fbpx
canon kohtaamisia tubeconissa

Case: Canon ja sukupolvi Z – kohtaamisia Tubeconissa

Yhteistyön tavoitteet:

Yhteistyön tavoite oli lisätä tietoisuutta ja luoda näkyvyyttä uusien Zoemini-pikakameroiden ympärille sukupolvi Z:n keskuudessa Tubecon-tapahtuman yhteydessä. Canon halusi luoda mielikuvaa nuorekkaasta, raikkaasta ja hauskasta brändistä, josta kiinnostuvat myös nuoremmat kuluttajat.

Kampanjan ideana oli inspiroida nuorta kohderyhmää ja kannustaa heitä kokeilemaan Canonin tuotteita Tubeconissa. Tapahtumaan osallistuminen tarjosi myös arvokkaan mahdollisuuden tavata sosiaalisen median vaikuttajia tulevia yhteistöitä silmällä pitäen.

Asiakkaan sanoin:

‘’PING Helsinki tietää, miten yhdistää sosiaalinen media ja livekohtaamiset. Heidän näkemyksensä avulla pystyimme saavuttamaan maksimaalisen näkyvyyden ja sitoutuneisuuden oikeassa kohderyhmässä niin tapahtumassa paikan päällä kuin myös sitä ennen sosiaalisen median kanavissa. Työskentely PING Helsingin tiimin kanssa oli hauskaa ja tuloksellista – osallistumisemme Tubeconiin oli kokonaisuutena kaikkien aikojen paras”

Monika HerczegExecutive Assistant, ITCG Sales Management & Support

Mitä tehtiin?

PING Helsinki vastasi koko yhteistyön konseptoinnista ja toteutuksesta avaimet käteen periaatteella. Canonille rakennettu konsepti oli kolmiosainen varmistaen maksimaalisen tavoittavuuden halutussa kohderyhmässä Tubeconia ennen, tapahtuman aikana ja sen jälkeen:

 

Kesälähettiläät

Projekti alkoi kesäkuussa 2019, jolloin Canonille haettiin sukupolvi Z:aa edustavia kesälähettiläitä käyttämään Canonin tuotteita ja esittelemään niitä omille seuraajilleen. Hakemuksia saatiin yli 50 kappaletta, joiden joukosta valittiin 4 valokuvausta harrastavaa nuorta. Lähettiläät saivat kesän ajaksi testiin Canonin EOS M50 kamerat ja he jakoivat kokemuksiaan omissa somekanavissaan. 

Kesälähettiläiden ottamia valokuvia koottiin kuvakirjoiksi, jotka olivat esillä Tubeconissa Canonin osastolla. Lähettiläät olivat myös paikan päällä kertomassa omista kokemuksistaan sekä innostamassa kävijöitä kokeilemaan kameroita ja ottamaan kuvia.

 

Tubewall/vaikuttajayhteistyö

PING Helsinki toteutti vaikuttajakartoituksen, jonka perusteella 10 kohderyhmän hyvin tavoittavaa vaikuttajaa kutsuttiin mukaan Tubewall taideprojektiin. Yhteistyöstä innostui kymmenen suosittua vloggaajaa; Pinkku Pinsku, Eeddspeaks, Mauton, Deata, Derya Dincer, Joona Hellman, Kaksi äitiä ja kaksoset, Äidin puheenvuoro, Roponen sekä Niko ja Santtu.

Vaikuttajat saivat käyttöönsä tarroja tulostavan Canon Zoemini S kameran, jolla heitä pyydettiin ottamaan itsestään selfien. Tulostetut kuvat toimitettiin taidekoulu Teho-Opiston opiskelijoille, jotka maalasivat kuvista oman tulkintansa mukaiset taideteokset käyttäen pääasiassa brändinmukaisia värejä, keltaista, pinkkiä ja sinistä.

Maalauksista luotiin Tubeconin pääsisäänkäynnin yhteyteen taideseinä, Tubewall, joka paljastettiin Tubecon Industry Dayn yhteydessä. Tubeconin aikana vieraita innostettiin ottamaan yhteiskuva oman suosikkitubettajan muotokuvan kanssa ja osallistumaan kilpailuun lisäämällä kuva Instagramiin tägillä #liveandcreate. Kaikkien osallistujien kesken arvottiin kaksi Canon Zoemini C -kameraa.Tubewallilla kiersi myös ammattilaisvalokuvaaja kuvaamassa vieraita. Valokuvat tulostettiin ja vieraat saivat halutessaan kuvat itselleen.

Canon kohtaamisia Tubeconissa

 

Virallinen Selfie -osasto powered by Canon

Tubeconin Tubecityyn luotiin Canonin oma esittelyosasto, jossa osallistujat pääsivät tutustumaan Canonin tuotteisiin asiantuntijoiden ja kesälähettiläiden opastuksella. Osastolla osallistujat saivat valokuvauttaa itsensä kahdella inspiroivalla selfiepisteellä, joiden koristelussa oli käytetty kirkkaita, brändinmukaisia värejä, keltaista ja pinkkiä. Kuvat tulostettiin ja annettiin osallistujille muistoksi hauskasta tapahtumasta.

Mitä yhteistyöllä saavutettiin?

Projektista saatiin innostumaan 10 suosittua vaikuttajaa, joiden YouTube-kanavien yhteenlasketut katsojaluvut ovat yli 1,8 miljoonaa ja Instagram-tilien tavoittavuus vajaa 1,1 miljoonaa. Yhteistyön vastineeksi vaikuttajat saivat itselleen ainutlaatuisen taideteoksen, Canonin Zoemini-kameran ja mahdollisuuden arpoa myös seuraajilleen kyseisen kameran sekä Tubecon-lippuja. Yhteistyöstä ei siis maksettu rahallista korvausta, joten kaikki saavutettu näkyvyys oli ansaittua. 

Projektissa mukana olleet vaikuttajat, kesälähettiläät ja muut osalliset julkaisivat tagilla #liveandcreate noin 100 somepostausta, joiden yhteistavoittavuus oli yli puoli miljoonaa. Sen lisäksi osa vaikuttajista julkaisi Canoniin liittyviä postauksia, joissa ei ollut käytetty tagia. Kaksi vaikuttajista kuvasi Tubeconista MyDay-videot, joissa näkyi myös Canonin Tubewall.

Tubeconissa vierailijoita innostettiin ottamaan yhteiskuvia tubettajien muotokuvien kanssa ja osallistumaan Instagram-kilpailuun tägäämällä kuvaan #liveandcreate. Kilpailuun osallistui yhteensä noin 70 ihmistä ja hashtagin #liveandcreate tavoittavuus 15.-18.8. välisenä aikana oli yhteensä noin 300 000. 

Kampanja kokonaisuudessaan oli erittäin onnistunut. Tubewallilla ja Canonin osastolla kävi kuhina koko tapahtuman ajan ja osallistujat jonottivat pääsyä kuvausseinälle. Sosiaalisessa mediassa saavutettiin huikea näkyvyys ja erityisesti tavoiteltu kohderyhmä saatiin aktivoitua tehokkaasti.

canon kohtaamisia tubeconissa

 

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.