Koronavuosi on laaja-alaistanut somevaikuttajien roolia yhteiskunnallisessa keskustelussa. Vaikuttajamarkkinoinnin vuoden valinnoissa korostuvat tänä vuonna yhteiskunnallisesti ajankohtaiset teemat, kuten ravintola-alan ja esittävän taiteen ammattilaisten ahdinko korona-aikana, somekiusaaminen, miesten ulkonäköpaineet, kehopositiivisuus, alkoholiton elämä sekä sateenkaariperheen arki.
“Vaikuttajat ottavat nykyisin hyvin aktiivisesti kantaa medioissa käsiteltäviin teemoihin ja toisaalta mediat tarttuvat myös vaikuttajien esiin nostamiin aiheisiin. Vuoden valinnat -finalistit ovat rohkeita kannanottajia ja tabujen murtajia. Valintojen kriteereissä painotettiin vastuullisuutta, keskustelun herättämistä, yhteisöllisyyttä ja yleisöjen osallistamista”, kertoo Ping Helsingin toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahti.
Viidettä kertaa järjestettävästä vaikuttajamarkkinoinnin Vuoden Valinnat palkitsemisesta vastaavat yhdessä vaikuttajasuhdetoimisto PING Helsinki ja Meltwater. Raatiin kuuluu laaja joukko vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisia. Tunnustuspalkinnolla huomioidaan vaikuttajamarkkinoinnin tekoja, ilmiöitä ja henkilöitä. Voittajat julkistetaan 15. kesäkuuta 2021 klo 9-11 järjestettävässä ‘Uskottavaa ja merkityksellistä markkinointia & Vuoden Valinnat’ -webinaarissa.
Vuoden Valinnat 2021 palkintokategoriat ovat Vuoden ilmiö, Vuoden teko, Vuoden oivallus, Vuoden tsemppari ja Vuoden vaikuttaja. Vuoden vaikuttaja valitaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Valinta tehdään yleisöäänestyksen perusteella. Äänestykseen voi osallistua täällä. Äänestysaika päättyy kesäkuun 13. päivä.
Vastuullisesti toimiva vaikuttaja, joka on omalla toiminnallaan vienyt toimialaa eteenpäin. Hän sitouttaa ja innostaa yleisöään sekä inspiroi vaikuttajakollegoitaan. Vuoden vaikuttaja valitaan yleisöäänestyksellä raadin tekemältä shortlistalta.
1. Jani Toivola – Ihania tarinoita ja pohdintoja perhe-elämästä perinteistä poikkeavasta näkökulmasta. Sisällöistä välittyy herkkyys, elämäniloisuus sekä välittäminen. Kantavana teemana myös tasa-arvo.
2. Mona Bling – Transihmisten oikeuksien ja tasa-arvon puolesta puhuminen, sekä aiheiden tekeminen näkyväksi laajalle yleisölle. Naisvihaan liittyvien aiheiden käsittely hauskalla ja helpolla tavalla Kroonisesti ärhäkkä -podcastissa yhdessä Irene Naakan kanssa. Ammattimaisesti toimiminen ja sisältöön panostaminen.
3. Miisa Rotola-Pukkila – Hyvä energia ja positiivinen asenne kaikissa kanavissa, kuitenkin tuoden esiin kipeitäkin aiheita toiveikkaalla näkökulmalla.
4. Jade Nyström – Rohkeaa omana itsenä olemista ja keskustelun avausta transsukupuolisuudesta urheilumaailmassa. Inspiroiva esikuva niin nuorille kuin vanhemmillekin.
5. Henri Alén – Ravintola-alan ahdingon esiintuominen ja sen pelastamiseksi aktiivisesti työskenteleminen.
Uudenlainen, ennennäkemätön, yllätyksellinen ja monikanavainen ilmiö sosiaalisessa mediassa. Vuoden ilmiö valuu somesta katukuvaan, oikeaan elämään ja kahvipöydän keskusteluihin. Vuoden ilmiö on sellainen, josta tietävät nekin, jotka eivät aktiivisesti seuraa somea. Ilmiö lähtee parhaimmillaan liikkumaan itseohjautuvasti, viraalisti.
1. Tinna Pehkonen – Äitiyden tabujen murtaminen, somekiusaamisen esiintuonti ja keskustelun herättäminen kehorauhasta.
2. HeiBaby-podcast (Vivian Nick & Kirsikka Simberg) – Avoimen ja hyväksyvän keskustelun ja yhteisöllisyyden ylläpitäminen raskaudesta, synnytyksestä ja vauvaelämästä. “Yhteiskunnallinen teko aikana, jona synnytysvalmennukset, neuvolakäynnit, ja sairaalavierailut on karsittu minimiin” Noora Kunttu, kehitysjohtaja, Asennemedia.
3. #ImWithSanna (Trendi-lehti) – Laajasti mediassa näkynyt someilmiö, joka orgaanisesti osallisti sekä vaikuttajia että tavallisia käyttäjiä ottamaan kantaa keskusteluun seksismistä ja poliittisen sopivuuden rajoista. “Somevaikuttajilla oli merkittävä rooli ilmiön muodostumisessa- he siivittivät esimerkillään ilmiön sanomaa ja vastaavanlaista ilmiötä ei olisi välttämättä syntynyt samassa mittakaavassa ilman somevaikuttajien voimaa” Hanna Vartiainen, CEO, Indieplace.
4. Emilia Kujala – Psykologisten aiheiden esiintuonti ja inhimillistäminen. “Asiantuntevaa ja inspiroivaa puhetta suorittamisen haitallisuudesta ja mielenterveyden aiheiden arkipäiväistämisestä” Noora Kunttu, kehitysjohtaja, Asennemedia.
Iso tai pieni yhteiskunnallinen teko, jossa vaikuttajamarkkinointi on ollut vahvasti mukana. Vuoden teossa korostuu vastuu, hyvän tekeminen ja ongelmakohtien esiintuonti. Ehdokkaat tekivät maailmasta paremman paikan omalla osallistumisellaan.
1. Henri Alén – Ravintola-alan ahdingon esiintuonti monikanavaisesti. Lisäksi alustan tarjoaminen tieteelliselle tutkimukselle koronaviruksen leviämisessä ravintolatiloissa. “Henri on osallistunut myös esimerkillisesti pioneerina lääketieteelliseen tutkimukseen, jonka hän mahdollisti antamalla ravintolansa testialustaksi osaksi virusaerosolin testaamista” Anni Saukkola, lääkäri.
2. Peppi Puljujärvi – Esiintyjien ja artistien tuki ja toimialan haasteiden esiintuominen koronavuoden aikana. Lisäksi aktiivinen työ asenteiden muokkaamisessa useassa eri kanavassa sekä uusien kanavien haltuunotto, erityisesti Clubhousen. “Toimeenpaneva ja kokoava voima Clubhousessa. Yhteiskunnallinen kannanotto väliinputoajien eli tapahtumajärjestäjien, artistien ja epätyypillississä työsuhteissa työskentelevien alan keikkatyöläisten puolesta koronaepidemian aikana” Noora Kunttu, kehitysjohtaja, Asennemedia.
3. Miestenhuone (Joonas Pesonen, Sami-Petteri Asikainen, Tuomo Kasanen) – Tabujen murtaminen ja keskustelun herättäminen miesten kokemista ulkonäköpaineista, sekä vertaistuen tarjoaminen. “Aitoja keskusteluja ilman filtteröintiä” Pinja Kuivalainen, Influencer Matchmaker, PING Helsinki.
Oivaltava, rohkea ja erilainen tapa hyödyntää vaikuttajamarkkinointia. Rohkeita keskustelunavauksia ja riskinottoja itselle tärkeistä aiheista. Uskallus tehdä asioita eri tavalla kuin aikaisemmin ja kaataa vanhastaan olemassa olleita muureja.
1. Tympeät tytöt (Riina Tanskanen) – Sosiaalisen median hyödyntäminen mesenaatti-rahoituksen keräämisessä Tympeät tytöt – Aikuistumisriittejä -sarjakuvakirjan julkaisuun. Kampanja levisi somessa orgaanisesti ja keräsi suuren joukon kannattajia. “Oivaltavaa ja helposti lähestyttävää sisältöä” Valtteri Färkkilä, Senior Growth Executive, Meltwater.
2. Kroonisesti ärhäkkä (Irene Naakka & Mona Bling) – Rohkeaa keskustelua ja kannanottoja naisvihasta hauskalla, ymmärrettävällä ja helposti lähestyttävällä tavalla.
3. Kaksi äitiä ja kaksoset (Susanna Silvander-Rosti & Ella Rosti) – Somekanavien hyödyntäminen naisparien lastensaannin vaikeuden ja sateenkaariperheen arjen esiintuomisessa. “Oivalluksia ja avointa puhetta” Anni Saukkola, lääkäri.
Vaikuttaja, joka on tuonut iloa ympärilleen, jakanut positiivista fiilistä, ja kannustanut meitä kaikkia tsemppaamaan pandemian aikana.
1. Anna Saivosalmi – Suomalaisten motivoiminen ja inspiroiminen liikuntaan helppojen kotitreenien avulla positiivisella ja energisellä otteella. “Energistä ja mukaansatempaavaa sisältöä” Max Kolu, co-founder, Hypement.
2. Darravapaa (Katri Ylinen & Laura Wathén) – Alkoholittomuudesta puhuminen rennolla ja paasaamattomalla otteella. Vertaistuen tarjoaminen ja tietoisuuden lisääminen. “Ei paasaamista, vaan inspiraatiota! Moderni ja raikas tapa kannustaa päihteettömyyteen” Noora Kunttu, kehitysjohtaja, Asennemedia.
3. Puhutaan politiikkaa (Elina Karjalainen) – Poliittisten aiheiden tekeminen helposti ymmärrettäviksi ja helposti lähestyttäviksi. Politiikan käsittely kohderyhmän kielellä.
Somevaikuttaja & lääkäri Anni Saukkola / @laakari.anni, markkinointipäällikkö Misme Halonen / Hartwall, toimittaja Piritta Palokangas / Kauppalehti, toimitusjohtaja Hanna Vartiainen / Indieplace, kehitysjohtaja Max Kolu / Hypement, kehitysjohtaja Noora Kunttu / Asennemedia, kasvujohtaja Valtteri Färkkilä / Meltwater sekä toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahti & vaikuttajasuhdevastaava Pinja Kuivalainen / PING Helsinki.