Viesti Valtioneuvostolta: Jokaisen someviestijän apua tarvitaan

Valtioneuvoston kanslia on käynnistänyt yhteistyön huoltovarmuusorganisaatioon kuuluvan Mediapoolin ja PING Helsingin kanssa. Yhteistyön tarkoituksena on ottaa somevaikuttajat osaksi koronaan liityvää viestintää.

Mistä on kyse?

Suomi tarvitsee nyt somevaikuttajien apua tavoittaakseen kaikki kansalaiset. Kutsumme kaikki somevaikuttajat ja -viestijät mukaan varmistamaan, että oikeaa tietoa on tarjolla kaikissa kanavissa oikeaan aikaan. Yhdessä toimimalla voimme estää väärien tietojen leviämisen somevaikuttajien kautta.

PING Helsingin ja Mediapoolin yhteistyö käynnistyi kesällä 2018. Tuolloin asettamamme tavoitteet kuulostivat kovin kaukaisilta ja jopa etäisiltä: “haluamme turvata luotettavan tiedonvälityksen kriisitilanteissa” ja “kehitämme työkaluja edistämään somevaikuttajien luotettavuutta”. Mietimme jopa, että onkohan tämä nyt vähän ylireagointia. Mikä kriisitilanne meitä muka voisi kohdata? Tai miksi tiedonvälitys olisi vaarassa? 

Nyt, puolitoista vuotta myöhemmin, kriisitilanne ja poikkeusolot ovat totta ja arkea meille kaikille. Samaan aikaan somevaikuttajien rooli yhteiskunnallisessa viestinnässä on korostunut enemmän kuin kukaan osasi odottaa.

“Suomi on tiettävästi maailman ainoa maa, joka on määritellyt somevaikuttajat huoltovarmuuskriittiseksi toimijaksi.” 

PING Helsinki edustaa koko sometoimialaa, mediayhtiöiden johtamassa Mediapoolissa ja sen Sisältöryhmässä. Tuossa ryhmässä kanssamme istuu mm. Ylen ja Helsingin Sanomien päätoimittajia ja viranomaisia. Mitä se siis käytännössä tarkoittaa? Sitä, että Suomessa somevaikuttajien vaikutusvalta on tunnistettu aivan ennennäkemättömällä tavalla. Eli siis sitä, että somevaikuttajia arvostetaan ja tarvitaan yhteiskunnassamme. 

Ainutlaatuinen yhteistyömme on huomioitu laajasti myös kansainvälisissä medioissa. Lue Politicon artikkeli täällä sekä The Guardianin artikkeli täällä.

“Somevaikuttajilla on merkittävä rooli siinä, millaiseksi yhteiskunta koronakriisin aikana muodostuu.” 

Nämä kuulostavat isoilta sanoilta, ja toki ovatkin sitä. Mutta niiden edessä ei tarvitse lamaantua. PING Helsinki, huoltovarmuusorganisaatio ja Valtioneuvoston kanslia ovat aloittaneet yhteistyön, jonka tarkoituksena on helpottaa teidän somevaikuttajien työtä. PING Helsinki on nyt mukana Valtioneuvoston viestintäringissä. 

“Lupaamme pitää somevaikuttajat kartalla siitä, mitä koronasta ja sen aiheuttamista tilanteista voi ja kannattaa kertoa eteenpäin.” 

Tulevien kuukausien aikana tulemme jakamaan somessa vinkkejä omaan sisällöntuotantoon. Lähetämme vähintään kerran viikossa #faktaakoronasta viestin, jossa on tärkeimmät sillä hetkellä huomioitavat asiat. Viestissä voidaan kertoa vaikkapa muuttuneista matkustussäännöistä, opetukseen ja kasvatukseen liittyvistä ohjeista tai elintarvikkeiden saatavuudesta ja hamstrauksesta. Aina kun Valtioneuvosto tai pääministeri Sanna Marin antaa ohjeita tai määräyksiä, me pyrimme muokkaamaan viestit somevaikuttajille ymmärrettävään muotoon. Vaikuttajaviestin lisäksi jaamme ohjeita sekä vaikuttajien aiheesta tuottamia sisältöjä ja katkaisemme huhuilta siipiä PING Helsingin somekanavissa: Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä

 

 

Jotta pystymme palvelemaan ja auttamaan teitä parhaalla mahdollisella tavalla, niin kerrothan meille, mitä kaipaat! Millaisia materiaaleja, mihin kanaviin ja kuinka usein? Otamme kaikki vinkit ja toiveet ilomielin vastaan osoitteessa info@pinghelsinki.fi.

– Inna-Pirjetta Lahti ja Emmi Nuorgam

 

 

Järjestimme aiheeseen liittyvän webinaarin yhdessä Mediapoolin ja Valtioneuvoston kanslian kanssa tiistaina 24.3. Katso webinaarin tallenne täällä.

Lue myös 9 vinkkiä koronaviruksesta viestimiseen täällä.

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.

Related Posts

1 Response