Millä perusteella vaikuttajat valitaan yhteistyöhön? Miten saada lisää kiinnostavia kaupallisia yhteistyömahdollisuuksia somessa, erityisesti Instagramissa?
Listasimme parhaat vinkkimme, joiden avulla erotut joukosta ja maksimoit mahdollisuutesi kaupallisiin yhteistöihin!
Mitkä ovat kiinnostuksen kohteesi? Mistä aiheista koet, että sinulla on jotain sanottavaa? Julkaise sisältöä sellaisista aihepiireistä, joista haluaisit tehdä myös yhteistöitä. Esimerkiksi, jos olet seikkailunhaluinen maailmanmatkaaja, laadukkaat kuvat reissuiltasi voivat herättää kiinnostusta matkailualan yrityksissä.
Jos haluat tehdä yhteistyötä lempibrändisi kanssa, näytä se! Käyttämällä relevantteja hashtageja ja tägäämällä yrityksen tilin, voit osoittaa olevasi heistä kiinnostunut. Vaikuttajaa valitessaan yritykset nostavat kärkisijoille ne vaikuttajat, jotka ovat jo lähtökohtaisesti kiinnostuneita brändistä.
Tuo esille myös omat arvosi, joita sisällöilläsi haluat edustaa. Jotta yhteistyö olisi luontevaa, yrityksen ja vaikuttajan arvot tulisi olla linjassa. Jos esimerkiksi liputat ekologisuuden puolesta, yhteistyö pikamuotifirman kanssa vaikuttaisi päälleliimatulta eikä kovinkaan uskottavalta.
Arvoihin liittyy vahvasti myös vastuusi vaikuttajana. Social impact, ja vielä tarkemmin somessa tapahtuva Social Media Impact on yksi vaikuttajamarkkinoinnin suurimmista trendeistä 2020-luvulla. Vaikuttajan näkökulmasta se tarkoittaa nimenomaan omien arvojen takana seisomista sekä vastuun kantamista omassa sometekemisessä. Kun määrittelet, mihin asioihin haluat omalla sometoiminnallasi vaikuttaa ja ottaa kantaa, vahvistat myös henkilöbrändiäsi. Ja pikku hiljaa se alkaa näkymään myös yhteydenottoina mielenkiintoisilta yrityksiltä.
PING Ethics ja Luotettavan somevaikuttajan käsikirja auttavat, mikäli vastuullisuuskysymykset askarruttavat.
Sosiaalinen media on mahdollistanut sen, että kuka tahansa meistä voi jakaa mitä tahansa vaikka koko maailmalle. Yhä useampi haaveilee sisällöntuottajan ammatista ja omien somekanavien kaupallistamisesta. Kuinka siis erottua joukosta?
Vaikka on hyvä pysyä perillä uusimmista trendeistä, somekanavien ominaisuuksista ja vaikkapa viimeisimmistä TikTok-tansseista, tärkeintä on kuitenkin keskittyä omaan juttuunsa. Tuo siis rohkeasti esille oma persoonasi. Tutkimuksemme mukaan vaikuttajan persoona on tärkein syy sille, miksi heitä seurataan somessa.
Kysyimme markkinoijilta, mitkä heidän mielestään ovat tärkeimpiä kriteerejä vaikuttajan valinnassa – selkeäksi ykköseksi nousi laadukas sisältö.
Panostamalla tuottamasi sisällön laatuun voit näyttää mahdollisille yhteistyökumppaneillesi olevasi ammattimainen sisällöntuottaja. Aiemmat postauksesi toimivat työnäytteinä siitä, mitä yritys voi odottaa myös kaupalliselta yhteistyöltä kanssasi.
Miksi? Tässä tulee kolme syytä:
1. Jos kuva kertoo tuhat sanaa, video kertoo ainakin miljoona. Videon avulla myös yhteistyöstä voi saada monipuolisemman ja kattavamman. Videolla saat helposti tuotua myös persoonaasi esille.
2. Videoiden avulla sitoutat enemmän. Videot ovat nopeita, tehokkaita ja nautinnollisia tapoja kuluttaa sisältöä. Mielenkiintoinen video nappaa mukaansa helpommin kuin pelkkä kuva tai teksti.
3. Tutkimuksemme mukaan YouTube on Suomessa koko kansan media: sen parissa kuluttavat aikaa kaikki ikäryhmät lapsista vanhuksiin. Myös uudet videoalustojen tulokkaat TikTok ja Twitch ovat kasvattaneet suosiotaan erityisesti nuorten keskuudessa. Myös Instagramissa löytyy jo useampi eri tapa luoda liikkuvan kuvan sisältöjä: perinteiset videot feedissä, Instagram Storyt, live-lähetykset, ja uusimpana tulokkaana tietysti Instagram Reels eli suomeksi kelat. Nyt viimeistään on aika ottaa videosisällöt haltuun!
Postaa säännöllisesti kanaviisi ja ole aktiivinen. Kommentoimalla aktiivisesti myös muiden sisältöjä ja osallistumalla keskusteluun saat näkyvyyttä omille kanavillesi.
Kokeile rohkeasti myös uutta: uusia kanavia, uusia sisältötyyppejä ja uusia kerronnan muotoja. Vain kokeilemalla selviää, minkälaiset sisällöt saavat seuraajasi syttymään.
Seuraa säännöllisesti somekanaviesi dataa, jotta tiedät mikä toimii ja mikä ei.
Yrityksen näkökulmasta vaikuttajamarkkinoinnissa kaikista oleellisinta on kohdeyleisö: tavoittaako yritys haluamansa yleisön kanaviesi kautta? Keitä ovat sinun seuraajasi ja kuinka sitoutuneita he ovat?
Yleensä seuraajamäärää ja tavoittavuuttakin tärkeämpää on laatu. Pidä siis huolta omasta yhteisöstäsi! Vastaa aina saamiisi kommentteihin ja viesteihin, pidä keskustelua yllä. Näin saat luotua läheisemmän suhteen seuraajiesi kanssa ja etäisestä somevaikuttajasta tulee kuin huomaamatta puolituttu kaveri.
Mitä sitoutuneempi ja lojaalimpi yleisö sinulla on, sitä arvokkaampi se on myös yrityksen näkökulmasta. Vaikuttajamarkkinointihan perustuu puskaradioon: tutulta ihmiseltä saatu suositus on huomattavasti vaikuttavampi kuin yrityksen oma markkinointiviestintä.
Positiivinen maine ja suhde seuraajien kanssa välittyy varmasti myös eteenpäin, mikä voi houkutella myös uusia seuraajia kanaviesi pariin!
Kontaktoi rohkeasti mielenkiintoisia yrityksiä ja ehdota yhteistyötä. Mieti valmiiksi, mitä sinulla on tarjota yritykselle, ja miksi heidän kannattaisi tehdä kaupallista yhteistyötä juuri sinun kanssasi.
Ps. Tutustu myös PING Helsingin uuteen vaikuttajan työkalupakkiin! Kattava tietopaketti tukee ja auttaa sinua matkallasi ammattimaiseksi somevaikuttajaksi. Pakettiin kuuluu vinkkejä sekä valmiita pohjia, joita voit helposti muokata omaan käyttöösi sopivaksi. Lue lisää ja hanki omasi!
Kuva: Eino Nurmisto
Alkuperäinen teksti Matilde Pelkonen, Monochrome. Artikkeli päivitetty 9.2.2021.