Sosiaalisen median vallankumous on mullistanut tapamme kommunikoida, mainostaa ja vuorovaikuttaa. Teknologian nopeatempoisen kehityksen myötä digitaalinen maisema on avautunut yhä monimuotoisempana ja moniulotteisempana. Tämä muutos ei kuitenkaan ole tuonut mukanaan pelkästään mahdollisuuksia vaan myös vastuita, erityisesti mainostajille.
Sosiaalisen median alustojen turvallisuus ja vastuullisuus ovat nousseet keskusteluun voimakkaasti. Eri alustat tarjoavat valtavia mahdollisuuksia tavoittaa yleisöjä, mutta samalla ne asettavat haasteita niin sisällön valvonnassa kuin mainonnan eettisessä toteutuksessa. Teknologian kehittyessä ja uusien alustojen ilmestyessä kuin sieniä sateella, sosiaalinen media on muuttunut dynaamiseksi ympäristöksi, joka vaatii jatkuvaa sopeutumista. Tätä aihetta käsiteltiin erityisesti PING Webinaarissa tammikuussa 2023, ja artikkelin sisältö perustuu webinaarin asiantuntijoiden puheenvuoroihin.
“Alustojen vastuullisemman toiminnan säätely on jatkuva prosessi, ja siinä mainostajilla on merkittävä rooli, sillä heiltä tulee vaatimus tehdä Internetistä turvallisempi paikka. On hyvä ymmärtää, että kaikkia alustoja säätelee lainsäädäntö”, kertoo Riikka-Maria Lemminki, Marketing Finlandin toimitusjohtaja.
Haasteena on kuitenkin se, että kaikkea alustoilla jaetuista sisällöistä ei voida tarkkaan valvoa. Erityisesti peli- ja virtuaalimaailmassa mainostajat ovat törmänneet alustojen ainutlaatuisiin haasteisiin. Livestriimit, videot ja vuorovaikutteinen sisältö tuovat mukanaan mahdollisuuksia, mutta samalla ne ovat vaikeammin ennakoitavissa ja kuratoitavissa. Jokaisella meistä on vastuu siinä, millaista sisältöä ja viestejä jaamme sosiaalisessa mediassa.
“Kaikkea sisältöä ei kuitenkaan pystytä alustoilla vahtimaan. Mainostajilla on kyky puuttua alustojen ongelmiin ja ohjata mainosbudjettinsa tietoisesti”, toteaa Lemminki.
Alustojen kehittyessä some on yhä kompleksisempi toimintaympäristö ja niinpä se voi eskaloittaa erilaisten kriisien tai skandaalien syntymisen. Koska vaikuttajamarkkinointi on vuorovaikutusta, missä brändin sanoma tuodaan julki yleisölle vaikuttajan kautta, on yhteistyön ytimessä luottamus. Mutta mitä tapahtuu, jos vaikuttaja joutuukin keskelle skandaalia ja luottamus seuraajiin rakoilee?
“Somevaikuttajiin samaistutaan helposti ja vaikuttaja-seuraajasuhde on hyvin emotionaalinen. Pahimmillaan vaikuttajan skandaalista syytetään myös brändiä, kenen kanssa vaikuttaja on tehnyt yhteistyötä. Sama toimii myös toisinpäin ja kohun keskellä oleva yritys voi pilata vaikuttajan maineen”, valaisee Helsingin yliopiston tutkijatohtori Hanna Reinikainen.
Vaikka suuria kriisitilanteita harvoin esiintyy, niiden mahdollisuus on syytä pitää mielessä. Reinikainen neuvoo pohtimaan, miten mahdolliset negatiiviset tilanteet voitaisiin kääntää voitoksi.
“Vaikuttajaa valitessa yritysten kannattaa hyödyntää kumppaneita, jotka tuntevat vaikuttajat ja tietävät, kenen kanssa brändi on lähdössä yhteistyöhön. Ongelmatilanteista kannattaa myös käydä keskustelu etukäteen. Älä jätä vaikuttajaa yksin, jos yrityksesi maine on vaakalaudalla syystä tai toisesta. Avoimuus puolin ja toisin on kaiken a ja o”, vakuuttaa Reinikainen.
“Uskon, että vastuulliset, rekisteröityneet vaikuttajat ovat tulevaisuus, joihin mainostajat ja brändit luottavat. Vaikuttajat, jotka pystyvät näyttämään sisällöillään ja tekemisellään, että haluavat viedä asioita eteenpäin ovat haluttuja yhteistyökumppaneita”, tuumii myös Lemminki.
Sosiaalinen media on vallankumouksellinen voimavara, mutta sen käytössä piilee myös vastuu. Mainostajien ja vaikuttajien yhteistyön tulee perustua vastuullisuuteen, avoimuuteen ja luottamukseen. Kun kaikki osapuolet toimivat yhdessä, voimme luoda turvallisemman ja vastuullisemman sosiaalisen median ympäristön meille kaikille. Tutustu Impact Manifestiin, joka auttaa niin vaikuttajia kuin organisaatioita onnistumaan strategisessa somevaikuttajaviestinnässä ja vastuullisessa markkinoinnissa.