Arvopohjaisen markkinoinnin ammattitapahtuma IMPACT Helsinki 24.5. Katso ohjelma! →

Vuoden Valinnat 2020

PING Helsinki palkitsee vuosittain merkittäviä vaikuttajamarkkinoinnin tekoja, kampanjoita, ilmiöitä ja ihmisiä. Tänä vuonna tunnustuspalkinnot jaetaan jo neljättä kertaa. Yhdessä Meltwaterin ja Clarion Helsingin kanssa PING Helsinki palkitsee vuoden ilmiön, vuoden teon ja vuoden oivalluksen.

 

Vuoden ilmiö:

Monikanavainen konsepti, joka valuu somesta katukuvaan, oikeaan elämään ja kahvipöytäkeskusteluihin.

Vuoden ilmiö -finalistit ovat:

Jenni Rotonen: Karvakeskustelu – Jenni käynnisti merkityksellisen keskustelun naisten karvaisuudesta ja naiseuteen liitetyistä normeista.Taustalla vaikutti Jennin peruuntunut sokerointiaika, joka haastoi Jennin miettimään sitä, miltä naisen kuuluisi näyttää. Keskustelu käynnistyi blogipostauksesta ja laajeni useiden vaikuttajien kanavissa sosiaalisessa mediassa tavoittaen laajan yleisön myös somen ulkopuolella. Lopulta aiheessa olikin kysymys paljon suuremmasta asiasta kuin yhden naisen säärikarvoista.

Pia-Maria Nickström & Hanna Tikander: Mimmit Sijoittaa Mimmit sijoittaa tuo monikanavaisesti vaikeasti lähestyttävän ja jopa elitistiseksi koetun aiheen kaikkien ulottuville. He kertovat sijoittamisesta ja oman talouden haltuunotosta positiivisten kokemusten kautta kaikille ymmärrettävästi. He työllistävät itsensä lisäksi neljä ihmistä ja ovat onnistuneet tuotteistamaan myös verkkokurssin.

Suoma ry: 100 syytä matkailla Suomessa – Koronavirus antoi aiemminkin toteutetulle valtakunnalliselle kampanjalle tuulta purjeisiin ja vaikuttajamarkkinoinnin avulla varmistettiin aiempaa laajempi näkyvyys. Pieni toimija reagoi nopeasti uuteen tilanteeseen rakentaen ilmiön, jossa kuka tahansa voi olla mukana

Sanna Wikström & Pequ Nieminen: Hidasta Elämää – Hidasta elämää on hyvinvointimedia, jonka sisällön tuottajina toimivat kokonaisvaltaista hyvinvointia lisäävät asiantuntijat ja bloggaajat. Sivusto viettää tänä vuonna 10-vuotisjuhlavuottaan. Hidasta elämää on laajentanut omaa tuotevalikoimaansa rohkeasti ja monikanavaisesti myös fyysisiin tuotteisiin. Hidasta elämää yhteisö on ollut merkittävästi vaikuttamassa kokonaisvaltaisen henkisen hyvinvoinnin keskustelun arkipäiväistämisessä yhteiskunnassamme. Hidasta elämää on tällä hetkellä sosiaalisessa mediassa suurin yhteisö Suomessa. Nettisivuilla on käynyt tämän vuoden aikana 2.5 miljoonaa suomalaista. 

 

Vuoden teko:

Vuoden teossa korostuu yhteiskunnallinen viestintä, vastuu, hyvän tekeminen tai ongelmakohtien esiintuonti.

Vuoden teko -finalistit ovat:

Konsta Linkola, Joonas Linkola, Nella Himari & Robin Falck: Anna Lahja LuonnolleJoukko luonnon hyvinvoinnista kiinnostuneita vaikuttajia loi hyväntekeväisyyskampanjan, jonka tavoitteena oli kerätä rahaa Suomen Luonnonperintösäätiölle. Yli 100 vaikuttajaa kannusti suomalaisia antamaan toisilleen joululahjaksi palan suojeltua metsää. Kampanjan näyttökerrat ylsivät 6 miljoonaan.

Eino Nurmisto: Homopojan opasOpas on kuin välitilinpäätös Einon tähän astiselle somepersoonan uralle, ja tiivistää hyvin sen, mistä kaikki on alkanut: yhdenvertaisemman maailman tavoittelusta, oman identiteetin pohdiskelusta, oikeudesta olla minä, sekä vertaistuen saamisesta ja tarjoamisesta. Kirja on puhuttanut, koskettanut ja kerännyt kiitosta perinteisessä ja sosiaalisessa mediassa. Homopojan opas palkittiin Punni-kirjallisuuspalkinnolla keväällä 2020. Vaikka kirja on ensisijaisesti tarkoitettu homopojille, se kertoo myös yleisesti ihmisyydestä. Eino myös kuvitti kirjan itse.

Anni Saukkola: @laakari.anni – Anni on mahdollistanut kaikille helpon vuorovaikuttamisen lääkärin kanssa. Anni murtaa myyttejä ja herättää keskustelua terveysaiheista, joista on aiemmin vaiettu. Hän on laittanut rohkeasti oman henkilöbrändinsä likoon taistelussa disinformaatiota vastaan, ja sitä kautta vaikuttaa aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun. Annilla on Instagramissa yli 32000 seuraajaa, ja hänen postauksensa saavat tuhansia tykkäyksiä ja satoja kommentteja.

Sisäministeriö & Suomen Poliisi: VirtuaalivappuKokoontumisrajoitusten vuoksi tänä vuonna vappua vietettiin virtuaalisesti ja kotisohvilta käsin. #virtuaalivappu -kampanjassa suomalaisille tarjottiin viihdyttävää vappusisältöä, vinkkejä vapun viettoon sekä viranomaisten vastauksia usein kysyttyihin vappuaiheisiin kysymyksiin. Kampanjassa mukana olleet vaikuttajat striimasivat vapun aikaan omia livelähetyksiään, mikä varmisti sen että vappupäivänä Kaivopuisto oli tyhjä, ja suomalaiset juhlivat vappua turvallisesti kotona.

 

Vuoden oivallus

Oivaltava, rohkea ja erilainen tapa palvella ja lisätä vuorovaikutusta yleisöjen kanssa. Kyky hyödyntää sosiaalisen median kanavia ja viedä idea toiminnan tasolle.

Vuoden oivallus -finalistit ovat:

Hanna Gullichsen: Sunnuntaiserviisi Hannan Sunnuntaiserviisi oli yksi ensimmäisiä vaikuttajien toteuttamia orgaanisia ja säännöllisiä Instagram-live -sarjoja viime keväänä. Hanna hyödynsi kanavaansa uudella tavalla ja toteutti ruoanlaitto-livejä yleisölleen omasta halusta jakaa hyvää mieltä, puhtaasti ilman kaupallisuutta. Hannalla oli tapana järjestää sunnuntai-illallisia ystäville, mutta kun ne piti koronan vuoksi lopettaa Hanna turhautui ja avasi keittiönsä ovet kaikille. #sunnuntaiserviisi on yhteisö, joka kokkasi koko poikkeuskevään ajan aina sunnuntaisin klo 15.00 ja dialogi jatkui pitkälle seuraavaan seuraavaan viikkoon. Kaikki saivat pienen tovin keskittyä yhteiseen kokkaamiseen ja käyttää aistejaan muuhun kuin uutisten lukemiseen ja stressaamiseen. #Sunnuntaiserviisi jatkuu vielä syksylläkin.

Lotta ja Jorma Saahko: Lotan ja Papan KoronalaulutLotan ja Papan Koronalaulut Facebookissa kertovat mahdollisuuden tunnistamisesta ja tilaisuuteen tarttumisesta. Omaksi iloksi aloitetut yhteiset lauluhetket ovat Facebookin avulla tavoittaneet valtakunnallisen yleisön, ja tuoneet iloa koteihin myös ruutujen välityksellä.

Huonoaitiofficial: Huono Äiti valmisateriatHuono Äiti -valmisaterioissa on uudella ja kekseliäällä tavalla hyödynnetty henkilöbrändiä uudessa aluevaltauksessa. Sarja on yllättävä brändin jatke, mutta vastaa kohderyhmän tarpeita. Valmisateriat ovat ‘somessa keitetty’ tuote ja suunniteltu crowdsourcing-ajatuksella. Tuotteiden suunnittelussa on kuunneltu vaikuttajayhteisön toiveita, ja niiden valmistaminen on luonut 10 suoraa uutta työpaikkaa Juvalle.

Teemu Tikkala: @hrakauppias -TikTok – Kauppakeskus REDI:n K-kauppias on tarttunut hetkeen ja ottanut TikTokin rohkeasti haltuun uutena kanavana. Tilillä tuodaan suoralla ja rehellisellä, mutta kuitenkin humoristisella tavalla esiin päivittäistavarakaupan arkea ja elämää nuorta kohderyhmää aktivoiden. TikTokissa @hrakauppias -tilillä on yli 52000 seuraajaa, ja parhaimmillaan kauppiaan videot ovat keränneet yli 300 000 näyttökertaa.

 

Voittajat julkistetaan 15. syyskuuta 2020 järjestettävässä ’Miten luoda ilmiöitä’ -webinaarissa. Ilmoittaudu mukaan täällä!

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: