10.5.2019 jaettavien Vuoden Valintojen finalistit on valittu

PING Helsingin Vuoden Valinnat palkitsee vaikuttajamarkkinoinnin tekoja, ilmiöitä ja henkilöitä

Finalisteiksi on nimetty 15 huomionarvoista tekoa, kampanjaa, ilmiöitä ja henkilöä viidessä eri kategoriassa. Vuoden 2019 palkintokategoriat ovat rohkeus, hauskuus, välittäminen, tuloksellisuus sekä monipuolisuus.

Tämän vuoden finalisteiksi on yltänyt niin kannanottoja mielenterveyden kuin ilmastonsuojelun puolesta, elämään riemua tuottavia sisältöjä, rohkeita ja vahvojen arvojen takana seisovia tekoja, ilmiöistä tuloksellisuuteen johtaneita toimenpiteitä sekä pitkäkestoisia projekteja, joissa sama viesti on tuotu seuraajille useita eri kanavia pitkin.

Monipuolinen vaikuttajayhteistyö on vakiinnuttanut paikkansa yritysten markkinoinnissa ja sitä tehdään entistä enemmän strategisesti suunnitellen. Kuluneen vuoden aikana olemme nähneet erityisen paljon kovatasoisia vaikuttajamarkkinoinnin tekoja ja saaneet nauttia alaa täydellä sydämellä kehittävien henkilöiden sisällöistä. Uutena sisältömuotona löivät itsensä läpi podcastit, joista on tullut tärkeä osa vaikuttajamarkkinoinnin kanavakokonaisuutta blogien, Youtube-videoiden ja Instagramin rinnalle. Myös ensimmäiset merkittävät B2B-vaikuttajamarkkinoinnin teot ovat nousseet finalistien joukkoon,

iloitsee PING Helsingin perustaja Inna-Pirjetta Lahti.

Nyt kolmatta kertaa jaettavat Vuoden Valinnat nimeää PING Helsinki. Palkinnot jaetaan Clarion Hotel Helsingissä 10.5.2019 järjestettävässä PING Studiossa, jossa julkistetaan myös Media-alan tutkimussäätiön rahoittama Miten vaikuttaja vaikuttaa 2019 -tutkimus. Tänä vuonna PING Helsingin Vuoden Valintojen kumppaneina toimivat Meltwater Suomi sekä Clarion Hotel Helsinki.

 

PING Helsinki Vuoden Valinnat 2019 finalistit ovat:

 

Rohkeus

Rohkeita keskustelunavauksia ja riskinottoja itselle tärkeistä aiheista. Uskallus tehdä asioita eri tavalla kuin aikaisemmin ja kaataa vanhastaan olemassa olleita muureja.

 

Nonsense-podcastin vaalispesiaali

Kevään eduskuntavaaleissa nuoret saatiin todellakin äänestämään, eikä vähiten kiitos Alexa Dagmarin ja Linda Juholan suositun podcastin ja sen vaalispesiaalin. Sisältö oli todella erilaista kuin muissa vaalikeskusteluissa ja puhutteli nimenomaan podcastin kohderyhmää.

Valio Aura: #rakastettujavihattu

Harvoin kampanja antaa mahdollisuuden haukkua tuotetta, mutta Auran kohdalla valinta on luonnollinen: ihmiset joko rakastavat Aura-juustoa tai vihaavat sitä. Kampanjassa Valio on johdonmukaisesti jatkanut samaa vastakkainasettelun linjaa kuin muissa kanavissa aiemmin.

Diak: Työnimi

Hieno osoitus siitä, miten vaikuttajamarkkinoinnin avulla voi kiinnittää huomiota merkittävään yhteiskunnalliseen epäkohtaan: romanien kohtaamaan syrjintään työelämässä. Diakonia Ammattikorkeakoulun koordinoima taitava ja oivaltava toteutus, mukaan kutsuttujen vaikuttajien heittäytyminen sekä vahva visuaalisuus saivat yleisöt pohtimaan myös omia ennakkoluulojaan.   

 

Hauskuus

Hyvää mieltä levittänyt teko, joka osoittaa, että somea voi käyttää ilon tuottamiseen. Tekoja, jotka osoittavat, ettei itseä ja omaa tekemistä kannata ottaa liian vakavasti.

 

Kaverin puolesta kyselen -podcast

Ilmiöksi noussut Tiia Rantasen ja Anna Karhusen podcast on nopeasti kerännyt ympärilleen laajan kaverijoukon jakamaan tarinoita ja noloja muistoja somen välityksellä. Kirjaksikin päätyneet ja arkielämään uusia sanontoja tuoneet kaverien kokemukset opettavat nauramaan itselle ja muille hyväksyvästi.

Vero.fi: ASMR-videot

Some villiintyi, kun Verohallinto otti täysin uuden linjan somekanavissaan: poissa oli virallinen veropuhe ja tilalla kujeileva ja tiukasti ajan hermolla pysyttelevä sisältö. ASRM-videot houkuttelivat kasapäin katselijoita Verohallinnon tiedotteiden pariin oivaltavalla tavalla.

Clarion-hotels: #YearInClarion

Uudenlainen yhteistyö Suomen Clarion-hotellien ja somevaikuttaja Joonas Pesosen kanssa osoittaa, miksi välillä pitää heittäytyä mukaan hullulta kuulostaviin ideoihin. Vuoden ajan hotellissa asuva vaikuttaja on herättänyt laajaa huomiota ja kiinnostusta.  

 

Välittäminen

Vastuu, hyvän tekeminen ja ongelmakohtien esiintuonti. Ehdokkaat tekivät maailmasta paremman paikan omalla osallistumisellaan.

 

Felicitas Mehiläinen: Hedelmällisyysahdistus

Tärkeä kampanja nuorten naisten elämään ratkaisevalla tavalla vaikuttavasta aiheesta, josta ei aina käydä keskustelua. Hyvä keskustelunavaus, joka sai huikean vastaanoton etenkin kohderyhmässään ja toi asian käsittelyyn myös muiden vaikuttajien kanaviin.

Greenpeace: #nytonpakko

Lähestyvät vaalit, syksyllä 2018 julkaistu ilmastoraportti ja sen jälkimainingeissa järjestetty Ilmastomarssi herättelivät myös vaikuttajat pohtimaan omaa ympäristösuhdettaan #nytonpakko -kampanjan myötä. Luonnonsuojelusta tuli kaikkien yhteinen asia.

Liikenneturva: #rohkee / #pidäpääsi

Kohderyhmää puhutteleva toteutus juuri oikeiden vaikuttajien tuella. Rohkea luottamus vaikuttajien ideoihin ja siihen, että he todella ovat seuraajakuntansa asiantuntijoita.

 

Tuloksellisuus

Ilmiö, joka leviää viraalisti ja saa kohderyhmän mukaan tuo tuloksia, joilla saavutetaan haluttu lopputulos.

 

Liemessä: Uunifetapasta

Fetasta tyhjennetyt marketinhyllyt ja lukuisat somepostaukset eivät ole väärässä: helmikuun alussa kaikki söivät Liemessä-blogin Jenni Häyrisen esittelemää uunifetapastaa. Huima osoitus siitä, miten tie ilmiöksi syntyy kuluttajien vatsan kautta.

Talenom: #ylpeäyrittäjänlapsi

Yrittäjän päivää edeltänyt Talenomin tunteisiin vetoava kampanja, joka nosti keskiöön yrittäjän läheiset ja yrittäjyyden inhimillisen puolen uudella tavalla, jollaista ei ole totuttu näkemään talousalan yritykseltä.

EA Sports: NHL18 -kampanja

Kahden suositun YouTube-tähden ja lätkäfanin toisilleen asettamat haasteet ja heidän kanavillaan julkaistut pelivideot osallistivat katselijoita huikealla tavalla ja poikivat kampanjalle myös kansainvälistä jatkoa.

 

Monipuolisuus

Useamman eri kanavan käyttö oman viestin esilletuomiseen, ansioitunut kanavien ominaisuuksien huomiointi ja rohkea jalkautuminen pois omalta mukavuusalueelta.

 

Veikkaus: #mahdollisuuksia

Aidosti kohderyhmänsä näköinen kampanja, joka yhdisti sujuvasti podastin haastattelut somevaikuttajien keskusteluihin ja toi ystävyys-teemaa esille monikanavaisesti, monesta eri näkökulmasta.

Roni Bäckin synttärit Itiksessä

Suomen tunnetuimpiin kuuluvan tubettajan 25-vuotissyntymäpäivät Itiksen kauppakeskuksessa houkuttelivat paikalle tuhatpäin faneja juhlimaan suosikkiaan, mikä mahdollisti yhteisöllisen kokemuksen ja kohtaamiset sekä vaikuttajan että tämän seuraajien välillä.

Mimmit sijoittaa -blogi & tapahtumat

Nopeasti suosioon noussut blogi sekä jatkuvasti loppuunvaratut tapahtumat ympäri Suomen todistavat, että vinkit sijoittamiseen ja sen aloittamiseen mimmiltä mimmille vetoavat.

 

Olet tervetullut seuraamaan Vuoden Valintojen jakoa 10.5. PING Studion livestreamin kautta! Ilmoittaudu täällä mukaan loppuunvaratun Studion jonotuslistalle, niin saat streamin tiedot suoraan sähköpostiisi!

 

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.