Miksi saan paskaa niskaan, kun haluan tehdä hyvää? Jenni Rotosen vinkit somemyrskyistä selviämiseen

Erityisesti viime aikoina yhä useammat somevaikuttajat ja sisällöntuottajat ovat alkaneet hyödyntämään omia kanaviaan muun muassa yhteiskunnallisten aiheiden käsittelyyn. Kuitenkin valitettavan monet, jotka haluavat ja uskaltavat ottaa kantaa sekä käyttää kanaviaan hyvään tarkoitukseen, saattavat joutua helposti asiattomien kommenttien, somehäirinnän, stalkkaamisen ja jopa kiusaamisen kohteeksi. 

Pupulandia-blogistaan tunnetun ja pitkän linjan someammattilaisen Jenni Rotosen mukaan me kaikki elämme somemaailmassa jatkuvien suorituspaineiden keskellä ja yhä useammat ihmiset odottavat vaikuttajalta kevyen sisällön sijasta kannanottoja sekä käyttävän valtaansa johonkin tärkeään.

”Yksi toivoo yhtä ja toinen toista – ja teit niin tai näin, aina joku on tyytymätön ja ärsyyntyy. Ja taas toisaalta, asiallinen ja rakentavakin keskustelu voi uuvuttaa toden teolla, kun sitä tekee päivittäin kymmenien, satojen tai jopa tuhansien tuntemattomien ihmisten kanssa.”

Minkälaisia asioita somevaikuttajien kannattaisi ottaa omassa työarjessaan huomioon? Entä miten ristiriitaisten odotuksien tulvista, kommenttivyöryistä ja somemyrskyistä voi selvitä ilman uupumusta? 

Kerää talteen Jenni Rotosen 5 vinkkiä somemyrskyistä selviämiseen ja uupumuksen välttämiseen!

  1. Mieti, miten suhtaudut kritiikkiin – Hyvin tavallinen reaktio kritiikin saamiseen on usein se, että nostamme puolustukseksi siilin piikit pystyyn. Mitäpä, jos ensi kerralla kritiikkiä saadessasi, pohtisit huolellisesti sitä, että voisitko oppia tilanteesta jotain tai jopa kasvaa sen ansiosta vaikuttajana tai ihmisenä? Muista myös se, että vaikka monet odottaisivatkin välittömiä vastauksia ja reagointia, niin kaikilla somevaikuttajilla on oikeus muuttaa halutessaan kritiikin saamisen hetkellä keskustelukulttuuria siihen suuntaan, että vastausta saa miettiä rauhassa ja palata asiaan myöhemmin. 
  2. Rajaa taistelusi – Mieti huolella millaisen suhteen haluat luoda seuraajiisi ja rajaa sen perusteella rohkeasti ja näkyvästi keskustelut, joihin lähdet mukaan tai olet halukas ottamaan kantaa. Muista, että kaikilla on oikeus valita se, mihin ottaa kantaa, mihin keskusteluihin lähtee mukaan ja se kenelle antaa aikaa ja tilaa keskusteluissa. 
  3. Työnohjaus – Sometyö voi olla toisinaan jopa hyvin yksinäistä. Rotonen kannustaa somevaikuttajien muodostamaan omia pieniä verkostoja ja suosimaan työnohajauskävelyitä, puheluita ja aktiivista yhteydenpitoa. Toisinaan todellisen somemyrskyn keskellä, tilannetta voi helpottaa paljon toisten objektiiviset näkemykset ja alan sisäinen ymmärrys sekä vertaistuki. 
  4. Pysy uskollisena itsellesi – Puhu niistä asioista, jotka ovat sinulle tärkeitä ja luovat sinulle merkityksellisyyden tunteen. Muista, että kenenkään ei kuulu puhua asioita tai ottaa kantaa asioihin, jotka eivät ole omalla mukavuusalueella ja joihin ei halua itse osallistua. Pysy uskollisena itsellesi ja niille aiheille, joista olet oikeasti myös itse kiinnostunut!
  5. Oma hyvinvointi aina edelle – Oma jaksaminen vaatii paljon ajankäytön, aiheiden ja tarvittaessa myös seuraajien kommentointimahdollisuuksien rajaamista. Muista, että sinä ja sinun hyvinvointisi menevät aina kaiken edelle, myös silloinkin jos olet somemyrskyn keskellä.

Rotosen täsmävinkki vaikuttajille:

Muistetaan tuntea vastuumme ja tarkastella sitä objektiivisesta näkökulmasta ajatellen ja muistaen se, että aina kun vaikuttajista ja vaikuttajien kannanotoista keskustellaan, se on loppujen lopuksi tärkeä merkki siitä, että somevaikuttajilla on todellista vaikutusvaltaa.

Nämä viisi vinkkiä ja paljon muita mielenkiintoisia puheenvuoroja kuultiin huhtikuisessa PING Helsingin järjestämässä somevaikuttajien PINGspiraatio- aamussa 15.4.2021 klo 9-11. Etätapahtumassa pureuduttiin mielenkiintoisten puheenvuorojen ja tuttujen vaikuttajien paneelikeskustelun muodossa somevaikuttajien yhteiskunnaliseen rooliin sekä heidän kohtaamaan häiriköintiin, somemyrskyihin ja niistä selviytymiseen.

Tapahtuman mahdollistajina oli Someturva ja Vastuullinen Lahjoittaminen ry.

Voit katsoa tapahtuman tallenteen täältä.

Miten Social Impact syntyy?

Yhteiskunnallinen vastuu ja vaikuttavuus ovat vaikuttajamarkkinoinnin tärkein trendi vuonna 2021.

Lataa tästä markkinoijan muistilista, kuinka toteuttaa social impact ajattelua ja viestiä vastuullisesti ja vaikuttavasti!

Please wait...

Kiitos!

PING Helsinki

Teemme markkinointia ihmisiltä ihmisille. Olemme strategisen vaikuttajayhteistyön kumppani. Yhdistämme tuloksellisesti vaikuttajamarkkinoinnin, PR:n ja sosiaalisen median. Autamme vastuullisia asiakkaitamme menestymään ja tekemään hyviä asioita rohkeasti.

Kuinka voimme auttaa?

Tuomo Meretniemi

Head of Growth
+358 40 165 7655

    Minua kiinnostaa: