Erityisesti viime aikoina yhä useammat somevaikuttajat ja sisällöntuottajat ovat alkaneet hyödyntämään omia kanaviaan muun muassa yhteiskunnallisten aiheiden käsittelyyn. Kuitenkin valitettavan monet, jotka haluavat ja uskaltavat ottaa kantaa sekä käyttää kanaviaan hyvään tarkoitukseen, saattavat joutua helposti asiattomien kommenttien, somehäirinnän, stalkkaamisen ja jopa kiusaamisen kohteeksi.
Pupulandia-blogistaan tunnetun ja pitkän linjan someammattilaisen Jenni Rotosen mukaan me kaikki elämme somemaailmassa jatkuvien suorituspaineiden keskellä ja yhä useammat ihmiset odottavat vaikuttajalta kevyen sisällön sijasta kannanottoja sekä käyttävän valtaansa johonkin tärkeään.
”Yksi toivoo yhtä ja toinen toista – ja teit niin tai näin, aina joku on tyytymätön ja ärsyyntyy. Ja taas toisaalta, asiallinen ja rakentavakin keskustelu voi uuvuttaa toden teolla, kun sitä tekee päivittäin kymmenien, satojen tai jopa tuhansien tuntemattomien ihmisten kanssa.”
Minkälaisia asioita somevaikuttajien kannattaisi ottaa omassa työarjessaan huomioon? Entä miten ristiriitaisten odotuksien tulvista, kommenttivyöryistä ja somemyrskyistä voi selvitä ilman uupumusta?
Muistetaan tuntea vastuumme ja tarkastella sitä objektiivisesta näkökulmasta ajatellen ja muistaen se, että aina kun vaikuttajista ja vaikuttajien kannanotoista keskustellaan, se on loppujen lopuksi tärkeä merkki siitä, että somevaikuttajilla on todellista vaikutusvaltaa.
Nämä viisi vinkkiä ja paljon muita mielenkiintoisia puheenvuoroja kuultiin huhtikuisessa PING Helsingin järjestämässä somevaikuttajien PINGspiraatio- aamussa 15.4.2021 klo 9-11. Etätapahtumassa pureuduttiin mielenkiintoisten puheenvuorojen ja tuttujen vaikuttajien paneelikeskustelun muodossa somevaikuttajien yhteiskunnaliseen rooliin sekä heidän kohtaamaan häiriköintiin, somemyrskyihin ja niistä selviytymiseen.
Tapahtuman mahdollistajina oli Someturva ja Vastuullinen Lahjoittaminen ry.
Voit katsoa tapahtuman tallenteen täältä.
Yhteiskunnallinen vastuu ja vaikuttavuus ovat vaikuttajamarkkinoinnin tärkein trendi vuonna 2021.
Lataa tästä markkinoijan muistilista, kuinka toteuttaa social impact ajattelua ja viestiä vastuullisesti ja vaikuttavasti!