Sukupolvi Z markkinoinnin kohteena – vastuullisuus, vaikuttavuus ja viraali-ilmiöt

PING Helsingin syksyn webinaarit jatkuivat nuorisoon keskittyvässä webinaarissa: Sukupolvi Z markkinoinnin kohteena – vastuullisuus, vaikuttavuus ja viraali-ilmiöt. Webinaari järjestettiin yhteistyössä nuorisomarkkinointiin erikoistuneen Bängerin ja nuoriin keskittyvän mediatalon Inez Median kanssa.

Aamupäivä oli täynnä erinomaisia oppeja, vinkkejä ja huomioita, ja kokosimme tähän artikkeliin niistä tärkeimmät.

 Z-sukupolvi kuluttajina digitalisoituvassa kulutusyhteiskunnassa

Kulutuskäyttäytyminen, sukupolvesta riippumatta, heijastaa aina yhteiskunnassa vallalla olevia kulutustrendejä. Tällä hetkellä merkittävimmät trendit ovat:

  • kestävyys
  • teknologia
  • hyvinvointi
  • elämyksellisyys
  • autenttisuus

Vaikka trendit pätevät kaikkiin ikäluokkaan katsomatta, asenteissa kuluttamista kohtaan puolestaan on selkeitä eroja eri ikäryhmien välillä ja ne ovat vahvasti sidoksissa elämänvaiheeseen. Esimerkiksi äärimmäinen säästäväisyys on sidoksissa sukupolveen ja vanhempien ikäryhmien edustajat ovatkin tyypillisesti säästäväisempiä kuluttajia. Nuorille säästäminen on usein elämyksellistä kulutuksen lykkäämistä – modernia hedonismia.

Nuorten kulutusasenteet kertovat, että materialla on nuorille merkitystä, mutta materia itsessään ei tee nuoria onnelliseksi tai määrittele koettua arvostusta. Valtaosa nuorista kokee, että maailmassa on jo liikaa tavaraa ja he ostavat vain tarvitsemiaan tavaroita. Nuorten asenteet ja käyttäytyminen kestävään kulutukseen liittyen ovat ristiriidassa keskenään, mutta sama pätee kaikkiin kuluttajiin iästä riippumatta. Nuorista 69% kertoo olevansa valmiita maksamaan enemmän Reilun kaupan tai ympäristöystävällisistä tuotteista, mutta todellisuudessa vain 32% on ostanut ympäristöystävällisiä tuotteita ja 25% reilusti tuotettuja tuotteita.

Miten nuorille markkinoidaan ja mitä täytyy pitää mielessä?

Sosiaalinen media on tärkeässä roolissa nuorten ostokäyttäytymisessä: yli 50% nuorista etsii somekanavista jotakin ostettavaa vähintään viikoittain. Seuratuimmissa somekanavissa korostuvat erityisesti TIkTok, Instagram ja Snapchat. Joka neljäs nuori sanoo, että somevaikuttajat helpottavat ostopäätöksen tekemistä, ja joka viides on ostanut tuotteen somevaikuttajan arvion tai mielipiteen perusteella. 

Avoimuus, autenttisuus, rohkeus ja osallistaminen ovat avainasemassa kun markkinoidaan Z-sukupolvelle. Nuoret eivät halua tuntea olevansa markkinoinnin kohteena, vaan he haluavat päästä itse mukaan. Nuorten osallistaminen onkin tärkein vinkki ja neuvo markkinoijalle, joka haluaa sitouttaa nuoret yleisöt omaan brändiinsä. Kun otat nuoret mukaan suunnitteluvaiheeseen ja oikeasti kysyt ja kuuntelet mitä he haluavat, on todennäköisyys onnistumiselle huomattavasti korkeampi. Mene siis sinne missä nuoret ovat; kysy, kuuntele ja osallista! 

 

Artikkeli perustuu 12. marraskuuta 2020 järjestettyyn ‘Sukupolvi Z markkinoinnin kohteena – vastuullisuus, vaikuttavuus ja viraali-ilmiöt’ -webinaariin, jossa puhujina olivat Jyväskylän yliopiston Sosiologian professori Terhi-Anna Wilska, A-lehtien somestrategi Essi Rundgren, Bängerin perustajaosakas ja toimitusjohtaja Eija Gerlander, sekä Inez Median toimitusjohtaja Stina Varsikko. Webinaarin paneelikeskusteluun osallistuivat Stina Varsikko, sekä nuoret vaikuttajat Nuppu Oinas ja Elisa Malik. Paneelia moderoi PING Helsingin Pinja Orre. 

Katso webinaarin tallenne täältä.

 

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.

Related Posts