Kuinka saada enemmän kaupallisia yhteistöitä? 7 vinkkiä vaikuttajille

Millä perusteella vaikuttajat valitaan yhteistyöhankkeisiin? Miten saada lisää kiinnostavia kaupallisia yhteistyömahdollisuuksia somessa, erityisesti Instagramissa?

Listasimme parhaat vinkkimme, joiden avulla erotut joukosta ja maksimoit mahdollisuutesi kaupallisiin yhteistöihin!

 

1. Julkaise sisältöä niistä teemoista, joista haluaisit tehdä kaupallisia yhteistöitä

Mitkä ovat kiinnostuksen kohteesi? Mistä aiheista koet, että sinulla on jotain sanottavaa? Julkaise sisältöä sellaisista aihepiireistä, joista haluaisit tehdä myös yhteistöitä. Esimerkiksi, jos olet seikkailunhaluinen maailmanmatkaaja, laadukkaat kuvat reissuiltasi voivat herättää kiinnostusta matkailualan yrityksissä.

Jos haluat tehdä yhteistyötä lempibrändisi kanssa, näytä se! Käyttämällä relevantteja hashtageja ja tägäämällä yrityksen tilin, voit osoittaa olevasi heistä kiinnostunut. Vaikuttajaa valitessaan yritykset nostavat kärkisijoille ne vaikuttajat, jotka ovat jo lähtökohtaisesti kiinnostuneita brändistä.

Tuo esille myös omat arvosi, joita sisällöilläsi haluat edustaa. Jotta yhteistyö olisi luontevaa, yrityksen ja vaikuttajan arvot tulisi olla linjassa. Jos esimerkiksi liputat ekologisuuden puolesta, yhteistyö pikamuotifirman kanssa vaikuttaisi päälleliimatulta eikä kovinkaan uskottavalta.

 

2. Ole aito ja keskity omaan juttuusi

Sosiaalinen media on mahdollistanut sen, että kuka tahansa meistä voi jakaa mitä tahansa vaikka koko maailmalle. Yhä useampi haaveilee sisällöntuottajan ammatista ja omien somekanavien kaupallistamisesta. Kuinka siis erottua joukosta?

Vaikka on hyvä pysyä perillä uusimmista trendeistä, somekanavien ominaisuuksista ja vaikkapa viimeisimmistä TikTok-tansseista, tärkeintä on kuitenkin keskittyä omaan juttuunsa. Tuo siis rohkeasti esille oma persoonasi. Tutkimuksemme mukaan vaikuttajan persoona on tärkein syy sille, miksi heitä seurataan somessa.

 

3. Panosta laadukkaaseen sisältöön

Kysyimme markkinoijilta, mitkä heidän mielestään ovat tärkeimpiä kriteerejä vaikuttajan valinnassa – selkeäksi ykköseksi nousi laadukas sisältö.

Panostamalla tuottamasi sisällön laatuun voit näyttää mahdollisille yhteistyökumppaneillesi olevasi ammattimainen sisällöntuottaja. Aiemmat postauksesi toimivat työnäytteinä siitä, mitä yritys voi odottaa myös kaupalliselta yhteistyöltä kanssasi.

 

4. Ota videot haltuun

Miksi? Tässä tulee kolme syytä.

1) Jos kuva kertoo tuhat sanaa, video kertoo ainakin miljoona. Videon avulla myös yhteistyöstä voi saada monipuolisemman ja kattavamman. Videolla saat helposti tuotua myös persoonaasi esille.

2) Videoiden avulla sitoutat enemmän. Videot ovat nopeita, tehokkaita ja nautinnollisia tapoja kuluttaa sisältöä. Mielenkiintoinen video nappaa mukaansa helpommin kuin pelkkä kuva tai teksti.

3) Tutkimuksemme mukaan YouTube on Suomessa koko kansan media: sen parissa kuluttavat aikaa kaikki ikäryhmät lapsista vanhuksiin. Myös uudet videoalustojen tulokkaat TikTok ja Twitch ovat kasvattaneet suosiotaan erityisesti nuorten keskuudessa. Tutustu näihin, mikäli haluat pysyä aallonharjalla!

 

5. Ole aktiivinen ja pidä seuraajamääräsi kasvussa

Postaa säännöllisesti kanaviisi ja ole aktiivinen. Kommentoimalla aktiivisesti myös muiden sisältöjä ja osallistumalla keskusteluun saat näkyvyyttä omille kanavillesi.

Kokeile rohkeasti myös uutta: uusia kanavia, uusia sisältötyyppejä ja uusia kerronnan muotoja. Vain kokeilemalla selviää, minkälaiset sisällöt saavat seuraajasi syttymään.

Seuraa säännöllisesti somekanaviesi dataa, jotta tiedät mikä toimii ja mikä ei.

 

6. Pidä huolta seuraajistasi

Yrityksen näkökulmasta vaikuttajamarkkinoinnissa kaikista oleellisinta on kohdeyleisö: tavoittaako yritys haluamansa yleisön kanaviesi kautta? Keitä ovat sinun seuraajasi ja kuinka sitoutuneita he ovat?

Yleensä seuraajamäärää ja tavoittavuuttakin tärkeämpää on laatu. Pidä siis huolta omasta yhteisöstäsi! Vastaa aina saamiisi kommentteihin ja viesteihin, pidä keskustelua yllä. Näin saat luotua läheisemmän suhteen seuraajiesi kanssa ja etäisestä somevaikuttajasta tulee kuin huomaamatta puolituttu kaveri.

Mitä sitoutuneempi ja lojaalimpi yleisö sinulla on, sitä arvokkaampi se on myös yrityksen näkökulmasta. Vaikuttajamarkkinointihan perustuu puskaradioon: tutulta ihmiseltä saatu suositus on huomattavasti vaikuttavampi kuin yrityksen oma markkinointiviestintä.

Positiivinen maine ja suhde seuraajien kanssa välittyy varmasti myös eteenpäin, mikä voi houkutella myös uusia seuraajia kanaviesi pariin!

 

7. Ole oma-aloitteinen

Kontaktoi rohkeasti mielenkiintoisia yrityksiä ja ehdota yhteistyötä. Mieti valmiiksi, mitä sinulla on tarjota yritykselle, ja miksi heidän kannattaisi tehdä yhteistyötä juuri sinun kanssasi.

 

Ps. Tutustu myös PING Helsingin uuteen vaikuttajan työkalupakkiin! Kattava tietopaketti tukee ja auttaa sinua matkallasi ammattimaiseksi somevaikuttajaksi. Pakettiin kuuluu vinkkejä sekä valmiita pohjia, joita voit helposti muokata omaan käyttöösi sopivaksi. Lue lisää ja hanki omasi!

Kuva: Eino Nurmisto

SaveSave

SaveSave

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.