IMPACT Helsinki – Arvopohjaisen markkinoinnin ammattitapahtuma Katso tallenne! →

Uutuus: Palvelumuotoilua vaikuttajien kanssa

palvelumuotoilu vaikuttajien kanssa

Yhdistämällä vaikuttajamarkkinoinnin ja palvelumuotoilun osallistat kohderyhmäsi liiketoiminnan kehittämiseen.

Vaikuttaja on oikotie asiakkaisiin

Kuvittele, että saat palautetta uudelle palveluideallesi tuhansilta asiakkailta päivässä. Kuvittele, että saat palvelullesi satoja käyttäjiä heti lanseerauksen jälkeen. Kuvittele, että palvelullasi on valmis asiakaskunta jo ennen kuin palvelua on edes tehty.

Sen sijaan, että kehittäisimme palveluita suljettujen ovien takana ja julkistaisimme tuotoksen vasta valmiina, rohkeimmat yritykset muotoilevat palveluitaan läpinäkyvästi asiakkaidensa kanssa.

Kesäkuusta 2019 alkaen PING Helsinki ja Embassy of Design tuovat liiketoiminnan kehittämiseen kokonaan uuden ulottuvuuden: palvelumuotoilun bloggaaja- ja vloggaajavaikuttajien kanssa. Sen lisäksi, että vaikuttajat edustavat omaa seuraajakuntaansa, he toimivat loistavina viestinviejinä yrityksen ja kuluttajien välillä.

Näin vaikuttajavetoinen palvelumuotoilu toimii:

Tyypillinen palvelumuotoiluprosessi vaikuttajien kanssa vie 1-3 kuukautta.

  1. Tavoitteet kuntoon

Kahden tunnin mittaisessa käynnistyspalaverissa asetetaan projektin tavoitteet ja aikataulu, sekä kartoitetaan yritykselle sopivat vaikuttajat.

2. Kick-off tiimin kesken

Kick-off on puolen päivän mittainen tilaisuus, jossa käydään läpi koko palvelumuotoiluprosessi yhdessä yrityksen ja valittujen vaikuttajien kanssa. Kick-offissa ideoidaan luovia ja tehokkaita tapoja toteuttaa projektin tulevat vaiheet.

3. Käyttäjäymmärryksen syventäminen

Mitä asiakkaanne haluavat? Palvelumuotoilu alkaa käyttäjäymmärryksen syventämisellä, hyödyntäen sekä yrityksen olemassaolevaa tietoa että vaikuttajien tekemiä käyttäjäkartoituksia.

4. Palvelun konseptointi

Päivän pituisessa työpajassa kehitetään uusia palveluratkaisuja tai parannuksia olemassaolevaan palveluun käyttäjien tarpeet huomioon ottaen. Työpajassa on mukana sekä yrityksen edustajia että vaikuttajia. Ideat voidaan priorisoida joko osallistujien kesken, tai toteuttamalla yleisöäänestys vaikuttajien kanavissa.

5. Pilotointi oikeilla asiakkailla

Projektin lopuksi palvelu viedään käytäntöön. Valitusta palveluratkaisusta kehitellään prototyyppi, jota testataan oikeilla asiakkailla. Pilotoinnissa testataan ratkaisun toimivuus, kerätään palautetta, ja priorisoidaan palvelun tärkeimmät ominaisuudet.

Edut yritykselle:

  • Kehitä palvelukokonaisuutta tai tuotetta yhdessä PING Helsingin valitsemien vaikuttajien kanssa
  • Sitouta projektissa mukana olevien vaikuttajien seuraajat osaksi muotoiluprosessia
  • Kartoita kohderyhmän asiakaspolku ja tunnista mahdollisten lisäpalvelujen tai kehitystyön tarve
  • Muotoile tuote tai palvelu mahdollisimman houkuttelevaksi kohderyhmän tarpeet ja toiveet huomioiden
  • Markkinoi ja herätä halutun kohderyhmän mielenkiinto palvelua tai tuotetta kohtaan jo muotoiluprosessin aikana
  • Toteuta vaikuttajamarkkinoinnin toimenpiteet valmiille tuotteelle tai palvelulle mukana olleiden vaikuttajien kanssa

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja sovitaan suunnittelupalaveri. Lue täältä myös muista palveluistamme. 

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: