Arvopohjaisen markkinoinnin ammattitapahtuma IMPACT Helsinki 24.5. Katso ohjelma! →

Vaikuttajamarkkinointi ei ole pelkkää bloggausta

Vaikuttajamarkkinointi

Somen aktiivikäyttäjille ei tarvitse perustella sosiaalisen median hyödyllisyyttä markkinointikanavana. He kuuluvat itsekin kohderyhmään. On helppo olettaa, että oma logiikkamme on se normaali. Mutta ovatko asiakkaamme kuten me? Rajoitammeko kohderyhmämme vain somettajiin?

Itse en katso videoita verkossa, en tilaa tavaroita verkkokaupoista tai seuraa aktiivisesti blogeja. Siksi joudun aktiivisesti omassa liiketoiminnassani analysoimaan asiakkaideni ja heidän asiakkaidensa käyttäjätottumuksia.

Rekrytoin tietoisesti erilaisen profiilin työntekijöitä, jotta asiakasymmärryksemme kehittyisi. Vaikka itse tunnen vain kourallisen bloggareita, työntekijämme tietävät kuka on niissä piireissä nyt kuuma nimi. Tuomme usein blogeista tuttuja kasvoja esiin myös perinteisessä mediassa tuottamissamme valtakunnallisissa printti- ja digijulkaisuissa. Tarkoituksena on yhdistää perinteistä mediaa ja some-maailmaa, tarjoten omille asiakasyrityksillemme ja vaikuttajille laajan julkaisualustan viestilleen.

Mitattavuus ≠ tehokkuus

Verkkokäyttäytymisen helppo mitattavuus ei tee siitä tehokkaampaa. Otsikon klikkaus ei tarkoita, että tarjoamasi sisältö on kiinnostavaa tai näy euroina kassassa. Voit itsekin heittämällä nimetä yritysjohtajan, joka ei ole somessa tai edes viikoittain seuraa verkkomediaa. Hänen aamurutiiniinsa kuuluu ehkä päivän lehti, ehkä aamu-tv tai radio. Kuinka tämä, ison kirstun päällä istuva päättäjä tavoitetaan? Näkymällä aktiivisesti siellä missä päättäjäkin on, nyt, eikä tulevaisuudessa. Tähän hetkeen ei auta, vaikka kuinka blogissa huutelee. Hyväkin sisältö menee hukkaan, jos se ei tavoita kohdeyleisöä.

Siksi omissa tuotannoissamme räätälöimme sisällön jakelukanavan mukaan, printissä tai verkossa. Kyllä, printtilehtiä luetaan ja tilataan edelleen paljon. Lukuaika on tyypillisesti yli 15 kertaa suurempi kuin verkkolehdellä, sisältöön uppoudutaan ja syvennytään. Tuoreen tutkimuksen mukaan 18-34 -vuotiaat pitävät sanomalehtiä ja sanomalehtien maksuttomia digitaalisia palveluita luotettavimpina medioina. Siksi perinteinen media ei saa tinkiä sisällön laadukkuudesta. Lentoyhtiöiden in-flight julkaisuilla tavoitellaan kansainvälisiä kuluttajia ja päättäjiä, talouslehtien sivuilla aiheet liittyvät liiketoiminnan kehitykseen ja näkemyksellisiin mielipidevaikuttajiin. Iltapäivälehtien liitejulkaisussa puhutellaan kuluttajaa kevyemmillä ja informatiivisilla aiheilla.

Aito vaikuttaja ei toimi kuplassa

Some-vaikuttaja voi seuraajiensa keskuudessa olla lähes gurun maineessa. Jos liiketoiminta on verkossa, tästä on hyvä ponnistaa. Kannustan silti aktivoitumaan, vaikuttamaan muuallakin kuin blogeissa ja omissa medioissa: osallistumaan monipuolisesti tapahtumiin ja kohtaamisiin, näkymään perinteisessä mediassa suurille massoille, tv:ssä, printissä tai vaikka bussin kyljessä. Aito vaikuttaja tunnetaan muuallakin kuin kuplansa sisällä.

 

 

Jasmine Plavsic

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: