fbpx
otavamedia vaikuttajamarkkinointi 2020

Mitä on 2020-luvun vaikuttajamarkkinointi?

Mitä on 2020-luvun vaikuttajamarkkinointi? Otavamedia kurkisti kristallipalloon yhdessä vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisten kanssa.

Vaikuttajamarkkinoinnin voima on vertaiskokemuksessa: seuraaja luottaa vaikuttajan näkemyksiin ja mielipiteisiin, ja kokeilee sen ansiosta mielellään tuotteita tai palveluita joita vaikuttaja suosittelee. Tai näin on ainakin tähän asti ajateltu!

Onko vaikuttajamarkkinoinnilla tehoa myös pian alkavalla, uudella vuosikymmenellä? Entä mitä se tulee konkreettisesti tarkoittamaan – vaikuttajalle itselleen tai yrityksille, jotka hyödyntävät vaikuttajamarkkinointia? 2020-luvun lähestyessä mm. nämä kysymykset pohdituttavat varsin monia vaikuttajamarkkinoinnin parissa työskenteleviä. 

Selvittääkseen vaikuttajamarkkinoinnin 2020-luvun tärkeimmät trendit jo etukäteen, Otavamedia kurkisti kristallipalloon yhdessä Suomen nimekkäimpien vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisten kanssa. Raportti julkaistiin lokakuussa, ja Otavamedian Heini Korpela esitteli tutkimuksen tärkeimpiä löydöksiä PING Studiossa 29.10. yhdessä Glitz & Glam -bloggaaja Minna Hirvosen kanssa.

Vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportin taustalla Suomen nimekkäimmät vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaiset

Vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportin taustaksi haastateltiin yli 30 suomalaista alan ammattilaista aina mikrobloggaajista strategeihin ja Suomen vaikuttavimpiin vloggaajiin saakka. Näkemyksensä vaikuttajamarkkinoinnin tulevaisuudesta antoivat mm. tubettaja mmiisas, PING Helsingin CEO Inna-Pirjetta Lahtinen sekä joukko Otavamedian omia bloggaajia.

Tutkimuksen myötä esiin nousi kymmenen vaikuttajamarkkinoinnin trendiä, jotka tulevat erityisesti nostamaan päätään tulevalla vuosikymmenellä. PING Studiossa Heini ja Minna toivat esille näistä kuusi sellaista, jotka vaikuttavat erityisesti vaikuttajamarkkinointia jo ostaviin tai sitä harkitseviin yrityksiin. Avaamme nämä trendit lyhyesti myös tässä artikkelissa.

1: Pitkäaikaisia kumppanuuksia useammassa kanavassa

Vaikuttajat toivovat tulevaisuuden vaikuttajamarkkinoinnilta erityisesti pitkäaikaisia kumppanuuksia heitä henkilökohtaisesti kiinnostavien tai koskettavien brändien kanssa – ja samaa toivovat useimmiten myös yritykset itse. 

Brändilähettilyyteen olennaisena osana kuuluu myös monikanavaisuus, eli yhteistyön näkyminen läpi sekä vaikuttajan käyttämän kanavavalikoiman että mahdollisesti myös ostetun median kanavien. Unohtamatta yrityksen omia kanavia!

 2: Vaikuttajan brändi kohtaa yrityksen brändin

2020-luvulla yritysten tulee aidosti miettiä mitä heidän yleisönsä haluaa ja miten heitä pystytään palvelemaan parhaalla mahdollisella tavalla vaikuttajamarkkinoinnin keinoja hyödyntäen. Jotta tämä onnistuisi, tulee vaikuttajan brändin olla yrityksen oman brändin kanssa yhteensopiva. Kun täydellinen match syntyy, on kaupallinen yhteistyö seuraajankin silmään luonnollista. 

3: Vaikuttajat mukana tuote- ja palvelukehityksessä

Tulevaisuudessa vaikuttajat tulevat olemaan entistä aktiivisemmassa roolissa kaupallisen yhteistyön merkeissä. Aktiivisuus voi tarkoittaa esimerkiksi tuote- tai palvelukehitystä – enää pelkkä nimen ja kasvojen antaminen valmiille tuotteelle tai palvelulle ei ole ainoa ratkaisu. Parhaimmillaan vaikuttaja voisi työskennellä tulevaisuudessa jopa osana yrityksen markkinointitiimiä.

4: Merkityksellisyys läpi yhteistyön

Vaikuttajat ovat tulevaisuudessakin idoleita ja edelläkävijöitä, joiden valintoja ja tottumuksia seurataan ja kopioidaan mielellään. Vaikuttajien kantama sosiaalinen vastuu kasvaa tulevaisuudessa entisestään – ja vastuullisuutta peräänkuuluttavat niin vaikuttajat itse kuin vaikuttajamarkkinointia hyödyntävät yrityksetkin. Vastuu näkyy paitsi siinä, minkälaisia päätöksiä vaikuttajat tekevät, niin myös siinä, kuinka he tuovat ne esille. 

5: Vaikuttajamarkkinointi ei asu vain yhdessä kanavassa

Monikanavaisuus lisääntyy vaikuttajamarkkinoinnissa jatkuvasti. Kaupallinen yhteistyö ei ole enää vain ”yksi blogipostaus ja vaikuttajan some”, vaan se näkyy monimuotoisemmin ja parhaimmillaan myös yrityksen omissa kanavissa. Laajenevan kanavavalikoiman ansiosta vaikuttajamarkkinoinnilla tavoitetaan jatkossa entistä laajempi joukko eri-ikäistä yleisöä.

6: Onlinesta offlineen ja yksittäisistä kampanjoista ilmiöihin 

Tulevaisuuden vaikuttajamarkkinointi ei ole pelkkiä sosiaalisen median julkaisuja. Mukaan tahdotaan jatkossa myös perinteinen digitaalinen mainonta sekä live-tapahtumat – esimerkiksi omille seuraajille räätälöity tapahtuma tai vaikkapa vaikuttajan tapaaminen festareilla. Vaikuttajayhteistyö halutaan viedä uudelle tasolle, ja onnistuakseen mukaan tarvitaan kattavan mediavalikoiman lisäksi riittävä budjetti. 

Mitä muuta 2020-luvun vaikuttajamarkkinointi on? Tutustu tuoreeseen trendiraporttiin kokonaisuudessaan

Täysi versio Vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportista löytyy Otavamedian verkkosivuilta – käy tutustumassa ja nappaa talteen parhaat vinkit tulevan vuosikymmenen vaikuttajamarkkinoinnin tekemiseen!

Tutustu Vaikuttajamarkkinoinnin trendiraporttiin.

Vaikuttajamarkkinointi 2020

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.