruuan hyödyntämiseksi konkreettisena esimerkkinä tästä, Clarion-hotellit alkoivat käyttämään ResQ Club-sovellusta. Palvelumuotoilu tulee olemaan jatkuva teema koko yhteistyön ajan.

 

Monipuolisen ja pitkäaikaisen vaikuttajayhteistyön toteuttaminen onnistuneesti edellyttää paljon työtä ja jatkuvaa kehittämistä: johdon sparrausta sekä keskustelua ja ideointia monella tasolla. #YearInClarionin tuloksia seurataan suunnitelman mukaisesti sovittujen mittareiden avulla, jotta yhteistyötä voidaan kehittää pitkin vuotta.

 

Esimerkkejä sisällöistä

Clarion Joonas Pesonen muutto

 

 

 

 

 

Clarion Joonas Pesonen juhlat

 

 

 

 

 

Clarion Joonas Pesonen hävikkiruoka

 

 

 

 

 

 

 

Mitä yhteistyölllä saavutettiin?

 

“#YearInClarion-sisällöt kiinnostavat selvästi seuraajiamme. Myös ansaitun median määrä viime vuoden vastaavaan aikaan on tuplaantunut. Yhteistyön alkupuolella toteutetun bränditutkimuksemme mukaan tunnettuus on kasvanut halutussa kohderyhmässä. Lisäksi toteutetut palvelumuotoiluprojektit on otettu hyvin vastaan asiakkaidemme keskuudessa. Meitä ilahduttaa suuresti, että olemme onnistuneet yhdessä Joonaksen kanssa luomaan hauskaa ja mielenkiintoista sisältöä! ”Jaana Matikainen, General Manager, Suomen Clarion-hotellit.

 

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.