Arvopohjaisen markkinoinnin ammattitapahtuma IMPACT Helsinki 24.5. Katso ohjelma! →

Media-alaa muokkaavat megatrendit seuraavan viiden vuoden aikana – mitä ne ovat?

Noora Pinjamaa on Medialiiton uuden kasvun asiantuntija ja Viestintäalan tutkimussäätiön asiamies. Alla oleva Nooran haastattelu on osa Mediapäivän tapahtumalehdessä julkaistavaa laajempaa artikkelia.

Mitkä kolme megatrendiä muokkaavat media-alaa eniten seuraavien viiden vuoden aikana?

Mobiiliteknologioiden kehitys ja niiden hyödyntäminen on edelleen tärkeä trendi. Mobiili on vaikuttanut vahvasti mediakulutuksen ja -käyttäytymisen muutokseen. Se ohjaa osaltaan sitä, miten, missä ja millaista mediaa ihmiset haluavat kuluttaa. Uusiin käyttäytymismalleihin sopeutuminen ja niiden aiheuttamien muutosten ymmärtäminen vie aikaa ja pakottaa alaa miettimään mm. sisällöntuotanto- ja jakeluprosesseja uusiksi.

Data on tärkeä trendi ja ennen kaikkea tulonlähde. Datasta oppimalla voidaan varmistaa, että mediayleisöt saavat sellaista sisältöä, joka parhaiten palvelee heidän tarpeitaan, olipa kyseessä sitten uutinen tai mainos. Dataa ja dataosaamista voidaan hyödyntää myös myymällä sitä ulkopuolisille tahoille, kuten markkinoijille.

Kolmantena trendinä näen koneoppimisen ja tekoälyn. Koneoppimisen avulla voidaan analysoida tekstisisältöjä, videoita ja kuvia, tekoälyn avulla voidaan luoda uusia sisältöjä.

Mitä sinä teet päivittäisessä työssäsi media-alan tulevaisuuden hyväksi?

Viestintäalan tutkimussäätiön asiamiehenä ja Medialiiton uuden kasvun asiantuntijana pyrin tuomaan tutkimusta ja media-alaa lähemmäksi toisiaan.

VTS tukee toimialaan keskittyvää tutkimusta ja järjestää vuodessa useamman tapahtuman, joissa tutkijat pystyvät esittelemään tutkimustuloksiaan media-alalle. Muun muassa seuraavassa Uutta kasvua -seminaarissa 26.9.2017 esitellään Yhdysvaltain median ja tulevaisuuden median liiketoimintamalleja.

Noora Pinjamaa on työskennellyt muun muassa Bonnier Publicationsilla digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana ja useamman verkkohankkeen projektipäällikkönä Aller Medialla. Pinjamaa on tutkinut sosiaalista mediaa ja sisältömarkkinointia Berkeleyn yliopistossa Yhdysvalloissa ja Aalto-yliopistossa. Loppuvuodesta 2017 valmistuvassa väitöskirjassaan hän käsittelee sisällöntuottajien ja mediatalojen sopeutumista sosiaalisen median aiheuttamiin haasteisiin.

Noora on yksi 14.11.2017 järjestettävän Mediapäivän esiintyjistä. Mediapäivä on mediatoimialan vuoden kärkitapahtuma, joka kokoaa yhteen alan toimijat ja vaikuttajat. Lisätietoa tapahtumasta: www.mediapaiva.fi.  Noora on myös seuraavan 12.9. järjestettävän PING Studion keynote-puhuja aiheella ”Sisältömarkkinointi mullistaa yrityksiä ja mediaa: Tässä maailmassa pätevät uudet säännöt”.

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: