PING Helsinki ja Meltwater palkitsi tiistaina 15.6.2021 vaikuttajamarkkinoinnin Vuoden Valinnat viidessä eri kategoriassa. Kilpailun finaaliin valikoitui 18 erilaista vaikuttajaa, jotka edustivat merkittäviä vaikuttajamarkkinoinnin tekoja, ilmiöitä, yhteiskunnallisia viestejä sekä kampanjoita. Tunnustuspalkinnot jaettiin jo viidettä kertaa yhdessä Meltwaterin kanssa ja tänä vuonna raadissa oli mukana huikea joukko asiantuntijoita. Vuoden ilmiö, teko, oivallus ja tsemppari valittiin raadin toimesta. Vuoden Vaikuttaja 2021 valikoitui yleisöäänestyksellä raadin koostamasta shortlistasta.
“Tänäkin vuonna kilpailussa korostui selkeänä trendinä vastuullisuus ja yhteiskunnallinen kantaaottavuus. Toimiala kehittyy vahvasti ja monipuolisesti yhdessä tehden.” Tiivistelmä raadin kommenteista.
Vaikuttajamarkkinointi on kehittynyt toimialana muutamien vuosien aikana huimasti ja tänä vuonna finalistityöt painottuivat entistä vahvemmin yhteiskunnallisiin teemoihin. Lisäksi globaali koronaepidemia jätti menneen vuoden aikana omat jälkensä kaikkiin meihin ja muokkasi maailmaa, keskusteluja, ajatuksia toimialaa ja yhteisöllisyyden tunnetta. Tämä otettiin huomioon erityisesti raadin kesken voittajien valitsemisessa.
PING Helsingin perustajan ja toimitusjohtajan Inna-Pirjetta Lahden mukaan tämän vuoden finalistit olivat erittäin tasokkaita ja he kaikki edustavat vahvaa merkkiä toimialan kehittymisestä ja yhteen hiileen puhaltamisesta.
Niin yritykset kuin vaikuttajatkin ovat rohkaistuneet heittäytymään aivan uudenlaiseen vaikuttajayhteistyön muotoihin ja elämään ajan hermoilla aistien ympärillä tapahtuvia asioita, tapahtumia ja ilmiöitä.
Vuoden Valinnat toteutettiin ja voittajat palkittiin yhteistyössä Meltwaterin kanssa, joka tutkii sosiaalisen median analytiikkapalvelun avulla ilmiöiden laajuutta. Vuoden Valintojen 2021 voittajat ovat:
Vuoden ilmiö: #ImWithSanna – Raadin perustelut voittoon: Laajasti mediassa näkynyt someilmiö, joka orgaanisesti osallisti sekä vaikuttajia että tavallisia käyttäjiä ottamaan kantaa keskusteluun seksismistä ja poliittisen sopivuuden rajoista.
“Somevaikuttajilla oli merkittävä rooli tämän ilmiön muodostumisessa – he siivittivät esimerkillään ilmiön sanomaa.” Hanna Vartiainen, CEO, Indieplace.
“Ilmiön ei ollut tarkoitus syntyä, mutta se syntyi yleisön toimesta. Haluan kiittää erityisesti Sanna Marinia, joka suostui laittamaan rohkeasti ja ilman ennakkoasenteita jakun päälle tietäen, että siitä voi syntyä kohua. Kiitos myös PING Helsingille, raadille ja yleisölle.” Mari Karsikas, Trendi-lehden päätoimittaja
Vuoden teko: Henri Alén – Raadin perustelut voittoon: Ravintola-alan ahdingon esiintuonti monikanavaisesti. Lisäksi oman alustan tarjoaminen tieteelliselle tutkimukselle koronaviruksen leviämisessä ravintolatiloissa. Vuoden teossa korostuu erityisesti vastuu, hyvän tekeminen ja ongelmakohtien esiintuonti.
“Henri on osallistunut myös esimerkillisesti pioneerina lääketieteelliseen tutkimukseen, jonka hän mahdollisti antamalla ravintolansa testialustaksi osaksi virusaerosolin testaamista.” Anni Saukkola, lääkäri.
“Lämmin ja nöyrä kiitos tästä yllättävästä kunnianosoituksesta. Menneet vuodet ovat olleet rankkoja, johtavana ajatuksena haluan sanoa: totuus voittaa ja uskon sen esille tuomisen olevan ratkaisu kaikkeen. Jatketaan tästä yhdessä puskien eteenpäin ja ongelmia ratkaisten.” Henri Alén
Vuoden oivallus: Tympeät tytöt: Riina Tanskanen & Emmi-Julia Lepistö – Raadin perustelut voittoon: Sosiaalisen median hyödyntäminen mesenaatti-rahoituksen keräämisessä Tympeät tytöt – Aikuistumisriittejä -sarjakuvakirjan julkaisuun. Kampanja levisi somessa orgaanisesti ja keräsi suuren joukon kannattajia.
”Oivaltavaa ja helposti lähestyttävää sisältöä.” Valtteri Färkkilä, Senior Growth Executive, Meltwater
“Suuret kiitokset kaikille, tämä on mieletön kunnianosoitus. Syksyllä meiltä ilmestyykin kauan odotettu kirja.” Riina Tanskanen ja Emmi-Julia Lepistö
Vuoden tsemppari: Darravapaa: Katri Ylinen & Laura Wathén – Raadin perustelut voittoon: Alkoholittomuudesta puhuminen rennolla ja paasaamattomalla otteella sekä vertaistuen tarjoaminen ja tietoisuuden lisääminen.
“Ei paasaamista vaan inspiraatiota, moderni ja raikas tapa kannustaa päihteettömyyteen.” Noora Kunttu, kehitysjohtaja, Asennemedia
“Silloin kun me Katrin kanssa lopetimme alkoholin käytön, olisimme kaivanneet tukea ja yhteisöllisyyttä. Kiitos kaikille yhteisössä mukana oleville – yhteisöllisyydellä on valtava merkitys. Kiitos tästä kunniasta!” Katri Ylinen ja Laura Wathén
Vuoden vaikuttaja: Mona Bling – Mona voitti Vuoden Vaikuttaja-kategorian yleisöäänestyksen perusteella viiden upean finalistin joukossa. Finaaliin pääsemisen perusteena oli: transihmisten oikeuksien ja tasa-arvon puolesta puhuminen, sekä aiheiden tekeminen näkyväksi laajalle yleisölle. Naisvihaan liittyvien aiheiden käsittely hauskalla ja helpolla tavalla Kroonisesti ärhäkkä -podcastissa yhdessä Irene Naakan kanssa. Ammattimaisesti toimiminen ja sisältöön panostaminen.
Mona on toiminut vastuullisesti, vieden omalla toiminnallaan toimialaa eteenpäin. Lisäksi hän sitouttaa ja innostaa yleisöään sekä inspiroi vaikuttajakollegoitaan.
“Tää on ihan kreisiä. Tuntuu hullulta, että tulin valituksi Vuoden Vaikuttajaksi 2021. Haluan kiittää erityisesti Irene Naakkaa, joka toimii kanssani Kroonisesti Ärhäkkä-podcastissa. Lisäksi haluan kiittää managementtiani sekä kaikkia seuraajia ja äänestäjiä. Kiitos tästä kunniasta!” yllättynyt ja onnellinen Mona Bling
Kilpailussa haluttiin tänä vuonna palkita kunniamaininnalla uusi, freesiä tuulta puhaltava vaikuttajien perustamaa luova vaikuttajamarkkinointitoimisto Content Corner.
“Huikeaa saada uusia toimijoita kentälle. Onnea ja me toivotamme teidät lämpimästi tervetulleeksi toimialalle kehittämään ja viemään alaa yhdessä eteenpäin.” PING Helsingin perustaja ja toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahti
Somevaikuttaja & lääkäri Anni Saukkola / @laakari.anni, markkinointipäällikkö Misme Halonen / Hartwall, toimittaja Piritta Palokangas / Kauppalehti, toimitusjohtaja Hanna Vartiainen / Indieplace, kehitysjohtaja Max Kolu / Hypement, kehitysjohtaja Noora Kunttu / Asennemedia, kasvujohtaja Valtteri Färkkilä / Meltwater sekä toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahti & vaikuttajasuhdevastaava Pinja Kuivalainen / PING Helsinki.
Voittajat julkistettiin 15. kesäkuuta 2021 järjestetyssä ‘Uskottavaa ja merkityksellistä markkinointia & Vuoden Valinnat 2021’ -webinaarissa, johon oli ilmoittautunut yli 200 kuulijaa. Pääset katsomaan tallenteen täältä.