Markkinoinnin budjetointi edessä? Olemme koonneet vaikuttajamarkkinoinnin budjetointisi tueksi tietopaketin, jonka avulla pystyt hahmottamaan paremmin budjetointiin vaikuttavia seikkoja: mistä lähteä liikkeelle ja mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon.
Vaikuttajamarkkinointi toimii parhaiten, kun sen suunnittelu tuodaan osaksi liiketoiminnan tavoitekeskustelua ja markkinoinnin tai viestinnän kokonaissuunnittelua. On myös tärkeä hahmottaa, millainen rooli vaikuttajamarkkinoinnille halutaan: Onko se osa markkinoinnin toimenpiteitä vai ydinasia? Missä kaikkialla vaikuttajasisältöjä on mahdollista hyödyntää ja mitkä toiminnot tai sisältömuodot se voisi korvata? Voidaanko vaikuttajavetoista viestintää hyödyntää kenties osana yrityksen vastuullisuusviesitintää?
Esimerkiksi tuomalla vaikuttajasisällöt osaksi organisaation omaa somea tai hyödyntämällä niitä mainonnassa, voidaan säästää sisäisiä resursseja ja saada aikaan merkittävää vaikuttavuutta. Vaikuttajamarkkinointi voi olla kiinteä osa yrityksen somesisällöntuotantoa ja helppo tapa tuoda ihmiset ja kiinnostavat persoonat osaksi somea. Vaikuttajasisällöt toimivat myös sitouttavina sisältöinä mainonnassa.
Lue lisää: Skaalautuva autenttisuus mainonnan avulla – 7 vinkkiä strategisesti toteutettuun somemainontaan vaikuttajasisältöjen avulla
Vaikuttajamarkkinoinnin osuutta pohdittaessa on hyvä verrata sen kuluja muihin markkinoinnin toimenpiteisiin ja miettiä, mitkä olisivat vaihtoehtoiset tuotantokulut. Budjetointiin vaikuttaa myös olennaisesti se, mistä vaikuttajamarkkinoinnin budjetti tulee: markkinoinnista, viestinnästä vai kenties tapahtumabudjetista. Lisäksi on pohdittava vaikuttajamarkkinoinnin toteutustapaa. – Onko organisaatiollanne riittävät resurssit ja osaaminen vaikuttajamarkkinoinnin koordinointiin vai tarvitaanko kumppania.
Kun sinulla on kirkkaana vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteet ja toteutustapa, kannattaa laskea auki keskimääräisiä kuluja vaikuttajamediaostojen osalta. Vaikuttajamediaostoihin vaikuttavat mm. seuraavat seikat:
Lue lisää: Case Lotus: Vastuullisuusviestintää ja välittämisen tekoja vaikuttajayhteistyön keinoin
Vaikuttajamarkkinoinnin budjetointiin vaikuttavat seikat voi jakaa karkeasti neljään osa-alueeseen, joihin kuhunkin on syytä varata riittävästi resursseja.
Olemme mielellään apunasi tuloksellisen vaikuttajayhteistyön budjetoinnissa, suunnittelussa ja toteuttamisessa. Varaa aika PING Helsingin myyntipäälikön Anna Korhosen kalenterista ilmasieen sparrailuun täältä.