
Pelastusarmeijan Joulupatakampanja: Varainhankintaa vaikuttajayhteistyön keinoin
Suomen Pelastusarmeijan Joulupatakeräys on perinteikäs hyväntekeväisyyskampanja, joka tukee kotimaan vähävaraisia. Vuoden 2024 vaikuttajayhteistyöllä pyrittiin kasvattamaan tietoisuutta Joulupadasta erityisesti nuoremman kohdeyleisön keskuudessa sekä keräämään lahjoituksia vaikuttajien omien digilippaiden kautta.
Tulokset
- Yli 7 000 € lahjoitettiin suoraan vaikuttajien omien digilippaiden kautta. Lisäksi liikenne kasvoi myös yleisesti Joulupata-keräyssivustolla vaikuttajien sisältöjen johdosta.
- Lähes 400 000 orgaanista näyttökertaa kampanjasisällöille kolmen vaikuttajan kanavassa.
- Korkea sitoutumisaste: Kampanjasisällöt saivat paljon kommentteja ja keskustelua aikaan.
- Vaikuttajien positiivinen palaute: Yhteistyö koettiin hyvin merkitykselliseksi ja onnistuneeksi.
Näin asiakas kuvaili yhteistyön sujuvuutta
”Saimme hyvän näkemyksen ja kokemuksen vaikuttajamarkkinoinnista, jonka PING Helsinki hoiti sujuvasti ja ammattitaidolla. Vaikuttajaverkosto oli laaja, josta kartoituksen jälkeen löysimme yhdessä kohderyhmäämme ja arvoihimme sopivat vaikuttajat. Yhteistyö oli välitöntä ja rentoa.”
Näin vaikuttaja kuvaili yhteistyötä:
“Kiitos paljon sulle ja teille, kun sain tämän tosi merkityksellisen yhteistyön toteuttaa! Homma sujui tosi mallikkaasti ja tosiaan, digilipas keräsi kyllä mahtavan summan. Kampanja tuntui todella merkitykselliseltä ja mukavalta toteuttaa, sisällöt oli mielekkäitä toteuttaa, kun samalla pääsi aidosti tutustumaan Pelastusarmeijaan ja sen toimintaan hieman syvemmin.”
Tavoitteet
- Lisätä Pelastusarmeijan Joulupata-keräyksen tunnettuutta ja vahvistaa brändiä nuoremmissa kohderyhmissä.
- Luoda digitaalinen inspiraatiopolku, joka ohjaa vaikuttajien sisällöistä lahjoitukseen ja patavahdiksi Joulupadalle.
Toteutus
Vaikuttajayhteistyöt
Kampanjaan valittiin arvopohjaisen vaikuttajakartoituksen avulla 3 somevaikuttajaa, jotka tavoittivat toivottuja kohderyhmiä ja pystyivät uskottavasti viestimään Joulupadan arvoista ja toiminnasta.
Vaikuttajille luotiin omat digitaaliset keräyslippaat, joihin he keräsivät lahjoituksia kampanjan ajan. Lisäksi he kävivät patavahteina Pelastusarmeijan Joulupadoilla ja tutustuivat keräyksen taustoihin ja toimintaan. Tältä pohjalta he onnistuivat tuottamaan informatiivista ja tunteisiin vetoavaa sisältöä, joka innosti heidän seuraajiaan tekemään hyvää lahjoittamalla kotimaan vähävaraisille.
Pro Bono-yhteistyöt
Kampanjaan haettiin mukaan myös Pro Bono -vaikuttajia PING Helsingin suoria kontakteja ja IMPACT-vaikuttajayhteisöä hyödyntäen. Kolme vaikuttajaa lähti mukaan ja teki omat digitaaliset keräyslippaansa tärkeän asian puolesta Pro Bono -hengessä.
Joulupatakampanja osoitti, kuinka vaikuttajamarkkinointi voi toimia tehokkaana keinona lisätä tietoisuutta ja kannustaa ihmisiä toimimaan hyvän asian puolesta.

