PING Helsinki, inhimillinen ja arvopohjainen vaikuttajamarkkinointi

Miksi PING Helsingistä tuli arvopohjaisen vaikuttajamarkkinoinnin edelläkävijä ja miten voimme auttaa sinua?

Syyskuussa vietetään yrittäjän päivää, ja yrittäjyys on myös vahva osa PING Helsinkiä, sen tarinaa, kasvua ja kehitystä. Näin PING Helsingin Inna-Pirjetta Lahti kertoo yrityksen tarinan, ja miksi inhimillinen ja arvopohjainen vaikuttajamarkkinointi on avain menestykseen. 

Keväällä 2014 istumme Uudenmaankadun Tapas baarissa kolmen yrittäjäkollegani (Aku Varamäki, Sanna Salovuori ja Marinella Himari) kanssa ja toteamme, että uusi toimiala on syntymässä. Olemme jo olleet järjestämässä ensimmäisiä bloggaajatapahtumia Messukeskuksessa ja pian tulossa on Tubecon. Kaupallisia yhteistöitä on ryhdytty tekemään eri kanavissa, mutta mitään yhteisiä pelisääntöjä tai toimintatapoja ei ole. Päätämme perustaa tapahtuman, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta sekä yritysten markkinointipäättäjät, jotka haluavat hyödyntää tätä uutta markkinoinnin tapaa.

PING Helsinki toimii liimana vaikuttajien ja yritysten välillä

 

Viinilasillisen ääressä ideoimme nimeä; jotain lyhyttä, ytimekästä ja herättävää. Syntyy PING, jonka tavoitteena on tuoda yhteen ihmisiä (People), joilla on yhteiset kiinnostuksen kohteet (Interest), luomaan verkostoja (Networks) ja kohtaamaan toisensa (Gathering). PING Helsinki palvelee niin vaikuttajia kuin markkinointipäättäjiä ja mahdollistaa uuden toimialan kasvun ja kehittymisen.

Käynnistäessämme toimintamme, ei sanaa vaikuttajamarkkinointi käytetty vielä Suomessa ja muut toimialan yritykset edustivat pääosin tiettyä kanavaa tai kerronnan muotoa. Itse olin tehnyt graduni aiheesta jo 90-luvun lopulla (Filmitähdet yrityksen myyntimiehinä – Elokuva markkinointiviestinnän välineenä), joten arvopohjainen vaikuttajayhteistyö, tarinoiden rooli ostopolulla, suosittelumarkkinointi ja pitkä kokemus kohtaamismedian parissa Messukeskuksessa yhdistyivät nyt luontevasti tähän uuteen tekemiseen.

PING Helsinki on perustamisestaan alkaen ollut riippumaton, kaikille avoin toimija, joka on koonnut yhteen koko vaikuttajamarkkinoinnin kentän. Haluamme kouluttaa, inspiroida, luoda verkostoitumismahdollisuuksia ja tuottaa elämyksiä, joiden kautta syntyy pysyviä tunnemuistoja. Neljä kertaa järjestetty PING Festival ja kymmenet PING Studiot ovatkin onnistuneet tässä tavoitteessa loistavasti. 

Kanssamme viestit ihmiseltä ihmiselle, monikanavaisesti

Liiketoiminnan kehittäminen sen sijaan alkoi todenteolla vasta syksyllä 2018, neljännen PING Festivalin jälkeen, yrityksen vastuun siirryttyä kokonaan minulle. Olimme keränneet ainutlaatuista osaamista ja aitoja esimerkkejä vaikuttajayhteistyön onnistumisesta kansainvälisesti. Lähdimme luomaan asiakkaillemme malleja, jossa vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa aidosti liiketoimintaan ja sen kehittymiseen. Toimme vaikuttajamarkkinoinnin osaksi yrityksen strategioita ja markkinoinnin suunnitelmia. Viestimme ihmiseltä ihmiselle, monikanavaisesti.

Nyt autamme asiakkaitamme saavuttamaan tavoitteet yhdistämällä vaikuttajamarkkinoinnin, PR:n ja sosiaalisen median inhimillisen markkinoinnin keinoin. Tuloksellisuus perustuu viestinnän inhimillistämiseen, vaikuttajien ja heidän seuraajiensa osallistamiseen sekä monikanavaiseen ilmiöiden rakentamiseen. Toimintamme on aina arvopohjaista, vastuullista ja monimuotoista. 

Syksyllä 2020 palvelumme kattavat H2H-markkinoinnin strategiat, osallistavan palvelumuotoilun, ketterän tuotannon, inspiroivat valmennukset ja elämykselliset kohtaamiset. 

Eettisyys ja vaikuttajien yhteiskunnallinen vastuu toimintamme perustana

Kehitämme edelleen vaikuttajamarkkinoinnin ammattimaisuutta, läpinäkyvyyttä ja mitattavuutta ja luomme kasvun mahdollisuuksia kaikille vaikuttajamarkkinoinnin parissa toimiville. Teemme tiivistä yhteistyötä Mediapoolin kanssa edustaen somevaikuttajia Sisältöryhmässä, pohdimme aktiivisesti eettisiä kysymyksiä ja ratkaisemme mittaamisen haasteita. Keväällä 2016 julkaistu PING Ethics -koodisto on kaikille avoin ja jatkuvasti päivittyvä työkalu avoimuuden ja luotettavuuden maailmaan. Somevaikuttajatutkimus on tehty jo neljä kertaa ja tammikuussa 2020 julkaistiin tuottamamme Luotettavan somevaikuttajan käsikirja.

Tavoitteemme on tuoda Suomessa tehtävä vaikuttajamarkkinoinnin osaaminen näkyväksi myös kansainvälisesti. Siinä onnistuimmekin loistavasti tänä keväänä Valtioneuvoston kanssa yhdessä toteutetulla #faktaakoronasta hankkeella, jossa tuhannet somevaikuttajat sitoutettiin oikean koronatiedon jakamiseen omille yleisöilleen. Muita ilmiöitä, joiden rakentamisessa olemme saaneet olla mukana tänä vuonna ovat mm. #virtuaalivappu, #yearinclarion sekä #vaihtovuosisodankylässä.

Toimimme aina vaikuttajan ehdoilla, yrityksen tavoitteilla ja yleisöä palvellen

Kilpailun sijaan uskomme yhteistyöhön ja siihen että yhdessä tekemällä kaikki vaikuttajamarkkinoinnin tekijät ja toimijat saavat enemmän ja loppukuluttajat löytävät tiensä entistä laadukkaampien sisältöjen pariin. Tämä toteutuu, kun yhteistyöt toteutetaan WIN-WIN-WIN periaatteella eli vaikuttajan ehdoilla, yrityksen tavoitteilla ja yleisöä palvellen.

Sydäntiimissämme työskentelee kanssani tällä hetkellä neljä vaikuttajamarkkinoinnin huippuosaajaa ja lisäksi asiakkuuksissamme on mukana joukko vaikuttajia tuomassa asiakasymmärrystä prosessin kaikkiin vaiheisiin.  

Miten voimme auttaa yritystäsi rakentamaan ilmiöitä ja markkinointia ihmiseltä ihmiselle? Ota rohkeasti yhteyttä, autamme mielellämme! 

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.

Related Posts