Lokakuussa käynnistynyt Lukuboost-haaste on innostanut jo nyt tuhansia nuoria lukemaan yhteensä lähes 20 000 varttia. Tähänastiseksi suosikkilukemistoksi ovat osoittautuneet tutut ja helposti lähestyttävät tarinat. Lukuboostin tavoitteena on kannustaa 13–25-vuotiaita nuoria lukemaan vartin päivässä ja löytämään näin elämäänsä pysyvän lukurutiinin. Lukuboost tekee lukemisesta hauskaa monikanavaisen viestinnän, haasteen, vaikuttajien esimerkin ja kiinnostavien lukuvinkkien avulla.
”Nuorten aktiivisuus on ylittänyt odotuksemme. Kampanjan tavoite eli 10 000 kirjattua lukuvarttia ylittyi jo reilussa viikossa. Tähän mennessä Aku Ankka, Harry Potter ja Nolo elämäni -sarja nousevat esiin nuorten eniten lukemina teoksina – tuttujen tarinoiden ja helposti lähestyttävän kielen vetovoima toimii. Lukuboost tuo esiin, kuinka tärkeää on tarjota nuorille heitä aidosti puhuttelevaa luettavaa, jotta lukuharrastus löytää tiensä osaksi nuorten arkea”, kampanjasta vastaavan PING Helsingin asiantuntija Micaela Karvinen kertoo.
PING Helsingin keväällä 2024 tekemä kohderyhmäkuuntelu (683 vastaajaa) osoitti, että vaikka nuoret tiedostavat lukemisen itseä kehittävän merkityksen, lähes 70 % kokee lukemisen vaikeana eikä kovin palkitsevana. Nuoret kertoivat myös, että itseä kiinnostavia kirjoja on vaikea löytää.
”Lukuboost vastaa näihin tarpeisiin tarjoamalla vaikuttajien kuratoimia lukuvinkkejä sekä viikoittaisia palkintoja lukuhaasteeseen tarttuville. Kynnys osallistumiseen on matala, sillä kaikenlainen lukeminen lasketaan. Kampanjan kärkihahmoina toimivien vaikuttajien kokemukset ja suositukset tekevät lukemisesta hauskaa ja kiinnostavaa”, Karvinen jatkaa.
Yksi kampanjan avainvaikuttajista on näyttelijä, käsikirjoittaja ja vaikuttaja Johannes Mollberg. ”Lukeminen on ollut minulle aina haastavaa, mutta nyt olen löytänyt lukurutiinin. Lukeminen rauhoittaa, lisää keskittymiskykyä ja avaa uusia ajatuspolkuja. Kannustan kanavissani seuraajiani mukaan lukuhaasteeseen, ja vastaanotto on ollut todella innostunutta,” Mollberg kertoo.
”Haaste on innostanut minut lukemaan tosi monenlaisissa tilanteissa. Lukeminen tuo iloa pitkäksi aikaa ja esiintyvänä taiteilijana minulle on tärkeää myös lukemisen kautta karttuva sanavarasto”, vaikuttaja Dokke Tas komppaa.
Vaikuttavuustoimisto PING Helsingin toteuttamaan Lukuboost-kampanjaan on lähtenyt kymmeniä yhteistyökumppaneita. Kampanja tukee Suomen lukutaitostrategian 2030 kolmatta suuntaviivaa, joka innostaa lukemaan ja monipuolistamaan lukutaitoa sekä edistää kansallista kilpailukykyä.
Lukuboost-kampanjan rahoittajina toimivat Adlibris, Akateeminen, Bookbeat, Books on Demand, Kirjakauppaliitto, Messukeskus, Oulun kaupunki, PING Helsinki, Sanasto, Sanoma Media, Sanoma Pro, Storia, Storyhouse Egmont, Suomalainen kirjakauppa, Suomen kulttuurirahasto, Suomen kustannusyhdistys, Svenska Kulturfonden ja WSOY. Lisäksi kampanjaa tukevat omilla viestintätoimillaan kymmenet asiantuntijaorganisaatiot.
Lukuboostia voi seurata @lukuboost -somekanavissa (TikTok ja Instagram) sekä osoitteessa www.lukuboost.fi. Kampanjaan voi osallistua myös jakamalla omia lukukokemuksia ja -suosituksia tunnisteella #lukuboost.
Kattavat lukusuosituslistat julkaistaan tammikuussa 2025 Educa-messuilla.
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Tanja Holmberg, Lukuboost mediasuhteet, puh. 050 327 8923, tanja@pieni-ideapuoti.fi
Lukuboost-kampanjan projektipäällikkö:
Micaela Karvinen, PING Helsinki, puh. 0400 468 217, micaela@pinghelsinki.fi
PING Helsinki on vaikuttavuuden asiantuntijatoimisto, joka auttaa asiakkaitaan yhteiskunnallisesti tärkeiden keskustelujen avauksissa ja merkityksellisessä markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa. Somevaikuttajille PING Helsinki mahdollistaa työn, jota he voivat tehdä arvopohjalleen uskollisesti.