PING Helsingin vuosikatsaus 2021

Vuosikatsaus 2021

PING Helsingin vuosi on ollut kaiken kaikkiaan äärimmäisen merkityksellinen, vaikuttava ja mottomme ”Ihmiseltä ihmiselle” toteutui todenteolla. Kokenut kasvujohtajamme Tuomo Meretniemi kokosi tapahtumarikkaan vuotemme tiiviiseen pakettiin. Asetu mukavasti aloillesi ja sukella PING Helsingin vuosikatsaus 2021 -artikkelimme pariin.

Miten meidän vuosi -21 sitten oikein meni?

Äitini Maija on kirjoittanut perheemme joulukirjeitä jo viidenkymmenen vuoden ajan. Joulu ja vuoden loppu on hyvää aikaa katsoa taaksepäin, muistella menneitä ja nostaa esiin merkittäviä tapahtumia ystävien ja tuttavien luettavaksi. Kirjeissä on käsitelty ilon aiheiden lisäksi myös kipeitä aiheita, joskin silkkihansikkain. Se ei ole ihan helppoa. Kirje on ollut mieluisaa luettavaa perheemme “sidosryhmille”, mutta vuosien jälkeen sen arvo korostuu meille itsellemme.

 Kuinka tärkeää onkaan kirjata muistiin tärkeitä hetkiä ihan itsensä kannalta ja vangita tekstiin juuri sen hetken tunnelmat avoimesti. Myös yritysten kannattaisi tehdä näin. Haasteena organisaatioille on se, että pyrimme silottelemaan omaa toimintaamme ja kertomaan vain niitä asioita, joissa olemme onnistuneet. Virallinen vuosikertomus tuo harvoin esiin niitä haasteita ja tunnelmia, joita vuoden aikana on kohdattu. Nämä ovat kuitenkin sitä mielenkiintoisinta antia. 

No, miten PING Helsingin vuosi 2021 on sitten mennyt? Onko kaikki ollut edistyksen yläpilvissä liihottelua, ruusuilla tanssimista ja myyntikellon kilkatusta? Osin sitäkin, mutta kasvuyrityksen arki on myös täynnä jatkuvaa päätöksentekoa ilman varmuutta onnistumisesta, kokeilua, epäonnistumisia ja oppimista. 

Lähdimme vuoteen 2021 niin sanotusti takki auki

Tavoitteena oli tuplata liikevaihto ja henkilökunta, ehkäpä tuloskin. Kasvujohtajana tämä oli minun kontollani. Vuosi alkoi rivakasti, useita uusia pingiläisiä aloitti työnsä keskellä koronasulkuja ja projekteja oli keväällä käynnissä ennätysmäärä. Ilmoittauduimme useaan kilpailuun, joissa esittelimme menestysprojekteitamme ja luonnollisesti olimme varmoja menestyksestämme.

Kiireen keskellä jouduimme pinnistelemään kasvaneen projektimäärän, uusien asiakkaiden ja uuden henkilökunnan perehdyttämisen kanssa. Kipuilimme myynnin ja uusasiakashankinnan kanssa, mikä on luonnollista kun samaan aikaan halusimme pitää kynsin ja hampain kiinni nykyisten mahtavien asiakkaiden tyytyväisyydestä.

Loppumattomalta tuntuva etätyömoodi ja pitkälle iltaan venyvät työpäivät alkoivat näkyä työinnossa ja jaksamisessa. Päätimme aloittaa korostetun toimintamallin, jossa teimme osin tikusta asiaa, jotta saisimme kaikki yhteisen Zoomin ääreen jakamaan tuntojaan ja tukemaan toinen toistaan. Onnistuimme, mutta homma meni hieman överiksi ja huomasimme käyttävämme hurjasti aikaa sisäisissä palavereissa. Teimme uuden korjausliikkeen.

Kiireen keskellä pitää muistaa pitää kiinni niistä asioista, jotka ovat yritykselle niitä tärkeimpiä. Omat ihmiset, nykyiset asiakkaat ja kumppanit ovat kultaakin kalliimpia, kun halutaan luoda vahva pohja kasvulle.

Tärkeimpiä PING Helsingin kumppaneita ovat somevaikuttajat, joiden kanssa lähes kaikki toimenpiteet tehdään yhteistyössä. Yhteistyö on ollut hyvää, mutta olisimmeko voineet pitää parempaa huolta vaikuttajaverkostostamme kiireisen vuoden aikana? Kyllä, on varmasti oikea vastaus. Syksyllä PING Helsingissä aloitti uusi vaikuttajasuhdevastaava Anni, joka on avainroolissa yhteistyön kehittämisessä teidän tärkeimpien kumppaneidemme kanssa.

Mistä uusia asiakkaita?

Kasvu vaatii kahtia jakautunutta myyntiä. Nykyisten asiakkaiden projektit pitää pystyä hoitamaan yli odotusten, jotta suhde voisi kehittyä ja voisimme kasvaa yhdessä. Samalla pitää verkkoja heittää veteen hurja määrä, jotta löytäisimme uusia pitkäaikaisia ja tyytyväisiä asiakkaita. Lanseerasimme Joka päivä jotain -konseptin, jossa jokainen pingiläinen tekee myyntiä edistäviä toimenpiteitä kirjaimellisesti jokaisena työpäivänä.

Tästä syntyi sisäinen meemi, minkä ansiosta minun ei enää tarvitse muistuttaa myynnin tärkeydestä vaan saimme aikaan hymyssä suin toteutettavan leikkimielisen kilpailun, jossa kaikki voittavat. Omien myyntitavoitteiden lisäksi otimme käyttöön tiimibonuksen, joka ohjaa kaikkia tekemään yhteistyötä myyntiprosessin eri vaiheissa.

Ajattelemme, että tyytyväinen asiakas takaa meille unelmaduunin. Kun asiakastyytyväisyys on huipussaan, on myynti ja kannattavuus turvattu. Onko aina näin? Varmasti, ainakin tiettyyn rajaan asti. Huomasimme käyttävämme hurjasti aikaa tiettyjen intohimoprojektien tekoon. Tehostimme sisäistä tuntiseurantaa vaikka ikuinen tuntien kirjaaminen tuntuikin aluksia turhuudelta. Päätimme toteuttaa kaikkien nykyisten asiakkaiden syvähaastattelut ja toivotimme myös rakentavan palautteen lämpimästi tervetulleeksi. Nyt pystymme seuraamaan asiakkaiden tyytyväisyyttä ja projektien kannattavuutta oikean ja yhteismitallisen datan kautta. Tyytyväisyys edellä, kannattavuutta unohtamatta. 

Työllä täytyy olla merkitys

Noin puolet PING Helsingin projekteista on kaupallisia markkinointiprojekteja ja puolet yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen liittyviä projekteja. Molemmat ovat tärkeitä. Toimenpiteiden pitää saada aikaan asiakkaan myynnin kasvua tai sen pitää muuttaa mielipiteitä ja aiheuttaa muutosta kohderyhmän käyttäytymisessä. Olemme huomanneet, että olemme melko hyviä herättämään keskusteluja yhdessä vaikuttajien kanssa.

Toteutimme vuoden aikana useita mittavia projekteja, joiden tarkoituksena oli herättää keskustelua tärkeistä aiheista, kuten lasten ja nuorten auttamisesta, kierrätyksestä, ilmastonmuutoksesta, ruokahävikistä, ulkoilun ja liikunnan merkityksestä, kehopositiivisuudesta, vastuullisesta alkoholin käytöstä ja somekanavien keskustelukulttuurista ja somehäirinnästä. Tällaisten projektien kautta me kaikki Pingiläiset tunnemme tekevämme työtä jolla on merkitystä. 

Numeroillakin on väliä

Tässä lyhyt yhteenveto niistä: teimme yhteistyötä yli 300:n vaikuttajan kanssa yhteensä 140:ssä asiakasprojektissa. PING Helsingin kautta tehtyjen vaikuttajayhteistöiden tavoittavuus on ollut yhteensä kymmeniä miljoonia. Aloitimme rakkaussuhteen 25:n uuden asiakkaamme kanssa. Toteutimme vuoden aikana yli 40 verkkotapahtumaa ja koulutusta joihin osallistui yhteensä lähes 5000 henkilöä. He arvioivat meidän onnistuneen 4,5/5 arvoisesti. Pingiläisten määrä kaksinkertaistui ja nyt teitä palvelee 10 innokasta ja osaavaa vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaista. Liikevaihto kasvoi 60% ja meidät palkittiin myös arvostetussa kansainvälisessä Influencer Marketing Awards kilpailussa Golden Winner -palkinnolla Lontoossa. Tästä kunnia kuuluu kaikille niille lähes 2000:lle vaikuttajalle, jotka osallistuivat #faktaakoronasta pro bono -kampanjaan sekä rohkeille asiakkaillemme Valtioneuvoston kanslialle ja Mediapoolille. Taitaa viimeisen viivan alle jäädä myös reilusti positiivinen tulos

Oppia on tullut paljon. Muutama harmaa partakarvakin on ilmestynyt lisää, mutta päällimmäisenä on kiitollisuuden tunne, kun saa tehdä tätä työtä mielettömän hienon porukan, innostavien vaikuttajien ja rohkeiden asiakkaiden kanssa. 

Oli ilo jakaa PING Helsingin vuosikatsaus 2021 kanssanne.

Tehdään yhdessä vuodesta 2022 taas kerran ennätyksellisen mahtava!

-Tuomo

Tuomo Meretniemi, Head of Growth

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: