Toteutamme toiveuusintana 13.10. PING Academy-etävalmennuksen: vaikuttajamarkkinoinnin Master Class Ilmoittaudu mukaan! →

Pitäisikö useampien poliitikkojen hoitaa suhteita myös vaikuttajiin?

Tällä viikolla mediassa esillä olleet Sanna Marinin vapaa-ajanvietosta kertovat videot saivat minut miettimään muutamaa kysymystä:

1. Voivatko 2022 bileet olla 1990-luvun saunailta?

Yleisessä keskustelussa on kritisoitu Marinin heittäytymistä bileiltaan täydellä sydämellä. Itselleni biletys näyttäytyi aivan normaalina bailaamisena, johon kuka tahansa perheenäiti voi kavereidensa kanssa intoutua ihan selvinpäinkin. Viime perjantaina olin itse mukana kaverini rock-teemaisissa 50-vuotisbileissä ja oheisessa kuvassa kreisibailaan ihan selvinpäin. Näkemilläni Marinista kuvatuilla videoilla ei ollut mitään laitonta tai tapakulttuurista poikkeavaa törkeää käytöstä kuten räyhäämistä, alastomuutta, sammumista tai oksentelua.

On täysin normaalia, että poliitikot hoitavat suhteita aikansa vaikuttajiin myös vapaamuotoisesti. Ennen sitä tehtiin alasti saunan lauteilla, nyt myös kotibileissä tai baarissa.

Aiemminkin näitä kohtaamisia on tallennettu ja näytetty kansalle esimerkiksi kun Kauppaneuvos Paukku saunotti 1990-luvulla poliitikkoja ja muita julkisuuden henkilöitä miljoonayleisön saaneessa Hyvät herrat -viihdesarjassa. Sarjassa poliitikot näyttäytyivät tapakulttuurin mukaisesti hyvin vähäpukeisina tai jopa alasti ja osallistuivat avoimesti selkeän rasistisen ja sovinistisen Paukun keskusteluihin antaumuksella. 

Olisiko Marinin kaljoittelu saunanlauteilla alastomana itseään selvästi vanhempien kaljamahaisten herrojen kanssa ollut ihan OK?

2. Suhteet somevaikuttajiin ovat tärkeitä

Ottamatta kantaa kyseisen illan biletyksessä mukana olleiden henkilöiden vaikuttavuuteen, voidaan yhteisen biletysillan merkittävien somevaikuttajien kanssa nähdä vahvistavan valtiojohdon suhteita somevaikuttajiin aivan vastaavalla tavalla kun saunailtojen menneinä vuosikymmeninä. Tämä puolestaan mahdollistaa tärkeiden aiheiden tavoittavuuden kohderyhmissä, jotka eivät perinteistä uutismediaa seuraa.

Marinin poikkeuksellisen hyvät suhteet somevaikuttajiin punnittiin koronakriisin käynnistyessä maaliskuussa 2020, kun hän kutsui somevaikuttajat mukaan koronarajoitusten viestintätalkoisiin ja sai muutamassa päivässä mukaan vapaaehtoiseen #faktaakoronasta -viestintään lähes 2000 somevaikuttajaa. Yli puolet sisältöjä nähneistä seuraajista sanoi muuttaneensa omaa käyttäytymistään somevaikuttajien kautta saamansa tiedon ja samaistuttavan esimerkin perusteella.

Joidenkin asiantuntijoiden maalaileman turvallisuusuhan sijaan suhteiden hoitamisessa somevaikuttajiin on kyse on mielestäni viestinnän huoltovarmuuden varmistamisesta, jossa Suomi on kansainvälisestikin tunnustetusti edelläkävijämaa. Tätä tukee myös vaihtoehtoiset viestijät koronaviestinnässä tutkimusryhmän artikkeli.

On siis aivan normaalia ja tärkeää käytöstä tukea ja hoitaa näitä suhteita aikaan kuuluvalla ja henkilöille luontevilla tavoilla. 

3. Kohun loi media ei some

Mediassa on otsikoitu, että kohu videoista olisi syntynyt sosiaalisessa mediassa. Oman kokemukseni perusteella kohu syntyi median julkaistessa nämä videot. Myös kansainvälinen media tarttui aiheeseen nimenomaan suomalaisen median otsikoiden jälkeen ja siihen reagoiden.

4. Kaikilla tulisi olla oikeus turvalliseen tilaan

Keskustelu videon kuvaamisesta ja kuvaajan vastuusta on tärkeä. Marin vastaa olleensa yksityisessä tilassa ja yksityisessä tilaisuudessa. Silloin on oletuksena se, että mahdollisia kuvia tai videoita ei julkaista ilman asianomaisen lupaa. En tiedä onko Marin antanut luvan materiaalin julkaisemiselle kuvaajan yksityisellä some-tilillä. Mikäli näin on, on hänellä tapahtunut vakava virhearvio, sillä käsitettä “yksityinen” ei sosiaalisessa mediassa ole olemassa.

Sen sijaan henkilö, joka on kuvannut ja sittemmin julkaissut nämä videot, on todella rajulla tavalla ylittänyt luottamuksen rajat ja turvallisen tilan pelisäännöt. Hänen olisi someammattilaisena pitänyt ymmärtää, ettei tällaisen materiaalin julkaiseminen millään tilillä voi olla pääministerin edun mukaista. Mielestäni hän on käyttänyt saamaansa luottamussuhdetta väärin.

Tämä on myös hyvä muistutus kaikille somevaikuttajille oman vaikuttavuuden yhteiskunnallisesta merkityksestä. Sitä ei voi väheksyä ja sitä tulisi haluta ja osata käyttää oikein. Parhaimmillaan tämä mahdollistaa myös vaikuttajalle entistä merkityksellisemmän työn omissa kanavissaan. 

5. Disinformaatio leviää ennennäkemättömällä vauhdilla

Tapaus on myös hyvä muistutus faktantarkistuksen tärkeydestä ja somen voimasta myös disinformaation leviämisessä. Videon kuvamateriaalin lisäksi huomiota ovat keränneet taustalta kuuluvat sanat, joiden perusteella osa videon katselijoista on vetänyt suoria yhteyksiä huumausaineiden käyttöön. En tunne henkilöitä, enkä ota kantaa onko se teoriassa mahdollista.

Tällaisten yleistyksien tai sanojen käyttäminen on kuitenkin todella vaarallista ja luo valitettavan hedelmällisen pohjan disinformaation leviämiselle, josta räikeimpänä esimerkkinä tässä tapauksessa ovat kansainvälisen lehdistön otsikoinnit. Jokaisen somessa toimivan olisikin tärkeää tutustua faktantarkistuksen perussääntöihin, johon hyvän työkalun tarjoaa esimerkiksi Mediapoolin julkaisema Feikkiä vai Faktaa – Somevaikuttajan käsikirja.

Kaiken kaikkiaan tuntuu aivan kohtuuttomalta, että Sanna Marin joutui tällaisen ryöpytyksen keskelle viettäessään vapaa-aikaansa. Loppujen lopuksi meidän kaikkien suomalaisten tulisi olla onnellisia ja kiitollisia siitä, että viimeisen 2,5 vuoden poikkeusaikana meidän maatamme on johtanut pääministeri, jolla on selvästi aivan poikkuksellinen kyky palautua ja nollata jatkuva stressi ja paine. Marinille biletys on selvästi yksi tapa palautua ja saisimme olla siitä iloisia! Hyvän palautumiskykynsä ansiosta Marin pysyy toimintakykyisenä, hoitaa edustavasti suhteita niin kansainvälisesti kuin kotimaassa ja tekee päivittäin meidän kaikkien kannalta tärkeitä päätöksiä.

Antakaamme Sannalle työ- ja yörauha! 

Inna-Pirjetta Lahti

Vaikuttajamarkkinoinnin strategi, perustaja & toimitusjohtaja PING Helsinki
Muuta maailmaa somessa -kirjan (Alma Talent 2022) toinen kirjoittaja

PING Helsinki

Teemme markkinointia ihmisiltä ihmisille. Olemme strategisen vaikuttajayhteistyön kumppani. Yhdistämme tuloksellisesti vaikuttajamarkkinoinnin, PR:n ja sosiaalisen median. Autamme vastuullisia asiakkaitamme menestymään ja tekemään hyviä asioita rohkeasti.

    Minua kiinnostaa: