fbpx
Äidin puheenvuoro Vaihtovuosi Sodankylässä arvopohjainen vaikuttajayhteistyö

Case: Äidin puheenvuoro ja #vaihtovuosisodankylässä – Arvopohjainen ja pitkäjänteinen vaikuttajayhteistyö

Vaihtovuosi Sodankylässä on vaikuttaja Inari Fernándezin ideoima arvopohjainen vaikuttajayhteistyö, somerealitysarja ja kuntamarkkinointikampanja, jonka toteutuksessa myös PING Helsinki on ollut mukana. 

Kampanjassa Äidin puheenvuoro -somekanavista tuttu helsinkiläinen tubettajaperhe muuttaa kokonaiseksi vuodeksi Lappiin, Sodankylään.  

Vaihtovuosi pitää sisällään 50 YouTube-videota, 365 Instagram-kuvaa ja tuhansia muita somesisältöjä, joissa Fernándezin perhe esittelee uudenlaista arkeaan täydellisen elämäntapamuutoksen jälkeen.

Idea yhteistyölle lähti Äidin Puheenvuoron Inarin haaveesta jättää ruuhkavuosiarki Helsingissä ja lähteä Lappiin luonnonrauhaan. Inarin tavoitteena oli luoda arvopohjainen, pitkäjänteinen yhteistyö ja samalla tuottaa laadukasta ja viihdyttävää sisältöä perheen arjesta somekanavilleen.

“Haluamme välittää Lapin tarinoita ja taikaa sisällöissämme ja tutustua maaseudun erilaiseen elämäntyyliin. Monet katsojistamme haaveilevat elämänmuutoksesta ja toivomme sisältöjemme inspiroivan heitä toteuttamaan myös omat unelmansa.”

Vuoden kestävän sarjan kaupallinen pääyhteistyökumppani on Sodankylän kunta, jonka tavoitteena on nostaa brändimielikuvaa positiivisesta ja aktiivisesta kunnasta sekä innostaa ja aktivoida ihmisiä ajattelemaan Sodankylää asuinpaikkakuntana sekä matkakohteena. 

Sarjan vuosikumppaneina nähdään myös lastenvaatemerkki Reima ja Maa- ja metsätaloustuottajien keskusliitto MTK. Lisäksi projektissa on mukana  joukko muita kumppaneita. 

PING Helsinki mukana toteuttamassa unelmia

PING Helsinki lähti mukaan tukemaan Inarin unelmaa auttaen yhteistyökumppanuuksien suunnittelussa ja myynnissä sekä kampanjan viestinnässä ja median kontaktoinnissa. Lisäksi PING Helsinki koulutti kumppaneita hyödyntämään yhteistyötä ja sen kautta syntyneitä sisältöjä tehokkaammin. Myös mediaseuranta ja tulosten mittaaminen tapahtui PING Helsingin toimesta.

Inarin kommentit yhteistyöstä

”Koin, että projekti oli niin suuri, että tarvitsin sen toteuttamiseen sekä myynnillistä että viestinnällistä tukea, ja vahvaa vaikuttajamarkkinoinnin osaamista, siksi yhteistyö PING Helsingin kanssa oli itsenstäänselvä polku toteuttaa tämä unelma.”

Mistä yhteistyössä on kyse?

#vaihtovuosisodankylässä on somerealitysarja, jossa Fernándezin perhe kertoo elämästään Sodankylän maalaisidyllissä. Sarjaan kuuluvat viikottaiset, eri teemojen ympärille rakennetut YouTubevideot, joissa muun muassa päästään tutustumaan perheen kotiin, lasten harrastuksiin sekä Lapin upeisiin maisemiin. Sen lisäksi seuraajat pääsevät näkemään vilauksia perheen arkisista hetkistä päivittäisten Instagramkuvien  ja -storyjen kautta.

Vaihtovuosi alkoi elokuussa 2019, kun Fernándezin perhe pakkasi kimpsut ja kampsut ja suuntasi kohti pohjoista. Puolitoista kuukautta muuton jälkeen perheen kotona järjestettiin koko kylän tupaantuliaiset, johon kutsuttiin mukaan myös YouTube-kanavan seuraajat. Tuparit olivat menestys ja paikalle saapui vieraita ympäri Suomen, jopa Salosta asti.

Vaihtovuosi Sodankylässä Arvopohjainen pitkäjänteinen vaikuttajayhteistyö Vaihtovuosi Sodankylässä Arvopohjainen pitkäjänteinen vaikuttajayhteistyö Vaihtovuosi Sodankylässä Arvopohjainen pitkäjänteinen vaikuttajayhteistyö

Mitä tähän mennessä on jo saavutettu?

Vaihtovuosi Sodankylässä lähti käyntiin uskomattomalla startilla: ensimmäisen puolentoista kuukauden aikana tavoittavuus oli lähes 7 miljoonaa. 

Tavoitteena oli koko vuoden aikana saada projektille 8 miljoonan tavoittavuus, joten onhan tämä aivan huikeaa. Yhteistyö on jo näin alkutaipaleellaan yllättänyt ja ylittänyt odotukset ja valloittanut kuntalaistenkin sydämet.
Minna Seppälä, Sodankylän kunnanviestintäpäällikkö.

Yhteistyö on huomioitu laajasti kaikissa Suomen kärkimedioissa, ja ansaitun median kokonaisarvoksi arvioidaan jo yli 200 000 euroa.

Vaihtovuosi on kuitenkin vasta aluillaan ja jäämme mielenkiinnolla odottamaan, millaisiin tuloksiin vuoden aikana vielä päästään!

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.