Yksi yleisimmin kysytyistä kysymyksistä TikTokkiin liittyen on: tuleeko yrityksellämme olla oma TikTok-tili, jotta pääsemme hyödyntämään kanavaa. – Ei tarvitse. Myös vaikuttajamarkkinointia voi tehdä TikTokissa.
Bränditilin lisäksi TikTokissa voi olla läsnä maksetulla mainonnalla, somevaikuttajien kautta tai osallistumassa yrityksen kannalta relevantteihin keskusteluihin kommentoinneilla. Vaikuttajamarkkinointi on luonteva tapa uida sisään TikTokkiin: sen avulla pääset hyödyntämään siellä jo paikkansa löytäneiden osaamista sekä kohdeyleisöjä. TikTok-vaikuttajien osaamisen ja tilien kohderyhmien hyödyntäminen on tehokas tapa tavoittaa halutut kohderyhmät aidosti, tiktokmaisella tavalla.
Kaikista somekanavista TikTok vaatii markkinoijalta eniten heittäytymiskykyä. Iso osa TikTok- tileistä on viihdyttävän huumoripainotteisia ja tileillä on usein hyvin alleviivaavasti oma sisältötyylinsä.
Vaikuttajamarkkinointisisältöjen tulee olla uskollisia kanavan ja vaikuttajan omalle sisältötyylille. Kuten yleensäkin vaikuttajamarkkinoinnissa, paras lopputulos syntyy, kun vaikuttajalle annetaan vapaat kädet sisältöjen toteuttamiseen.
Katso Joona Hellmanin esimerkkivideo
*Video on osa HSY:n kanssa yhteistyössä toteutettua #protskuraja-kampanjaa, jossa haluttiin herättää keskustelua proteiinin liikasyönnin ympäristövaikutuksista.
Sopivia vaikuttajia voi etsiä TikTokista erilaisten hashtagien avulla. Mainostettavan tuotteen tulee istua luontevasti paitsi tilin sisältöteemoihin, myös TikTokkaajan persoonaan. Tilien kohderyhmistä kannattaa kysyä tarkemmin vaikuttajilta itseltään. Heillä on paras käsitys esimerkiksi seuraajien sisältömieltymyksistä ja ikäjakaumasta. Alueellisia demografioita TikTokista ei ainakaan toistaiseksi ole saatavilla.
TikTokissa käyttäjätilin koko antaa suuntaviivoja tavoittavuuksista, mutta tilin seuraajamäärän ohessa erittäin tärkeä mittari on videoiden keskimääräiset katselukerrat. Katselukertoja tutkiessa kannattaa tarkastella eri tyyppisiä sisältöjä, keskiarvolukemia sekä maksimaalista potentiaalia. Lisäksi kannattaa tutkia, millaisia katselumääriä kaupalliset yhteistyöt ovat saaneet. Niiden katselumäärät kuitenkin ovat pääasiallisesti muuta sisältöä alhaisemmat.
Aina ei ole välttämätöntä valita kumppaneikseen suurimpia TikTok-tilejä. Tavoittavuudeltaan pienempikin vaikuttaja voi saada aikaan laadukasta ja aktivoivaa sisältöä. Riittävän tavoittavuuden varmistamiseksi vaikuttajasisältöihin voidaan yhdistää maksettua mainontaa,
jonka avulla vaikuttajasisältöjä voidaan buustata TikTokin sisällä.
TikTok-mainonnalla sisältöjä voidaan kohdentaa tällä hetkellä mm. sukupuolen, iän, kielen ja mielenkiinnon kohteiden mukaan. Lisäksi sisältöjä voidaan kohdentaa käyttäytymiseen perustuen eli esim. videoita usein katsoneille ja tykänneille. Maan sisäiset kohdennukset eivät ainakaan toistaiseksi ole vielä mahdollisia, mutta tämä ominaisuus on kuitenkin tulossa TikTokkiin jossain vaiheessa.
Lue myös artikkelimme: Millaisia mahdollisuuksia TikTok tarjoaa markkinoijalle?