Vaikuttajavetoisella mediatyöllä näkyvyyttä ikämyönteisyydelle

Vanhuudesta puhutaan mediassa usein huolien ja ongelmien kautta. Vanhustyön keskusliitto ja PING Helsinki halusivat muuttaa näkökulmaa – ja onnistuivat herättämään valtamedian kiinnostuksen aihetta kohtaan. Yhteistyö osoitti, että vaikuttajavetoisella mediatyöllä voidaan saada vaikeasti läpi meneviä yhteiskunnallisia teemoja valtamedian käsittelyyn.

Tulokset

  • Mediassa läpimenneet jutut: MTV Huomenta Suomi (livelähetys ja artikkeli), Iltalehti (artikkeli verkossa), keskustelua myös muissa kanavissa
  • Sävy ja näkökulmat: media käsitteli aihetta rakentavasti ja positiivisesti – juuri niin kuin toivottiin

Näin asiakas kuvaili yhteistyön sujuvuutta

“Yhteistyö oli joustavaa ja helppoa, kun on ammattilaiset asialla. Yhteistyö vapautti omia resursseja muuhun työhön, mikä helppo arkea suuresti. Iso kiitos ammattimaisesta työstä”. Merja Lankinen, viestintäjohtaja

Tausta ja tavoitteet

Vanhustyön keskusliitto halusi yhteistyön avulla haastaa vakiintuneet mielikuvat ja nostaa esiin uuden tarinan: vanheneminen on etuoikeus ja arvokas elämänvaihe.

Tavoitteena oli:

  • tuoda mediakeskusteluun positiivisempia näkökulmia vanhuudesta
  • murtaa stereotypioita ja nuoruutta ihannoivaa kulttuuria
  • tavoittaa isoja yleisöjä valtamedian kautta vaikuttajavetoisen viestinnän keinoin

Toteutus

Kokonaisuuden keskiössä oli vaikuttajavetoinen mediatyö, joka toteutettiin yhteistyössä somevaikuttaja Jenni Rotosen ja VTKL:n asiantuntijoiden kanssa. Yhteistyö piti sisällään valittujen medioiden pitchauksen sekä mediatiedotteen laatimisen ja jakelun. 

Jennin henkilöbrändi, oma kokemus sukupolvien välisestä ystävyydestä ja taito puhua aiheesta vakuuttavasti toivat samaistuttavuutta ja kiinnostavuutta, joka avasi toimitusten ovia. Lopputuloksena aihe sai näkyvyyttä isoissa medioissa ja keskustelun sävy oli juuri se, mitä tavoiteltiin.

Pitchatuista medioista aihe meni läpi MTV:n Huomenta Suomessa sekä artikkelina MTV:n sivuilla ja artikkelina Iltalehden verkkosivuilla. Tärkeä teema sai mediassa näkyvyyttä ja media käsitteli aihetta tavoitellulla tavalla: rakentavasti ja positiivisesti. Myös laajalle jakelulistalle toimitettu mediatiedote sai median huomion: tiedotteen avausprosentti oli poikkeuksellisen korkea. 

Haastattelut pitivät sisällään Jenni Rotosen näkemyksiä luonnollisesta ikääntymisestä, sukupolvien välisestä ystävyydestä ja siitä, miksi kulttuurimme kaipaa uudenlaista suhtautumista vanhuuteen. Myös VTKL;n asiantuntijoita ja kokemusasiantuntijaa (ikäopas) haastateltiin. 

Vanhustyön Keskusliiton yhteistyöhön sisältyi myös pienimuotoinen vaikuttajatapahtuma, jonka sisällöt ja keskustelut vahvistivat tärkeän teeman näkyvyyttä. 

Linkit medialäpimenoihin:

Iltalehti:

Iltalehti: Jenni Rotonen, 41, nostaa rohkeasti esiin tabun – “Hirveän herkkä aihe”

MTV: 

Mielikuvia ja tositarinoita ikääntymisestä – pelätäänkö vanhuutta turhaan?

Moni ei koe olevansa vanhus – suomalaiset suhtautuvat ikääntymiseen ristiriitaisesti

Kirjoittaja
Sanna Suonpää
Sanna Suonpää
Sisältöjohtaja

Sanna toimii PING Helsingin sisältöjohtajana ja valmentajana, joka sparraa tiimejä somestrategioissa ja sisältösarjoissa. Hän on viestinnän ja luovan konseptoinnin ammattilainen,…

Lue lisää