Miksi ottaa kantaa somessa? Tervetuloa vaikuttajien ja sisällöntuottajien virtuaalisille aamukahveille 2.11. Varaa paikkasi tästä →

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen markkinoinnissa – tapa muuttaa maailmaa inhimillisemmäksi

Maailmamme elää jatkuvan muutoksen alla. Yhteiskuntamme muuttuu päivä päivältä ja toimintatavat ja -kulttuuri vaihtavat muotoaan. Opimme jatkuvasti uutta, yritämme pysyä muutoksissa mukana ja sinnittelemme yhdessä suurtenkin kriisien keskellä. Sosiaalisen median voima kasvaa ja somekanavista muodostuu yhä tärkeämpiä vaikuttamisen välineitä.

Mitä tarkoittaa yhteiskunnallinen vaikuttaminen? Ja miten ja miksi sitä tulisi tehdä?

Imemme jatkuvasti vaikutteita ympärillämme tapahtuvista asioista ja varsinkin silmiemme eteen tupsahtavasta markkinoinnista. Ilmiselvää on, että varsinkin meidän kaikkien ostopäätöksiin yritetään vaikuttaa jatkuvasti missä tahansa liikummekin.

Suurin osa yrityksistä ja organisaatioista on jo löytänyt tiensä sosiaaliseen mediaan ja monet hyödyntävät sitä ja sen mahdollistamaa vaikuttajamarkkinointia osana omaa strategiaansa. Yhteiskuntamme, yksilöiden ja tulevien sukupolvien kannalta olisi äärimmäisen tärkeää keskittyä erityisesti tuotteiden ja palveluiden markkinoimisen sijaan yhteiskunnalliseen markkinointiin sekä viestintään aidosti ja ymmärrettävästi ihmiseltä ihmiselle.

Herätä innostus ihmisten kautta

Yhteiskunnallisen markkinoinnin tehtävänä on myydä parempia mielikuvia, varsinkin niistä asioista, jotka eivät vaikuta ihmisiin positiivisella tavalla. Erityisesti tunnettujen vaikuttajien mukaan ottamisen kautta osaksi yhteiskunnallista viestintää, voidaan tylsäksi tai turhaksi mielletyistä asioista tehdä kiinnostavia ja herättää uusissa sukupolvissa palo asioihin, jotka eivät herätä innostusta tällä hetkellä lainkaan. Sosiaalinen media on äärimmäisen tärkeä osa yhteiskunnallista viestintää ja toimii todella tärkeänä alustana sen toteutumiselle.

“Yhteiskunnallisella markkinoinnilla, vaikuttamisella ja nimenomaan niiden siirtämisellä sosiaalisen median kanaviin, voidaan parhaimmillaan vaikuttaa yksilöiden ajattelu- ja toimintatapoihin, muuttaa maailmaa positiivisempaan suuntaan ja siirtää parempia ajattelutapoja tuleville sukupolville.” Pia Polsa, Hanken, tutkija

Pia Polsan vinkki yrityksille: vaikka markkinat, markkinointi ja sukupolvet muuttuvat, meidän ei tarvitse tuhota mitään jo olemassa olevaa, vaan seurata muutosta ja pysyä erityisesti ajan hermoilla.

Tämä artikkeli pohjautuu Hankenin tukija Pia Polsan puheenvuoroon, joka kuultiin 6.5.2021 järjestetyssä PING Webinaarissa, jonka teemana oli Social Media Impact – Yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavat ja keinot.

Voit katsoa webinaarin tallenteen täältä.

Kaipaatko sinä tai organisaatiosi apua yhteiskunnallisen vaikuttamiseen, siihen liittyvään viestimiseen? Me PING Helsingillä olemme erikoistuneet yhteiskunnallisen vaikuttamisen teemoihin ja olemme toteuttaneet huikeita kokonaisuuksia asiakkaidemme kanssa. Ota meihin yhteyttä!

PING Helsinki

Teemme markkinointia ihmisiltä ihmisille. Olemme strategisen vaikuttajayhteistyön kumppani. Yhdistämme tuloksellisesti vaikuttajamarkkinoinnin, PR:n ja sosiaalisen median. Autamme vastuullisia asiakkaitamme menestymään ja tekemään hyviä asioita rohkeasti.

    Minua kiinnostaa: