Koronaviruspandemia asettaa yhä rajoitteita, joista yhtenä suurimpana tietysti matkailuun liittyvät säännöt ja rajoitukset. Vaikuttajista koronaviruksen vaikutukset iskevätkin kovimmin ehkäpä nimenomaan matkavaikuttajiin, kun reissuja ei voikaan tehdä samaan totuttuun tapaan kuin aiemmin. Sisällöntuotanto matkavaikuttajana voikin aiheuttaa paljon kysymyksiä.
Mutta hätä ei ole tämän näköinen! Matkailurajoitteet eivät nimittäin tarkoita, että matkavaikuttajana sinun olisi lopetettava sisällöntuotanto kokonaan. Tästä artikkelista löydät parhaat vinkit siihen, kuinka jatkaa sisällöntuotantoa matkavaikuttajana koronaviruspandemiasta huolimatta, ja pidät yleisösi kiinnostuneena ja sitoutuneena vaikka kaukaiset paratiisit eivät olisikaan saavutettavissa juuri nyt.
Kun kaukomaille ei voi lähteä, mieti kohteita kotimaassa. Luonnonpuistot, uudet kaupungit, vaeltaminen ja road tripit kiinnostavat. Erityisesti ulkoilu ja luonnonläheisyys ovat nyt pinnalla, joten ehkä voitkin jakaa parhaat vinkkisi niihin liittyen? Sisällöntuotanto matkavaikuttajana ei ole rajoitettu vain ulkomailla matkustamiseen.
Kotimaanmatkailu on muutenkin todella trendikästä juuri nyt, ja esimerkiksi Suoma ry:n 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja on saavuttanut niin suuren suosion, että PING Helsinki palkitsi hankkeen Vuoden ilmiönä.
On myös todennäköistä, että ne ajatukset, joita matkailu tällä hetkellä herättää sinussa, ovat tuttuja tuntemuksia ja ajatuksia myös seuraajillesi. Puhu niistä siis avoimesti, todennäköisesti saat aikaan hyvää keskustelua ja sitoutat yleisöäsi aivan uudella tavalla.
Älä anna rajoitusten lamaannuttaa, vaan käytä tilaisuus hyödyksesi. Onko mielessäsi jokin uusi ja erilainen aihe tai oletko hiljattain löytänyt uuden intohimon? Nyt on juuri oikea aika kertoa niistä!
Vaihda hotellihuone-esittelyt sisustusvinkkeihin tai DIY-tutoriaaleihin. Perhehotelliarvostelujen sijaan jaa vinkkejä, kuinka viihdyttää lapsia pitkillä automatkoilla, tai kuinka matkata junassa koiran kanssa.
Aina välillä on kuitenkin kiva jakaa niitä kuvia paratiisisaariltakin, sillä ihmiset kaipaavat myös pakoa ja unelmointia. Monet saattavat myös suunnitella tulevia reissuja sille ajalle, kun matkailu on jälleen vapaampaa. Voit siis hyvin jakaa vinkkejä ja inspiraatiota pidemillekin reissuille, kunhan muistat vastuusi vaikuttajana etkä suosittele seuraajiasi ryntäämään lentokentille.
Matkailuala on tällä hetkellä todella pinteessä. Monet pienet yritykset ovat kaatuneet vähentyneen turismin vuoksi. Sen sijaan että lähtisit ulkomaille, suuntaa katseesi lähemmäs. Staycationit lähellä kotia ja muiden lähialueiden kohteiden suosiminen saattaa pelastaa monet matkailualan yritykset nyt, kun turistivirta ei ole samanlainen kuin aiemmin.
Pidä mielessä, että samaistuttava sisältö sitouttaa yleisöä, joten uusien ulkomaan kohteiden löytäminen ei välttämättä ole edes tarpeen. Pyri luomaan ikivihreää sisältöä, jota ihmiset haluavat tallentaa myös tulevaisuuden varalle.
Varoituksen sanana, tämä ei päde kaikkiin matkabrändeihin ja -yrityksiin. Budjetit ovat nyt tiukemmalla kuin koskaan ja resurssit harvemmassa kuin ikinä ennen. Mutta jos sinulla on kerrassaan loistava idea ja pystyt perustelemaan yritykselle tuomasi lisäarvon, lähesty ihmeessä uusia yrityksiä ja brändejä. Hienovaraisesti tietenkin.
Ole tietoinen siitä, ketä lähestyt, ja pidä silmät auki uusien asiakkuuksien kannalta. Kuten aina, pitkäjänteiset yhteistyöt ovat kaikkein parhaimpia. Ja kuten sinä vaikuttajana etsit uusia kumppanuuksia, niin myös yritykset miettivät uusia tapoja tuoda tuotteitaan ja palveluitaan esille.
Vaikkei suunnitelmissasi olisikaan matkalle lähtö, jos olet aiemmin tehnyt yhteistyötä esimerkiksi tietyn hotellin kanssa, ota heihin yhteyttä ja kysy tämänhetkisestä tilanteesta. Mitä he tekevät tällä hetkellä taatakseen vieraiden turvallisuuden? Matkailualalla on edessään pitkä tie vakuuttaa matkailijat turvallisuudesta. Nimenomaan tässä vaikuttajilla voikin olla tärkeä rooli.
Jos et vielä ole miettinyt blogipostaustesi hakukoneoptimointia, niin se kannattaa ehdottomasti tehdä n-y-t nyt! Lähtökohtaisesti ihmiset googlaavat samoja kohteita vuodesta toiseen, eli kun pääset korkealle hakukonetuloksissa, saat vanhoillekin postauksille uusia silmäpareja jatkuvalla syötöllä.
Oletko postannut Thaimaan parhaista rannoista? Tiedätkö Berliinin cooleimmat kahvilat, tai Sisilian kauneimmat viinitilat? Varmista, että Google ja sitä kautta uudet silmäparit löytävät näiden sisältöjen pariin – vaikka ne olisivatkin jo parin vuoden takaa!
Vanhoihinkin blogipostauksiin voit myydä uusia yhteistöitä esimerkiksi affiliate-kumppanuuksia hyödyntämällä. Jos jo pelkkä sana ‘affiliate’ hämmentää, tarjoaa tämä artikkelimme nopeat ja helpot vinkit alkuun pääsyssä.
Vaikka suunnitelmat ja maailman tilanne ovatkin muuttuneet, niin yleisösi ei ole kadonnut mihinkään. Mieti siis, kuinka voit parhaiten palvella heitä ‘uudessa normaalissa’. Sisältösi varmasti kiinnostaa heitä edelleen ja he ovat vastaanottavaisia uusille näkökulmille ja aiheille. Kuten tämä vuosi on monella alalla todistanut, nyt vaaditaan uusiutumista ja innovointia, myös sinulta, matkavaikuttaja.