palvelumuotoilu vaikuttajien kanssa

Uutuus: Palvelumuotoilua vaikuttajien kanssa

Yhdistämällä vaikuttajamarkkinoinnin ja palvelumuotoilun osallistat kohderyhmäsi liiketoiminnan kehittämiseen. Tarjoamme vaikuttajavetoista palvelumuotoilua yhteistyössä Embassy of Designin kanssa.

 

Vaikuttaja on oikotie asiakkaisiin

 

Kuvittele, että saat palautetta uudelle palveluideallesi tuhansilta asiakkailta päivässä. Kuvittele, että saat palvelullesi satoja käyttäjiä heti lanseerauksen jälkeen. Kuvittele, että palvelullasi on valmis asiakaskunta jo ennen kuin palvelua on edes tehty.

Sen sijaan, että kehittäisimme palveluita suljettujen ovien takana ja julkistaisimme tuotoksen vasta valmiina, rohkeimmat yritykset muotoilevat palveluitaan läpinäkyvästi asiakkaidensa kanssa.

Kesäkuusta 2019 alkaen PING Helsinki ja Embassy of Design tuovat liiketoiminnan kehittämiseen kokonaan uuden ulottuvuuden: palvelumuotoilun bloggaaja- ja vloggaajavaikuttajien kanssa. Sen lisäksi, että vaikuttajat edustavat omaa seuraajakuntaansa, he toimivat loistavina viestinviejinä yrityksen ja kuluttajien välillä.

 

Näin vaikuttajavetoinen palvelumuotoilu toimii:

 

Tyypillinen palvelumuotoiluprosessi vaikuttajien kanssa vie 1-3 kuukautta.

1. Tavoitteet kuntoon 2. Kick-off tiimin kesken 3. Käyttäjäymmärryksen syventäminen 4. Palvelun konseptointi 5. Pilotointi oikeilla asiakkailla
Kahden tunnin mittaisessa käynnistyspalaverissa asetetaan projektin tavoitteet ja aikataulu, sekä kartoitetaan yritykselle sopivat vaikuttajat. Kick-off on puolen päivän mittainen tilaisuus, jossa käydään läpi koko palvelumuotoiluprosessi yhdessä yrityksen ja valittujen vaikuttajien kanssa. Kick-offissa ideoidaan luovia ja tehokkaita tapoja toteuttaa projektin tulevat vaiheet. Mitä asiakkaanne haluavat? Palvelumuotoilu alkaa käyttäjäymmärryksen syventämisellä, hyödyntäen sekä yrityksen olemassaolevaa tietoa että vaikuttajien tekemiä käyttäjäkartoituksia. Päivän pituisessa työpajassa kehitetään uusia palveluratkaisuja tai parannuksia olemassaolevaan palveluun käyttäjien tarpeet huomioon ottaen. Työpajassa on mukana sekä yrityksen edustajia että vaikuttajia. Ideat voidaan priorisoida joko osallistujien kesken, tai toteuttamalla yleisöäänestys vaikuttajien kanavissa. Projektin lopuksi palvelu viedään käytäntöön. Valitusta palveluratkaisusta kehitellään prototyyppi, jota testataan oikeilla asiakkailla. Pilotoinnissa testataan ratkaisun toimivuus, kerätään palautetta, ja priorisoidaan palvelun tärkeimmät ominaisuudet.

Edut yritykselle:

 

  • Kehitä palvelukokonaisuutta tai tuotetta yhdessä PING Helsingin valitsemien vaikuttajien kanssa
  • Sitouta projektissa mukana olevien vaikuttajien seuraajat osaksi muotoiluprosessia
  • Kartoita kohderyhmän asiakaspolku ja tunnista mahdollisten lisäpalvelujen tai kehitystyön tarve
  • Muotoile tuote tai palvelu mahdollisimman houkuttelevaksi kohderyhmän tarpeet ja toiveet huomioiden
  • Markkinoi ja herätä halutun kohderyhmän mielenkiinto palvelua tai tuotetta kohtaan jo muotoiluprosessin aikana
  • Toteuta vaikuttajamarkkinoinnin toimenpiteet valmiille tuotteelle tai palvelulle mukana olleiden vaikuttajien kanssa

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja sovitaan suunnittelupalaveri. Lue täältä myös muista palveluistamme. 

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.