Ilmoittaudu mukaan PING Academyyn 30.8.22: Vaikuttajamarkkinoinnin Master Class! Varaa paikkasi! →

Millaisia mahdollisuuksia TikTok tarjoaa markkinoijalle?

Millaisia mahdollisuuksia TikTok tarjoaa markkinoijalle?

TiKTok on yhteisöllinen viihdealusta, jonka käyttö kasvaa vauhdilla. Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa TikTok on ohittanut Youtuben keskimääräisessä katseluajassa. Mutta millaisia mahdollisuuksia TikTok tarjoaa markkinoijalle? Tässä artikkelissa sukellamme TikTokin saloihin ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin markkinoijalle.

Ketä markkinoija TikTokin kautta tavoittaa?

Suomessa TikTokilla on yli 1,1 miljoonaa käyttäjää kuukaudessa. Viihdyttävän ja aidon otteensa vuoksi TikTokkia voi kutsua someolohuoneeksi: siellä viihdytään ja vietetään aikaa. Katselutottumuksiltaan TikTok vertautuu Netflixiin.

TikTok tavoittaa erittäin hyvin nuoret ja nuoret aikuiset: 13-16-vuotiaista suomalaisista 65 % käyttää TikTokkia vähintään päivittäin. TikTok-yhteisön keski-ikä kuitenkin kasvaa tasaisesti ja sieltä löytyy jo nyt aihepiirejä, jotka tavoittavat laajasti monen ikäisiä. Karkeasti voi sanoa, että TikTok on erittäin toimiva kanava alle 25-vuotiaiden tavoittamiseen.

TikTok – mahdollisuudet markkinoijalle

TikTok on mainostajan näkökulmasta äärimmäisen kiinnostava media. TikTok-sisältöjen parissa vietetään paljon aikaa. Kanavan myyntiä edistävät ominaisuudet ovat erinomaiset ja TikTok kehittää niitä jatkuvasti. 

TikTok mahdollistaa bränditunnettuuden kasvattamisen, yritysmielikuvan vahvistamisen, myynnin ja asiakassuhteiden vahvistamisen. Se on myös erinomainen kanava yleisön sitouttamiseen ja siinä on potentiaalia viraali-ilmiöiden luomiseen. 

Olet varmasti jo törmännyt  ilmaisuun “bongasin tämän TikTokista”. – TikTok luo ilmiöitä myös TikTok-yhteisön ulkopuolella. TikTok on luonteeltaan äärimmäisen aktivoiva. Jopa 91 prosenttia TikTok-yhteisöön kuuluvista tekee jonkinlaisen aktivoinnin videon katsomisen jälkeen. 

TikTok saa aikaan konversiota

TikTok myös innostaa tekemään ennalta suunnittelemattomia ostoksia: jopa 71 prosenttia TikTokin kautta tehdyistä ostoksista tapahtuu spontaanisti. TikTokkia voi hyödyntää paitsi suorana myynnin konvertoijana, myös keskustelun herättäjänä ja avaajana. 

TikTok on ainakin vielä toistaiseksi mediana vielä verraten edullinen. Erityisesti TikTok-mainonta on vielä hyvin kohtuuhintaista. Vaikuttajayhteistöissä on kuitenkin nähtävissä hintatason nousua: voimakkaassa kasvussa olevien suomalaisten tilien hintataso on lähes tuplaantunut viimeisen vuoden aikana. 

Katso Weksin video
Video on osa Pellervon kanssa yhteistyössä toteutettavaa Osuuskuntaelämää-kampanjaa, jonka tavoitteena on tehdä tunnetuksi osuuskuntatoimintaa.

Millainen sisältö toimii TikTokissa?

Kuvasimme juuri uuden somemainosvideon, jonka pidempää versiota hyödynnämme myös televisiossa. Kannattaisiko meidän nostaa sama video TikTokkiin?  

Perinteinen mainonta ei pääsääntöisesti  toimi TikTokissa.  TikTokin oma ohjeistus kuuluukin: Älä tee mainoksia, tee TikTokkeja. 

TikTokin sisällöille on luonteenomaista aitous. Toimiva TikTok-sisältö on viihdyttävää, inspiroivaa tai opettavaista. Sen tulee myös koukuttaa nopeasti: TikTokin sisältövirrassa kynnys siirtyä seuraavaan sisältöön on matala. Oivaltavan videon parissa kuitenkin viihdytään ja parhaimmillaan hyvä video voi saada aikaan räjähdysmäisen suosion yhdessä vuorokaudessa. 

Lue myös artikkelimme: Näin hyödynnät vaikuttajamarkkinointia TikTokissa

PING Helsinki

Teemme markkinointia ihmisiltä ihmisille. Olemme strategisen vaikuttajayhteistyön kumppani. Yhdistämme tuloksellisesti vaikuttajamarkkinoinnin, PR:n ja sosiaalisen median. Autamme vastuullisia asiakkaitamme menestymään ja tekemään hyviä asioita rohkeasti.

    Minua kiinnostaa: