Tänä aamuna herätessäni jouduin hieraisemaan silmiäni kahteen kertaan. USA:n kongressin mielenosoitukset olivat johtaneet myöhään eilen illalla neljän ihmisen kuolemaan. Yksi ensimmäisistä Hesarissa uutisoiduista “vastatoimista” oli Trumpin Twitter-tilin väliaikainen sulkeminen sekä videon julkaisun estäminen Facebookissa. Siis sulkemalla social media minimoidaan social impact. Tehokkain tapa katkaista vaikuttavuudelta siivet, on tässä tapauksessa valheellisten somejakojen estäminen.
Olin luvannut tänään lomalta palatessani kirjoittaa artikkelin vuoden 2021 vaikuttajamarkkinoinnin ja somevaikuttamisen trendeistä ja sanapari jonka ympärille kaikki mielestämme tänä vuonna nivoutuu on juurikin Social IMPACT. Järjestimme aiheesta myös PING Webinaarin, lue tärkeimmät tärpit ja katso tallenne täällä.
Olemme puhuneet jo aiemmin somevaikuttajien luotettavuudesta sekä tutkineet heidän yhteiskunnallista vaikuttavuuttaan. Monet somevaikuttajat ovat luoneet merkityksellistä ja arvopohjaista sisältöä esimerkiksi ravintoon, hyvinvointiin ja ympäristöön liittyen, ja viimeistään koronakriisi alleviivasi somevaikuttajien roolin myös kansallisessa ja globaalissa kriisiviestinnässä oikean tiedon välittäjinä sekä disinformaation ehkäisijöinä. Viime keväänä lähes 50% #faktaakoronasta-hankkeeseen osallistuneiden somevaikuttajien seuraajista sanoi muuttaneensa koronakäyttäytymistään somevaikuttajien jakaman tiedon perusteella.
Pelkistä kriiseistä ei kuitenkaan ole kysymys, kun puhutaan yhteiskunnallisesta ja sosiaalisesta vaikuttamisesta ja törmäyttämisestä. Paljon tapahtuu somevaikuttajien, yritysten ja tavallisten somen käyttäjien jokapäiväisessä toiminnassa. Kyse on arvoista, vastuun kantamisesta ja oman roolin ymmärtämisestä osana laajemman mielipiteen syntymistä.
Kuten kaupallisissa tavoitteissa, myös yhteiskunnallisissa viesteissä mielipiteillä on väliä ja lopulta se näkyy myös yksilöiden käyttäytymisessä. Onneksi meillä on Trumpin vastapainona myös Greta Thunberg, joka on yhtälailla yhden henkilön ympärille syntynyt Social Impact -ilmiö.
Tänä vuonna niin somevaikuttajat kuin yrityksetkin joutuvat jokainen vastaamaan kysymyksiin kuten; Miksi me olemme somessa? Mihin haluamme vaikuttaa? Miten aiomme muuttaa maailmaa? Ja miten voimme auttaa seuraajiamme ja yleisöjämme muodostamaan mielipiteitä perustuen luotettavaan tietoon?
Uskomme, että sosiaalinen vaikuttavuus syntyy kuin gourmet ruoka: luomalla selkeä resepti eli strategia ja varmistamalla että kaikki tärkeät raaka-aineet ovat mukana. Kokemuksemme mukaan pääainesosina toimivat vastuu, valinnat, vuorovaikutus ja viestintä. Mausteina vaikuttajamarkkinoinnin perusosaset arvot, aitous, avoimuus, ammattimaisuus ja aktiivisuus. Ottamalla käyttöön kaikille avoimen PING Ethics -eettisen koodistomme, voit osoittaa olevasi sitoutunut edistämään näitä arvoja myös omassa toiminnassasi.
Viime vuonna Mediapooli julkaisi tuottamamme Luotettavan somevaikuttajan käsikirjan, joka on avoin työkalu jokaiselle somessa toimivalle. Toivomme, että käsikirja auttaa myös sinua omassa työssäsi sisällöntuottajana ja markkinoijana.
Me PING Helsingissä teemme tänäkin vuonna markkinointia ihmisiltä ihmisille. Inhimillistämme viestintää, osallistamme vaikuttajia ja heidän seuraajiaan, herätämme keskustelua ja luomme ilmiöitä. Myös vuonna 2021 haluamme auttaa vastuullisia asiakkaitamme tekemään rohkeita tekoja, viestimään niistä ja muuttamaan maailmaa yhdessä somevaikuttajien kanssa.
– Inna-Pirjetta Lahti & Tuomo Meretniemi