Vaikuttajamarkkinointi vauhditti Cluehoundin myyntiä yli 10 000 eurolla

Keväällä 2025 PING Helsinki toteutti Cluehound -mysteerilehdille vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan, jonka ytimessä oli vaikuttajavetoinen PR-lähetys ja yhteistyö myös PR-lähetyksen kasvona toimineen vaikuttajan kanssa. Kohderyhmänä olivat erityisesti 35–45-vuotiaat naiset. Kampanjan aikana Cluehoundin mysteerilehdet pääsivät esiin aidossa arjessa ja keräsivät innostuneen vastaanoton, joka näkyi suoraan lehtien myynnissä.


Vaikuttajayhteistyön tavoitteet

  • Lisätä ansaittua näkyvyyttä ja herättää kiinnostusta Cluehoundin mysteerilehtiä kohtaan
  • Tavoittaa erityisesti 35–45-vuotiaat naiset
  • Ohjata kohderyhmää verkkokauppaan alekoodin kautta
  • Vahvistaa brändin paikkaa elämyksellisenä ja omaleimaisena lahjaideana

Elämyksellisen kampanjan toteutus

Vaikuttajavetoinen PR-lähetys & vaikuttajayhteistyö
Cluehoundin PR-lähetyksen host-vaikuttajana toimi Laura Satamo, joka toimi PR-lähetyksen kasvona ja johdatti vaikuttajat aiheen äärelle. PR-lähetysten tuloksena 8 vaikuttajaa postasi somejulkaisuja, mikä sai aikaan runsaasti ansaittua näkyvyyttä kohdeyleisöltä. Vaikuttajien julkaisut rakensivat tarinaa mysteerilehdistä arjen hauskuuttajana, lahjavinkkinä ja lomatekemisenä.

Laura Satamon kanssa toteutettiin myös erillinen sisältökokonaisuus, joka sisälsi IG Reels -videon ja tarinajulkaisujen sarjan. Hänen sisältönsä olivat kekseliäitä, helposti lähestyttäviä ja visuaalisesti tunnistettavia.

Sosiaalisen median sisällöt ja mainonta
Laura Satamon ja muiden PR-lähetyksen vastaanottaneiden vaikuttajien sisällöt näkyivät Instagramissa niin storiesin ja feedin puolella. Cluehoundin mysteerilehtiä esiteltiin osana arkea, lomaa ja yhteistä tekemistä. Laura Satamon IG Reels-sisältöä boostattiin lisäksi maksetulla mainonnalla, mikä vahvisti kampanjan näkyvyyttä ja tuki alekoodin kautta ohjattua ostopolkua.


Näin asiakas kuvaili yhteistyön sujuvuutta

“Yhteistyö oli hauskaa, helppoa ja hyödyllistä. Meille annettiin selkeä käsitys siitä, miten kampanja tulisi toimimaan, ja lopputulos vastasi pitkälti odotuksia. Saimme osallistua suunnitteluun sen verran kuin halusimme, mutta pääasiassa saimme jättää kaiken PINGin hoidettavaksi. PR-kampanja yhdistettynä päävaikuttajan julkaisun nostamiseen oli meille taloudellisesti kannattavaa. Loppuraportti antoi meille myös paljon mielenkiintoista informaatiota siitä, miten tuote resonoi eri vaikuttajien ja heidän seuraajiensa keskuudessa.” – Johannes Ahvenniemi, Cluehoundin perustaja


Vaikuttajan palaute yhteistyöstä

“Yhteistyö sujui hienosti! PR-paketit otettiin aidon innostuneesti vastaan, mikä näkyi julkaisuissa stooreissa. Kommenttien perusteella moni oli aidosti kiinnostunut tuotteesta – ja osa kertoi tilanneensa sen heti.” – Laura Satamo, somevaikuttaja


Tulokset

  • 108 500 kampanjan kokonaisreach
  • 4,58 % engagement rate
  • €31 800 EMV-arvo (Earned Media Value)
  • 93 % yleisöstä naisia, painottuen 25–49-vuotiaisiin
  • Kommenttien perusteella useita seuraajia teki tilauksen nähtyään sisällöt

Kampanjan aikana Cluehoundin verkkokaupassa myytiin yli 10 000 € arvosta tuotteita

Kirjoittaja
Evelina Nykänen
Evelina Nykänen
Somekoordinaattori

Evelina toimii PING Helsingillä somekoordinaattorina rakentaen asiakkaille tuloksellista somesisältöä ja somestrategioita. Hän on mukana myös tapahtumissa ja vaikuttajayhteistöissä. Vapaa-ajalla Evelina…

Lue lisää