Yhdistämällä vaikuttajamarkkinoinnin ja palvelumuotoilun osallistat kohderyhmäsi liiketoiminnan kehittämiseen.
Kuvittele, että saat palautetta uudelle palveluideallesi tuhansilta asiakkailta päivässä. Kuvittele, että saat palvelullesi satoja käyttäjiä heti lanseerauksen jälkeen. Kuvittele, että palvelullasi on valmis asiakaskunta jo ennen kuin palvelua on edes tehty.
Sen sijaan, että kehittäisimme palveluita suljettujen ovien takana ja julkistaisimme tuotoksen vasta valmiina, rohkeimmat yritykset muotoilevat palveluitaan läpinäkyvästi asiakkaidensa kanssa.
Kesäkuusta 2019 alkaen PING Helsinki ja Embassy of Design tuovat liiketoiminnan kehittämiseen kokonaan uuden ulottuvuuden: palvelumuotoilun bloggaaja- ja vloggaajavaikuttajien kanssa. Sen lisäksi, että vaikuttajat edustavat omaa seuraajakuntaansa, he toimivat loistavina viestinviejinä yrityksen ja kuluttajien välillä.
Tyypillinen palvelumuotoiluprosessi vaikuttajien kanssa vie 1-3 kuukautta.
Kahden tunnin mittaisessa käynnistyspalaverissa asetetaan projektin tavoitteet ja aikataulu, sekä kartoitetaan yritykselle sopivat vaikuttajat.
2. Kick-off tiimin kesken
Kick-off on puolen päivän mittainen tilaisuus, jossa käydään läpi koko palvelumuotoiluprosessi yhdessä yrityksen ja valittujen vaikuttajien kanssa. Kick-offissa ideoidaan luovia ja tehokkaita tapoja toteuttaa projektin tulevat vaiheet.
3. Käyttäjäymmärryksen syventäminen
Mitä asiakkaanne haluavat? Palvelumuotoilu alkaa käyttäjäymmärryksen syventämisellä, hyödyntäen sekä yrityksen olemassaolevaa tietoa että vaikuttajien tekemiä käyttäjäkartoituksia.
4. Palvelun konseptointi
Päivän pituisessa työpajassa kehitetään uusia palveluratkaisuja tai parannuksia olemassaolevaan palveluun käyttäjien tarpeet huomioon ottaen. Työpajassa on mukana sekä yrityksen edustajia että vaikuttajia. Ideat voidaan priorisoida joko osallistujien kesken, tai toteuttamalla yleisöäänestys vaikuttajien kanavissa.
5. Pilotointi oikeilla asiakkailla
Projektin lopuksi palvelu viedään käytäntöön. Valitusta palveluratkaisusta kehitellään prototyyppi, jota testataan oikeilla asiakkailla. Pilotoinnissa testataan ratkaisun toimivuus, kerätään palautetta, ja priorisoidaan palvelun tärkeimmät ominaisuudet.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja sovitaan suunnittelupalaveri. Lue täältä myös muista palveluistamme.