Viisi vinkkiä tuloksellisen vaikuttajamarkkinoinnin tekemiseen vuonna 2019

Vaikuttajien valjastaminen markkinoinnin ja viestinnän avuksi ei varsinaisesti ole mikään uusi idea. Tarinoiden kertominen kuluttajien mielestä samaistuttavien henkilöiden äänellä on ollut markkinoinnin tukijalka jo vuosien ajan niin suosittelumarkkinoinnissa, sponsoroinnissa kuin tapahtumamarkkinoinnissa.

 

Sosiaalinen media mahdollistaa kuitenkin vaikuttavuuden moninkertaistumisen, täysin uusien yleisöiden tavoittamisen ja entistä laajemman vaikuttajajoukon syntymisen. Jotta tekeminen tässä viidakossa on tuloksellista, on tärkeää siirtyä yksittäisten kampanjoiden tekemisestä pitkälinjaiseen vuositason suunnitteluun. PING Helsinki tarjoaa viisi vinkkiä vaikuttajayhteistyön tulokselliseen toteuttamiseen.

 

Vuonna 2019 tuloksellinen vaikuttajayhteistyö edellyttää:

 

1. Lähesty vaikuttajayhteistyötä strategisesti


Vaikuttajamarkkinoinnissa siirrytään tämän vuoden aikana seuraavalle tasolle ja tuloksia tahkotaan strategisella, pitkäjänteisellä yhteistyöllä.
Vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelu on osa markkinoinnin vuosisuunnitelmaa ja parhaimmillaan vaikuttajayhteistyötä voidaan tarkastella koko markkinointimixin keskiössä.

Kun jo suunnitteluvaiheessa mietitään vaikuttajayhteistyön mahdollisuudet niin maksetuissa kanavissa, omissa kanavissa kuin ansaittua mediaa hyödyntäen, päästään tekemisessä paljon somevaikuttajien vuokrattuja kanavia pidemmälle.


2. Ole kiinnostunut datasta ja hyödynnä sitä


Pelkkä vaikuttajan kiinnostavuus ja kiva sisältö eivät enää riitä. Dataa on osattava kerätä ja käyttää niin strategian luomisessa, suunnitteluvaiheessa, vaikuttajavalintojen tukena, sisällön jakamisen apuna kuin mittaamisen välineenä.


3. Tee jatkuvaa yhteistyötä mahdollisimman monipuolisen vaikuttajajoukon kanssa


Vaikuttajayhteistyöstä saa kaiken irti vain ottamalla kaikki mahdollisuudet huomioon jo suunnitteluvaiheessa.

Muista pohtia minkälaisia sisältöjä tarvitset, voitko hyödyntää vaikuttajia kohderyhmäasiantuntijoina tai kutsua heidät mukaan kehittämään palveluitanne?

Mieti myös minkälaisia vaikuttajat ovat yrityksenne liiketoiminnan kannalta keskeisimpiä, onko tärkeää puhutella mega-, makro- vai mikro-vaikuttajia vai kenties asiantuntijoita tai nanovaikuttajia? Ennen kaikkea tuloksellinen vaikuttajamarkkinointi on jatkuvaa win-win-win -yhteistyötä vaikuttajien ehdoilla, yrityksen tavoitteilla ja aina yleisöä palvellen.


4. Seuraa uusia kanavia ja valjasta parhaat omaan käyttöön


Livesisältöjen merkitys on kasvanut kaikissa kanavissa
ja on tärkeää, että myös kaupallisissa yhteistöissä mietitään livekerronnan mahdollisuudet ja varataan riittävät resurssit livekerronnan seurantaan.

Äänisisällöt ja podcastit ovat lyöneet itsensä vihdoin läpi myös Suomessa ja vuonna 2019 tulllaan erottamaan jyvät akanoista. Keskity tarinan sisällön lisäksi kertojan kiinnostavuuteen sekä laadukkaaseen tuotantoon.

B2B-vaikuttajamarkkinoinnin ensiaskeleet on otettu ja entistä enemmän hyviä esimerkkejä tullaan näkemään.

Somevaikuttajien kenttä laajenee ja niin sponsorointi, e-sport -vaikuttajat kuin somevaikuttajien esiinmarssi perinteisissä kanavissa (mm. kirjailijoina) tarjoaa mahdollisuuksia vaikuttajayhteistyöhön aivan uusissa kanavissa.


5. Toimi vastuullisesti ja eettisesti


Vaikuttava yhteistyö edellyttää luottamusta ja aitoutta.
Luottamus syntyy yhteistyön läpinäkyvyydestä ja avoimuudesta sekä rehellisyydestä.  

Aitous puolestaan edellyttää yritysten arvojen mukaisten vaikuttajien löytämistä, jotka olisivat muutenkin valmiita suosittelemaan tuotteita tai palveluita.

Aitous vaatii myös valmiutta antaa vaikuttajalle vapaus kertoa asioista omalla tyylillään, nostaa esiin itselleen tärkeitä asioita ja mahdollisuutta käyttää omaa persoonaansa mahdollisimman vapaasti.


Vaikuttajayhteistyö on tuloksellista silloin, kun se on osana koko markkinoinnin ja myynnin suunnitelmaa.
Mieti siis tarkkaan mitkä kanavat valitaan, miten ja kenen kanssa yhteistyö suunnitellaan ja toteutetaan, minkälaista sisältöä tuotetaan, miten tekemistä seurataan ja mitataan.

Olemme mielellämme mukana rakentamassa tuloksellisia vaikuttajayhteistyön malleja kanssanne!


Inna-Pirjetta

Mietityttääkö sinua, kuinka voisitte omassa yrityksessäsi tehdä entistä tuloksellisempaa vaikuttajamarkkinointia, miten ottaa käyttöön uusimmat tuulet jokapäiväisessä tekemisessä? PING Academy saa jatkoa 9.4.2019 ja silloin aiheena ovat vaikuttajamarkkinoinnin trendit podcastista videoon. Kannattaa siis ilmoittautua mukaan, jos haluat käytännönläheisen johdatuksen teemoihin! Kouluttajina toimivat PING Helsingin Inna-Pirjetta Lahti ja Bonfire Agencyn Maria Sillanpää.

Voit myös aina olla yhteydessä meihin ja kertoa, mistä aiheesta tahtoisit kuulla vaikuttajamarkkinoinnin koulutuksissa.

Inna-Pirjetta Lahti

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.