
Lukuboost innostaa nuoria yhteisöllisen lukemiseen Helsingin Kirjamessuilla
Lukuboost tarjoaa nuorille mahdollisuuden yhteisölliseen lukuhetkeen Helsingin Kirjamessuilla 23.- 26.10.2025 Helsingin Messukeskuksessa. Idean taustalla on keväällä vaikuttajien somekanavissa toteutettu kohderyhmäkuuntelu, jossa nuoret toivoivat lukuinnon buustaamiseksi selkeitä kirjasuosituksia, kavereiden tukea ja rentoja kohtaamisia.
Helsingin Kirjamessuilla Lukuboostin osastolla 6t21 nuoret pääsevät lukemaan valitsemaansa kirjaa tai lehteä, keskustelemaan lukemisen herättämistä tunteista sekä tutustumaan KirjaKallion opiskelijoiden tekemiin lukusuosituksiin.
“Yhteistyössä Lukuboostin kanssa haluamme varmistaa, että nuorten lukemiseen liittyvässä keskustelussa on myös positiivisia sävyjä. Viime vuonna ensimmäistä kertaa toteutettu hanke näytti, miten suuri on esimerkin voima. Lukuboostissa lukemisen riemua tuovat esille erityisesti vaikuttajat, jotka eivät profiloidu kirjasomen edustajiksi. He tavoittavat paljon nuoria, jotka eivät ole tottuneet lukemaan”, toteaa Helsingin Kirjamessujen liiketoimintapäällikkö Tanja Pasila.
“Helsingin Kirjamessuilla nuorille suunnatun Kallio-lavan ohjelmasta vastaavat Kallion ilmaisutaidon lukion opiskelijat ovat tehneet omat lukusuosituslistansa kampanjalle. Ne julkaistaan messujen avajaispäivänä. Lisäksi kirjasome tekee arvokasta työtä messuilla ja on vahvasti mukana omalla osastollaan ja lavaohjelmissa.”
Lukeminen herättää tunteita ja vie uusiin maailmoihin
Lukuboost on yhteiskunnallinen kampanja ja pitkäkestoinen hanke, joka innostaa nuoria lukemaan – vartti kerrallaan. Tavoitteena on kerätä 100 000 luettua varttia tammikuun loppuun mennessä. Pelillinen haaste, Storytime-klubit ja vaikuttajien ja nuorten jakamat lukusuositukset tekevät aloittamisesta helppoa. Helsingin Kirjamessuilla Lukuboostin teemana on lukemisen herättämät tunteet. Myös messuohjelmassa käsitellään lukemisen herättämiä tunteita ja yhteisöllistä lukemista.
“ Haluamme tuoda esiin myös lukemisen pehmeitä arvoja: tunteita, sosiaalista näkökulmaa ja uusien kokemuksen saamista. Lukeminen voi saada aikaan odottamattomiakin tunteita ja avata omassa mielessä ovia, joihin ei ole ennen kurkistanut, sekä auttaa ymmärtämään paremmin sekä itseään että muita”, kuvailee Lukuboostin projektijohtaja Pinja Orre.
Somevaikuttajat ovat keskeisessä roolissa lukuinnostuksen levittäjinä. Yksi messuilla omia kokemuksiaan jakavista vaikuttajista on Veetu Vuori.
“Lukeminen voi herättää kaikenlaisia tunteita, riippuen siitä millaista kirjaa luet. Kirjat ovat minulle mahtava tapa saada jännitystä ja tukahduttaa loputonta tiedonjanoani” , Vuori kuvailee.
Erityisesti 13–25-vuotiaita nuoria aktivoiva hanke jatkuu ainakin kevääseen 2027. Opetushallituksen Lukutaito-ohjelma tukee Lukuboost-hankkeen tavoitetta. Hanke tarjoaa myös kouluille ja kirjastoille valmiita tapoja osallistua. Ammattilaisille suunnattua verkkosivua ylläpitää Lukukeskus.
Hankkeen rahoittajina toimii Alfred Kordelinin säätiö sekä kymmenet yritykset ja organisaatiot. Helsingin Kirjamessut on mukana yhtenä pääkumppanina. Hankkeen muina pääkumppaneina toimivat: WSOY, Studia, Educa, Suomen Kustannusyhdistys, Storytel ja Euroopan komission Suomen-edustusto.
Yhteisöllisen lukemisen mallia, Storytime-klubeja ja harrastustoiminnan yhteistyötä kehitetään Erätauko-säätiön, Suomen Partiolaisten ja muiden järjestöjen kanssa. Kokonaisuuden toteutuksesta ja koordinoinnista vastaa arvopohjaiseen markkinointiin ja vaikuttavuusviestintään erikoistunut PING Helsinki.
Kampanjan tavoitteet pähkinänkuoressa
Luoda pysyviä käytäntöjä nuorten lukuinnon kasvattamiseen ja yhdistää toimijat: koulut, kirjastot, järjestöt, yritykset, vaikuttajat ja julkinen keskustelu.
Laskea kynnystä kokeilla lukemista siellä missä nuoret muutenkin aikaansa viettävät..
Kannustaa 15 minuutin päivittäiseen rutiiniin pelillisen haasteen kautta.
Innostaa somevaikuttajia, vanhempia ja kasvattajia näyttämään esimerkkiä.
Vahvistaa monilukutaitoa ja kykyä tunnistaa harhaanjohtava tieto.
Lisätiedot:
Pinja Orre, projektijohtaja, Lukuboost
puh. 040 4150413
pinja@pinghelsinki.fi