Affiliate-markkinointi vaikuttajille

Mikä ihmeen affiliate-markkinointi ja kuinka hyödyntää sitä vaikuttajana?

Mitä affiliate-markkinointi on?

Affiliate-markkinointi perustuu komissioperusteiseen myyntiin. Helppo vertauskuva on verrata affiliate-markkinointia esimerkiksi automyyntiin, jossa myyjä saa myymänsä auton hinnasta tietyn prosenttiosuuden tai valmiiksi määritellyn summan itselleen. Affiliate-markkinoinnissa myynti vain tapahtuu digitaalisesti! Ja siksi se onkin vaikuttajille loistava passiivisen tulon lähde, sillä voit ansaita komissioita suosittelemalla käyttämiäsi tuotteita ja palveluita. 

Komissiot määräytyvät seurantalinkkien avulla. Näitä seurantalinkkejä kutsutaan myös affiliate-linkeiksi. Linkkien avulla affiliate-markkinointiverkostot ja brändit itse voivat seurata kuinka monta kertaa linkkiäsi on klikattu, tai kuinka monta ostoa brändi on saanut linkkisi kautta. 

Myös alennuskoodit voidaan laskea affiliate-markkinoinniksi jos vaikuttaja saa myyntikomission niistä ostoista, joissa kuluttaja on käyttänyt vaikuttajan alekoodia tilausta tehdessään. 

 

Mitä tuotteita ja palveluita voi suositella affiliate-linkkien kautta?

Eri toimialojen brändit hyödyntävät affiliate-markkinointia. Monet muotibrändit, kosmetiikkaverkkokaupat, urheilutarvikeliikkeet, ja jopa lainantarjoajat ja erilaiset palveluiden välittäjät tarjoavat affiliate-kumppanuuksia. Olipa siis aiheenasi tyyli, ihonhoito, tai vaikkapa yrittäjyys, niin voit varmasti hyödyntää affiliate-linkkejä sisällöissäsi. 

 

Maltti on valttia affiliate-markkinoinnissa

Affiliate-markkinointi on tosiaan helppo keino saada passiivista lisätuloa, mutta on hyvä pitää mielessä, että potti pankkitilillä ei todellakaan kasva nopeasti. Yleensä myyntien on mentävä kokonaan läpi affiliate-ohjelmissa, ennen kuin voit itse saada niistä ansaitsemasi komissiot. Alustasta ja brändistä riippuen tämä saattaa kestää jopa 90 päivää, sillä huomioon on otettava asiakkaan mahdolliset tuotepalautukset, sekä maksujen koordinointi ja laskutukset affiliate-verkoston ja yrityksen välillä. Lisäksi monet verkostot ovat määritelleet minimisumman, joka on saavutettava ennen kuin komissioita laitetaan maksuun. 

 

Komissiot klikkien vai myyntien perusteella?

Affiliate-komissioiden määräytymisessä käytetään yleensä kahta eri tapaa: klikkeihin perustuvia komissioita (pay per click = PPC), tai myynteihin perustuvia komissioita (cost per acquisition = CPA).

Klikkeihin perustuvassa tavassa kassasi kertyy pienellä summalla aina kun joku klikkaa linkkiäsi, kun taas myynteihin perustuva tapa tarkoittaa, että saat komission vain kun tapahtuu myynti. Eli silloin kun seuraajasi ostaa jotakin linkkisi kautta.

Molemmissa tavoissa on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta yksi merkittävimmistä eroista on komissioiden suuruus. CPA-komissioprosentit ovat huomattavasti korkeampia kuin PPC-prosentit. 

 

Kuinka hyödyntää affiliate-markkinointia vaikuttajana?

Jos tuot kanavissasi usein esiin erilaisia tuotteita tai palveluita, affiliate-linkkien hyödyntäminen on ehdottomasti kannattava ajatus. 

Ennen kuin voit aloittaa linkkien luomisen ja komissioiden saamisen, sinun täytyy löytää itsellesi sopiva affiliate-verkosto. Verkostot antavat sinun luoda linkkejä eri verkkokauppoihin, ja seuraavat linkkien klikkauksia ja myyntejä. Kannattaa myös harkita useampaan eri verkostoon rekisteröitymistä, sillä lähtökohtaisesti eri verkostoista löytyy eri nettikaupat. 

Hyviä ja monipuolisia Suomessa toimivia affiliate-verkostoja ovat esimerkiksi Adtraction, Performission ja Circlewise. Jotkut brändit tekevät myös affiliate-markkinointia niin sanotusti in-house, eli heillä saattaa olla oma, vain kyseisen brändin käyttöön rakennettu alusta. Myös alekoodeihin perustuva affiliate-markkinointi toteutetaan yleensä in-house. 

 

Mihin voin laittaa affiliate-linkkejä?

Voit käyttää affiliate-linkkejä kaikissa niissä kohdissa, joissa käytät linkkejä muutenkin. Instagramisi biossa, IGTV:n kuvauksissa, Instagram Storyissa, blogipostauksissa, YouTube-videoissa… Tutki analytiikkaasi ja löydä ne kohdat, joissa linkit voisivat toimia parhaiten. 

Affiliate-linkkien syökseminen ulos joka tuutista saattaa kuulostaa houkuttelevalta, mutta on kuitenkin tärkeää pitää mielessä se luottamus, jonka olet rakentanut seuraajiesi kanssa. Suosittele siis vain sellaisia tuotteita, joita käytät ja joihin luotat itsekin. Affiliate-linkkien kautta tulevat mahdolliset komissiot eivät ole luottamuksen vaarantamisen arvoisia. Ja kun luottamus seuraajien kanssa säilyy, on todennäköisempää että he myös klikkaavat linkkiäsi ja ostavat suosittelemasi tuotteen tai palvelun!

 

Muista avoimuus ja läpinäkyvyys myös affiliate-linkkien kanssa

Myös affiliate-linkkien käytöstä tulee kertoa avoimesti, sillä sitä koskee samat markkinoinnin läpinäkyvyyteen liittyvät säännöt kuin muutakin mainontaa. Ehkä oletkin jo törmännyt sisältöihin, joissa näkyy teksti “mainoslinkki”. Se tarkoittaa juuri sitä, että linkki on affiliate-linkki ja vaikuttaja voi saada linkin kautta komission.

 

Nyt hallitsetkin affiliate-markkinoinnin perusteet ja voit alkaa käyttämään affiliate-linkkejä omissa sisällöissäsi! 

 

Psst! Kaipaatko lisää vinkkejä ja inspiraatiota sisältösi kaupallistamiseen? Lue seitsemän vinkkiämme, tai lataa vaikuttajamarkkinoinin työkalupakki vaikuttajille.

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.

Related Posts