Etenkin aloittelevan vaikuttajan voi olla vaikea tietää, kuinka vaikuttajayhteistyö tulisi hinnoitella: mikä on paljon ja mikä vähän tai kuinka ylipäätään yhteistyöneuvotteluista voi selvitä voittajana.
Vaikuttajayhteistöissä pitkäkestoiset yhteistyöt ovat sekä asiakkaan että vaikuttajan etu. Siksi on tärkeää, että et hinnoittele itseäsi ulos, mutta et myöskään myy osaamistasi ja kanavaasi liian edullisesti. – Kovin radikaalia hinnan korotusta voi olla vaikea perustella uusissa hintaneuvotteluissa.
Vaikuttajayhteistöille ei ole olemassa tarkkoja hintaraameja ja hintapyynneissä onkin isoja eroja jopa saman kokoluokan vaikuttajien välillä. Vallitsevassa markkinatilanteessa on myös hyvä huomioida kutistuneet markkinointibudjetit ja digimarkkinoinnin hintatason putoaminen. Oma hintataso kannattaa siis suhteuttaa aina myös vallitsevaan taloustilanteeseen.
Tässä artikkelissa avaamme vaikuttajavalintojen ja -hinnoittelun perusteita ja annamme vinkkejä hintaneuvotteluihin sekä yleisesti vaikuttajayhteistöiden saamiseen.
Hinnoitteluun vaikuttavia asioita ovat kanavan teema ja toimiala, vaikuttajan henkilöbrändi, arvomaailma, sitoutuneisuusprosentti ja tilin koko. Myös sisällöntuotannon laadulla on usein iso merkitys. Tämä ei välttämättä tarkoita kiiltokuvajulkaisuja, vaan kohderyhmää aidosti puhuttelevia sisältöjä.
Siinä missä aiemmin yritykset arvottivat vaikuttajavalinnoissaan paljon vaikuttajan tilin tavoittavuutta, on suunta nykyisin yhä enemmän kapeamman kohderyhmän tilien suuntaa: pienikin tili voi tavoittaa juuri sen oikean kohderyhmän.
Tilin kokoa tärkeämpiä seikkoja yrityksien vaikuttajavalinnoissa ovat mm. oikea arvo-match ja sisältöjen laatu. Nämä tulokset käyvät ilmi vaikuttajamarkkinointitoimisto PING Helsingin yhteistyössä Marketing Finlandin, IAB Finlandin, SPOT ry:n ja MMA:n teettämästä Pulssikyselystä.
Mikäli tilisi tavoittaa hyvin kohdennetusti juuri oikean kohderyhmän ja arvomaailmasi on linjassa asiakaasi kanssa, olet jo vahvoilla.
Jokainen vaikuttaja voi vaikuttaa siihen, millaisia käytäntöjä alalle syntyy. Arvosta osaamistasi ja henkilöbrändiäsi. Älä myöskään epäröi ottaa puheeksi rahallista palkkiota tilanteessa, jossa joku osoittaa kiinnostusta kanaviasi kohtaan ja tarjoaa vastineeksi työstäsi tuotepalkkiota.
Valmistaudu hintaneuvotteluihin huolella ja opettele perustelemaan, miksi juuri sinut tulisi valita. Voidaksesi hinnoitella työsi hyvin: sinun tulee tutkia kanaviesi analytiikkaa ja kaivaa esiin ainakin seuraavat tietot:
Analysoi myös itse omaa suhdettasi seuraajiisi: saatko helposti sisällöillesi tykkäyksiä ja kommentteja? Jaetaanko sisältöjäsi eteenpäin tai tallennetaanko niitä? Nämä kaikki viestivät sitoutuneisuudestasi. Mitä enemmän saat aikaan vuorovaikutusta yleisösi kanssa, sitä houkuttelevampana asiakas sinut näkee.
Yhteistöiden hinnoittelua helpottaa, kun teet kerralla hyvän pohjatyön: kokoa yhteen mediakortiksi ainakin seuraavat tiedot:
Liitä mediakorttiin myös case-esimerkkejä onnistuneista yhteistöistä. Muista päivittää tiedot säännöllisesti.
Yritykset ovat tottuneet maksamaan mainonnasta ja mainonnan tuotannoista. Mikäli sinua lähestyvä yritys on vielä hieman kokematon vaikuttajamarkkinoinnissa, on hyvä muistuttaa asiakasta siitä, että vaikuttajamarkkinointi on yhtä kuin tuotanto ja media. Lisäksi suosittelijuuteen pohjautuvan vaikuttajamarkkinoinnin teho on perinteistä mainontaa parempi. Meltwaterin Klear -järjestelmä arvottaa Suomessa vaikuttajamarkkinoinnin tehon kolminkertaiseksi perinteiseen markkinointiin verrattuna.
Asiakkaat ostavat paitsi sisältöjä ja oikean yleisön tavoittamista, myös uusia ideoita. Uskalla siis tuoda rohkeasti ilmi omat luovat ideasi: kuinka sinä toteuttaisit kampanjaidean, jotta se saavuttaa tavoitteensa.
Vaikka tilisi ei tavoittaisikaan kovin laajaa kohdeyleisöä, ei hätää! – Jos sisältösi on timanttista ja yleisösi sitoutunutta, voit silti olla vahvoilla. Muista siis lisätä tai hinnoitella erikseen tarjoukseesi mainosoikeudet. – Asiakkailla on usein aivan erillinen mainosbudjetti, jolloin sisältösi voi saada laajan tavoittavuuden melko pienelläkin mainosbudjetilla. Lisäksi mainontaan nostettuna vaikuttajasisältöä voidaan kohdentaa hyvin tarkkaan valitulle kohdeyleisölle. Mainoksesta voidaan myös ohjata liikennettä vaikkapa verkkokauppaan.
Vaikuttajasisältöjen mainonta käsitetään yleensä ns. vaikuttajasisältöjen buustaukseksi mainonnalla. Tällöin vaikuttajan sisältö nostetaan mainontaan vaikuttajan kanavalla, eikä siitä siis tehdä erillistä mainosta.
Yksittäisen kampanjasisällön rinnalla kannattaa aina tarjota sisältöpaketteja. Tee paketeista mahdollisimman houkuttelevia, jotta asiakas kokee aidosti hyötyvänsä isommasta paketista. – Mitä isommalla volyymilla pääset näyttämään kyntesi, sitä paremmat edellytykset sinulla on saada aikaan pitkäkestoinen yhteistyö.
Esimerkki:
– 1 Reels-video: 1000 € + alv
– 1 Kuvakarusellipostaus: 900 € + alv
– Storyt (sis. 4 storya): 400 € + alv
Paketti:
2 Reels-videota
1 Kuvakarusellipostaus
+ 2 x storyt:
Hinta yht. 2900 € + alv (norm. hinta 3700 € + alv)
Osoita aitoa kiinnostusta asiakasta kohtaan. Mikäli asiakkaasta ei tarjouksen jättämisen jälkeen kuulu vähään aikaan, kannattaa olla yhteyksissä asiakkaaseen päin tai asiakkaan ja vaikuttajan välissä toimivaan toimistoon.
Voit myös itse lähestyä erilaisia yrityksiä ja organisaatioita yhteistyöehdotuksella. Osa yrityksistä saa vaikuttajilta paljon yhteydenottoja. Jos haluat erottua joukosta, kannattaa pelkän mediakortin lähettämisen sijaan lähestyä valmiilla idea- tai näkökulma-aihiolla.
Saadaksesi tarjouksen läpi, pidä mielessäsi seuraavat asiat:
Kaupalliset yhteistyöt saavat pääasiallisesti vähemmän huomiota kuin muut postauksesi. Mitä paremmin yhteistyön teema istuu kanavaasi, sitä todennäköisemmin se myös saa huomiota, tykkäyksiä ja kommentteja – kaupallisesta kontekstista huolimatta.
Vaikuttajana näyttäydyt mainonnan ostajan silmissä vakuuttavampana, mikäli olet johdonmukainen kaupallisten yhteistöiden tekemisissäsi. Pidä yllä punainen lanka ja perusteet sille, mikä on sinulle hot, mikä not.
Yhä tärkeämpää on myös arvopohjainen johdonmukaisuus. Mikäli yhteistöidesi välillä on isoja arvoristiriitoja, voi yrityksen olla vaikea ymmärtää, miksi juuri sinun yhteistyöstäsi tulisi maksaa pyytämäsi hinta.
Hinnoittelu on myös jonkin verran toimialasidonnaista. Osa toimialoista on hyvin kilpailtuja ja niillä ollaan valmiita maksamaan korkeampaa hintaa.
Jos intohimosi ja somekanaviesi teema sattuvat olemaan niukan rahan toimialalla, kannattaa katsoa ympärille ja miettiä, voisiko omaan teemaan olla mielekkäästi yhdistettävissä muiden toimialojen palveluita tai tuotteita.
Lue myös: Arvopohjainen vaikuttaminen vaatii rohkeutta