
Miten vaikuttajamarkkinointia budjetoidaan?
Markkinoinnin budjetointi edessä? Olemme koonneet vaikuttajamarkkinoinnin budjetoinnin tueksi tietopaketin, jonka avulla hahmotat paremmin, mistä lähteä liikkeelle ja mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon.
Vaikuttajamarkkinointi toimii parhaiten, kun sen suunnittelu tuodaan osaksi liiketoiminnan tavoitteita sekä markkinoinnin tai viestinnän kokonaissuunnittelua. On tärkeää hahmottaa, millainen rooli vaikuttajamarkkinoinnille halutaan antaa: Onko se osa markkinoinnin toimenpiteitä vai ydinasia? Toteutetaanko sitä kampanjavetoisesti vai always on -periaatteella? Miten monikanavaisesti vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään? Voidaanko sitä hyödyntää myös osana yrityksen muita toimenpiteitä, kuten vastuullisuusviestintää?
Hyödyntämällä vaikuttajasisältöjä monipuolisesti mainonnassa voidaan säästää sisäisiä resursseja ja saada aikaan merkittävää vaikuttavuutta. Vaikuttajamarkkinointi voi olla kiinteä osa yrityksen somesisällöntuotantoa – ja myös kustannustehokas tapa tuoda kiinnostavat persoonat osaksi brändin näkyvyyttä. Esimerkiksi mikrovaikuttajia voidaan hyödyntää UGC-sisällöntuottajien tavoin, jolloin syntyy helposti tuotettavaa ja aitoa sisältöä.
Vaikuttajamarkkinoinnin osuutta pohdittaessa on hyvä verrata sen kuluja muihin markkinoinnin toimenpiteisiin ja arvioida vaihtoehtoisia tuotantokuluja. Isoissa organisaatioissa kannattaa pohtia, voisiko budjettivastuuta jakaa eri toimintojen – esimerkiksi viestinnän ja tapahtumatuotannon – kesken. Lisäksi on tärkeää miettiä toteutustapaa: onko organisaatiolla riittävät resurssit ja osaaminen vaikuttajamarkkinoinnin koordinointiin vai tarvitaanko kumppania.
>> Fortumin vaikuttajamarkkinointi toi energiamuodot nuorten puheenaiheeksi
Vaikuttajamarkkinoinnin budjetoinnin 4 vaihetta
Vaikuttajamarkkinoinnin budjetointiin vaikuttavat seikat voi jakaa karkeasti neljään osa-alueeseen, joihin kuhunkin on syytä varata riittävästi resursseja ja aikaa.
1. Vaikuttajastrategia ja konseptointi
Määritellään, miten vaikuttajayhteistöt tukevat liiketoiminnan tavoitteita. Luodaan toteutustapa, kanavasuunnitelma, luova konsepti sekä selkeät tavoitteet ja mittaristot.
2. Vaikuttajakartoitus
Kartoitetaan tavoitteiden kannalta juuri oikeat vaikuttajat, joiden arvomaailma ja kohderyhmä ovat linjassa yrityksen kanssa.
3. Vaikuttajamediaostot ja koordinointi
Budjetoidaan vaikuttajien palkkiot, mahdolliset tuotantokulut, projektinhallinta, viestintä sekä yhteistyön koordinointi. Tähän kuuluu myös vaikuttajasuhteiden hoitaminen ja mahdollisten PR-toimenpiteiden toteuttaminen.
4. Vaikuttajasisältöjen hyödyntäminen mainonnassa
Budjetoidaan sisältöjen jakelu, maksettu mainonta ja mahdolliset lisäkäyttöoikeudet.
>> Miksi vaikuttajamarkkinointi toimii? – Vaikuttajan näkökulma
Mikä kaikki vaikuttaa vaikuttajapalkkioiden hinnoitteluun?
Kun tavoitteet ja toteutustapa ovat selkeät, kannattaa laskea auki keskimääräisiä kustannuksia vaikuttajamediaostojen osalta. Vaikuttajamediaostojen hinnoitteluun vaikuttavat muun muassa seuraavat seikat:
- luova idea, konsepti ja kampanjarakenne vaikuttavat työmäärään ja yhteistyön laajuuteen
- kanava- ja sisältötyypit
- vaikuttajan tilin teema tai toimiala
- tilin koko ja yleisön sitoutuneisuus
- vaikuttajan tunnettuus muissa medioissa
- toimiala: osa toimialoista on hyvin kilpailtuja
- yhteistyön laajuus: onko kyse yksittäisestä kampanjasta vai pitkäaikaisesta lähettilyydestä. Usein laajemmissa yhteistyökokonaisuuksissa voidaan neuvotella kustannustehokkaampi paketti.
- sisältöjen jakelu: missä kaikkialla sisältöjä on määrä jakaa
- käyttö- ja mainosoikeudet
- eksklusiivisuus: Jos vaikuttaja ei saa tehdä yhteistyötä kilpailijoiden kanssa tietyn ajan sisällä, hinta nousee
- aikataulu: tiukat aikataulut, monipäiväiset kuvaukset tai vaativat tuotannot lisäävät kustannuksia.
Mitä jää asiakkaalta pois, kun työ ulkoistetaan toimistolle?
Ulkoistaminen ei ainoastaan tehosta toimintaa – se vie pois merkittävän määrän asiakkaan omaa työkuormaa. Toimisto hoitaa asiakkaan puolesta esimerkiksi:
- oikeiden vaikuttajien löytämisen ja analysoinnin
- palkkioneuvottelut, sopimukset ja käyttöoikeudet
- briiffien valmistelun ja sisällöntuotannon ohjauksen
- aikataulutukset ja projektinhallinnan
- sisällön laadunvarmistuksen ja brändilinjausten tarkistamisen
- vaikuttajasuhteiden hoitamisen
- kampanjaraportoinnin ja tulosten analyysin
Asiakkaalle jää selkeästi vähemmän operatiivista työtä – käytännössä vain tavoitteiden määrittely, briiffin hyväksyntä, sisällön lopullinen hyväksyntä ja tulosten yhteinen läpikäynti.
Tarvitsetko sparrausta budjetointiin?
Olemme mielellämme apunasi tuloksellisen vaikuttajayhteistyön budjetoinnissa, suunnittelussa ja toteuttamisessa. Sparrailussa voimme esimerkiksi käydä läpi nykyisen markkinointibudjettisi, hahmotella vaikuttajamarkkinoinnille sopivan suuruusluokan ja miettiä, millaisella kokonaisuudella pääset parhaiten liikkeelle.


