Arvopohjaisen markkinoinnin ammattitapahtuma IMPACT Helsinki 24.5. Katso ohjelma! →

Case: #VaihtovuosiSodankylässä – Arvopohjainen ja pitkäjänteinen vaikuttajayhteistyö

12.10.2020 - PING Helsinki
Äidin puheenvuoro Vaihtovuosi Sodankylässä arvopohjainen vaikuttajayhteistyö

Case pähkinänkuoressa

Vaihtovuosi Sodankylässä oli vaikuttaja Inari Fernándezin ideoima arvopohjainen vaikuttajayhteistyö, somerealitysarja ja kuntamarkkinointikampanja, jonka toteutuksessa myös PING Helsinki oli mukana. Kampanjassa Äidin puheenvuoro -somekanavista tuttu helsinkiläinen tubettajaperhe muutti kokonaiseksi vuodeksi Lappiin, Sodankylään.

Vaihtovuosi piti sisällään 65 YouTube-videotasatoja Instagram-kuvia ja tuhansia muita somesisältöjä, joissa Fernándezin perhe esitteli uudenlaista arkeaan täydellisen elämäntapamuutoksen jälkeen.

Tulokset

  • Hashtag #VaihtovuosiSodankylässä sisällöt ovat keränneet 50 miljoonaa katselukertaa somessa
  • Sitoutuneisuus 1,4 miljoonaa
  • Ansaitun uutismedian potentiaalinen tavoittavuus noin 80 miljoonaa
  • 82% seuraajista inspiroitunut muuttamaan Sodankylään

Lähtötilanne

Idea yhteistyölle lähti Äidin Puheenvuoron Inarin haaveesta jättää ruuhkavuosiarki Helsingissä ja lähteä Lappiin luonnonrauhaan. Inarin tavoitteena oli luoda arvopohjainen, pitkäjänteinen yhteistyö ja samalla tuottaa laadukasta ja viihdyttävää sisältöä perheen arjesta somekanavilleen.

“Haluamme välittää Lapin tarinoita ja taikaa sisällöissämme ja tutustua maaseudun erilaiseen elämäntyyliin. Monet katsojistamme haaveilevat elämänmuutoksesta ja toivomme sisältöjemme inspiroivan heitä toteuttamaan myös omat unelmansa.”

Vuoden kestävän sarjan kaupallinen pääyhteistyökumppani oli Sodankylän kunta, jonka tavoitteena oli nostaa brändimielikuvaa positiivisesta ja aktiivisesta kunnasta sekä innostaa ja aktivoida ihmisiä ajattelemaan Sodankylää asuinpaikkakuntana sekä matkakohteena.

Sarjan vuosikumppaneina nähtiin myös lastenvaatemerkki Reima ja Maa- ja metsätaloustuottajien keskusliitto MTK. Lisäksi projektissa oli mukana  joukko muita kumppaneita.

Tavoitteet

Kampanjan tavoitteena oli nostaa Sodankylän kunnan brändimielikuvaa positiivisesta ja aktiivisesta kunnasta, sekä innostaa ja aktivoida ihmisiä ajattelemaan Sodankylää asuinpaikkakuntana sekä matkakohteena. Tavoittavuustavoite oli 8 miljoonaa koko vuoden aikana.

Toimenpiteet

PING Helsinki oli mukana tukemassa Inarin unelmaa auttaen yhteistyökumppanuuksien suunnittelussa ja myynnissä sekä kampanjan viestinnässä ja median kontaktoinnissa. Lisäksi PING Helsinki koulutti kumppaneita hyödyntämään yhteistyötä ja sen kautta syntyneitä sisältöjä tehokkaammin. Myös mediaseuranta ja tulosten mittaaminen tapahtui PING Helsingin toimesta.

Inarin kommentit yhteistyöstä

”Koin, että projekti oli niin suuri, että tarvitsin sen toteuttamiseen sekä myynnillistä että viestinnällistä tukea, ja vahvaa vaikuttajamarkkinoinnin osaamista, siksi yhteistyö PING Helsingin kanssa oli itsenstäänselvä polku toteuttaa tämä unelma.”

#vaihtovuosisodankylässä oli somerealitysarja, jossa Fernándezin perhe kertoi elämästään Sodankylän maalaisidyllissä. Sarjaan kuuluivat viikottaiset, eri teemojen ympärille rakennetut YouTube-videot, joissa muun muassa päästiin tutustumaan perheen kotiin, lasten harrastuksiin sekä Lapin upeisiin maisemiin. Sen lisäksi seuraajat pääsivät näkemään vilauksia perheen arkisista hetkistä päivittäisten Instagram-kuvien  ja -storyjen kautta.

Vaihtovuosi alkoi elokuussa 2019, kun Fernándezin perhe pakkasi kimpsut ja kampsut ja suuntasi kohti pohjoista. Puolitoista kuukautta muuton jälkeen perheen kotona järjestettiin koko kylän tupaantuliaiset, johon kutsuttiin mukaan myös YouTube-kanavan seuraajat. Tuparit olivat menestys ja paikalle saapui vieraita ympäri Suomen, jopa Salosta asti.

Vaihtovuosi Sodankylässä Arvopohjainen pitkäjänteinen vaikuttajayhteistyö Vaihtovuosi Sodankylässä Arvopohjainen pitkäjänteinen vaikuttajayhteistyö Vaihtovuosi Sodankylässä Arvopohjainen pitkäjänteinen vaikuttajayhteistyö

Tulokset

#VaihtovuosiSodankylässä sisällöt ovat keränneet 50 miljoonaa katselukertaa somessa

Sitoutuneisuus 1,4 miljoonaa

Uutismedian potentiaalinen tavoittavuus noin 80 miljoonaa

82% seuraajista koki inspiroituneensa muuttamaan Sodankylään

 

#VaihtovuosiSodankylässä mediassa:

Helsingin Sanomat: Vuosi Lapissa

Markkinointi & Mainonta: Sodankylä houkuttelee lisää vaihtovuoden viettäjiä suositun somerealityn siivittämänä – kunta lanseeraa muuttokonseptin

Yle Uutiset: Tubettajan muutto Sodankylään keräsi miljoonia katsojia

Ilta-Sanomat: Inari, 38, jätti päivätyönsä ja keskittyi YouTube-kanavaansa – näin perhe elää nyt Sodankylässä

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: