PING Helsinki järjesti helmikuussa vuoden ensimmäisen edelläkävijäwebinaarin tuloksellisesta vastuullisuusviestinnästä Kokosimme alle webinaarin keynote-puhujien konkreettiset vinkit viherpesun välttämiseen, kannanoton prosessiin sekä somen käyttöön vastuullisuusviestinnän foorumina. Koko webinaarin tallenteen voit katsoa täältä.
Ilmasto- ja ympäristöaktivisti Niklas Kaskeala herätteli puheenvuorollaan: Eikö kaiken markkinoinnin pitäisi olla vastuullista? Miten viherpesun voi välttää viestinnässä? Ota talteen Niklaksen vinkit:
Viherpesu voi usein olla oire isommasta ongelmasta. Jos ei ymmärrä ekologisen kriisin vakavuutta tai oman liiketoiminnan vaikutusta kriisiin, on viherpesu helposti väistämätöntä.
Apulaisprofessori Laura Olkkonen Lappeenrannan yliopistossa syventyi puheenvuorossaan vastuullisuusviestintään aktivismin aikakaudella. Yritysaktivismin voi jaotella kolmen luokkaa: aktivismin huomioiminen, siihen osallistuminen tai joutuminen. Aktivismiin osallistuminen on julkinen ja tarkoituksenmuokainen kannanotto pinnalla olevaan yhteiskunnalliseen aiheeseen.
Yritysaktivismiin osallistumisen prossessi
Onnistunut kannanotto ei siis koskaan jää vain yhteen vaiheeseen, vaan prosessi jatkuu jopa vuosien ajan erilaisella jälkityöllä. Prosessi ei vaadi suuria resursseja, jos aktivismin aiheet ovat muutenkin tärkeä osa yrityksen toimintaa.
Miksi kaikkien yritysten tulisi käyttää somea vastuullisuusviestinnän foorumina? Tähän puheenvuorossaan vastasi PING Helsingin asiantuntija Pinja Orre. Ota haltuun puheenvuoron kolme tärkeintä pointtia:
Pinjan vinkit voit ottaa haltuun myös videon muodossa täältä!
Kaipaatteko apua vastuullisuusviestintään somessa? PING Helsinki järjestää yrityksille räätälöityjä koulutuksia sekä suunnittelee strategioita vastuullisuusviestintään somessa. Ota yhteyttä Annaan ja keskustellaan juuri teidän tarpeista!