Arvopohjaisen markkinoinnin ammattitapahtuma IMPACT Helsinki 24.5. Katso ohjelma! →

Case: Koko Suomen #virtuaalivappu

01.07.2020 - PING Helsinki

Case pähkinänkuoressa:

Kokoontumisrajoitusten vuoksi tänä vuonna vappua vietettiin virtuaalisesti ja kotisohvilta käsin. #virtuaalivappu -kampanjassa suomalaisille tarjottiin viihdyttävää vappusisältöä, vinkkejä vapun viettoon sekä viranomaisten vastauksia usein kysyttyihin vappuaiheisiin kysymyksiin. Kampanjassa yhdistyivät kaupalliset yhteistyöt, vaikuttaja PR-toimenpiteet, mediatyö sekä yleisön osallistaminen vaikuttajavetoisesti. Myös Virtuaalivapun visuaalinen ilme luotiin yhteistyössä vaikuttajan kanssa.

Tulokset:

  • Hashtag #virtuaalivappu tavoitti somessa yli 11,5 miljoonaa näyttökertaa
  • virtuaalivappu.fi-sivusto keräsi vapun aikana 54 000 vierailijaa
  • Kampanja huomioitiin laajasti myös mediassa, tavoittaen yli 18 miljoonaa potentiaalista lukukertaa.

 

Lähtötilanne:

Poikkeuksellisesta tilanteesta johtuen tänä vuonna myös vappua juhlittiin poikkeuksellisin menoin. Kokoontumisrajoitusten vuoksi vappupiknik puistossa ja Mantan lakitus kauppatorilla jäivät väliin. Siitä huolimatta, ja ehkäpä juuri siksi, vuosikymmenen ensimmäinen vappu oli ikimuistoinen.

Vappu on perinteisesti ollut kokoontumisten juhla, jolloin puistot täyttyvät lakkipäisistä juhlijoista. Koronatilanteen vuoksi oli kuitenkin tärkeää, että tänä vuonna vappua vietettäisiin kotoa käsin. 

PING Helsinki sai olla mukana luomassa ainutlaatuista virtuaalivappukonseptia yhteistyössä poliisin ja sisäministeriön kanssa. Ideana oli tarjota vaihtoehtoisia tapoja viettää vappua yhteisöllisesti, mutta fyysisiä kontakteja välttäen.

Kampanjan tavoitteena oli herättää koko kansan mielenkiinto, luoda negatiivisesta asiasta positiivinen ilmiö ja varmistaa, että kokoontumisrajoituksia noudatetaan myös vappuna.

Toimenpiteet

#virtuaalivappu-konseptia varten luotiin interaktiivinen AskKaukon toteuttama virtuaalivappu.fi-sivusto, johon kerättiin vapun viihdyttävimpiä livelähetyksiä, vinkkejä vappufiiliksen luomiseen kotisohvilta käsin sekä vastauksia useita askarruttaviin vappukysymyksiin.

Virtuaalivapun oma Instatili @virtuaalivappu luotiin hyvissä ajoin ennen varsinaista juhlaa, ja virallinen vaputar, PING Helsingin Soul of Events & Experiences, Micaela piti huolta hyvästä vappuhengestä jakaen ohjelmasuosituksia, vappuvinkkejä ja fiilistelyjä koko vappuviikon. 

Koko Suomen virtuaalivappu oli avoin ihan jokaiselle: kenellä tahansa oli mahdollisuus ilmoittaa oma vappuohjelmansa viralliseen virtuaalivappu-ohjelmaan tai saada oma vappukuvansa @virtuaalivappu -instatilille. 

Virallisina virtuaalivappulähettiläinä toimivat Tuure Boelius, Hanna Sumari, Juhani Koskinen, Päivi Sappinen, Emmi Nuorgam, Hanne Kettunen, Inari Fernandéz, Elia Leino, Sakarie Ahmed Nuur, Niko Saarinen, Alexandra Illman, Dosdela, Joonas Pesonen sekä A-lapset Roope Rannisto ja Joona Puhakka. 

Lisäksi monet muut vaikuttajat sekä opiskelijakunnat, järjestöt ja organisaatiot lähtivät mukaan tuomaan vappufiilistä kotisohville järjestäen omia vappuohjelmiaan. Yhteensä virtuaalivappu.fi-sivustolle ilmoitettiin yli 140 erilaista ohjelmaa, munkin paistosta kotikonsertteihin ja siman maistelusta tanssitunteihin.

Somevaikuttajat olivat merkittävässä roolissa virtuaalivapun luomisessa. Kymmeniä tai jopa satoja tuhansia suomalaisia tavoittavilla vaikuttajilla on merkittävä vaikutusvalta ja vastuu siinä, millaista viestiä ja esimerkkiä he seuraajilleen välittävät.

Siksi vaikuttajat haluttiin osallistaa kampanjaan mukaan ja välittää vastuullisen, virtuaalisen vapun sanomaa myös heidän seuraajilleen. Järjestimme vaikuttajille virtuaalietkot, jossa valmistettiin simaa ja otettiin varaslähtö vappuun yhdessä sisäministeri Maria Ohisalon kanssa. 

Lisäksi suurelle joukolle vaikuttajia lähetettiin herkullisia munkkilähetyksiä sekä ohjeistus virtuaalivapun viettoon. Samalla kun jaettiin vappuiloa, kannustettiin myös vaikuttajia mukaan viettämään vappua vastuullisesti. 

Tulokset

Virtuaalivappu onnistui erinomaisesti, ja poliisin tiedotteen mukaan vappua vietettiin koko maassa historiallisen rauhallisissa tunnelmissa.

Hashtag #virtuaalivappu tavoitti somessa yli 11,5 miljoonaa näyttökertaa ja virtuaalivappu.fi-sivusto keräsi vapun aikana 54 000 vierailijaa. Kampanja huomioitiin laajasti myös mediassa, tavoittaen yli 18 miljoonaa potentiaalista lukukertaa.

Kaikenkaikkiaan virtuaalivappu oli menestys ja se otettiin erittäin positiivisesti vastaan. Tiukalla, vain kahden viikon aikataululla onnistuttiin luomaan ilmiömäinen konsepti ja visuaalinen ilme, interaktiiviset nettisivut, tuhansia suomalaisia tavoittavat somekanavat sekä laaja ja monipuolinen vappuohjelma.

Myös vappuohjelmien järjestäjiltä saatiin loistavaa palautetta:

“Hieno idea, visuaalisesti vaikuttava ja oli kiva kun sai yhteistä materiaalia käyttöön. Hyvin hoidettu ja näkyvyyttä oli tarjolla myös somessa, ainakin osalle. Erittäin hienoa työtä!”

“Tämän voisi uusia joka vuosi!”

“Hienosti hoidettu, oli ilo olla mukana! Joku yhteinen haaste olisi ollut hauska, vaikka virtuaalivappu tanssi!”

 

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: