TikTokin suosio sen kuin kiihtyy, erityisesti nuorten keskuudessa. Viime keväänä tekemämme tutkimuksen mukaan yli puolet 15-24-vuotiaista suomalaisista käyttävät TikTokia vähintään kuukausittain, kun viime vuonna vastaava osuus oli vain yksi neljästä.
TikTokin valtavan suosion myötä markkinoille on noussut jos jonkinlaista kopiota ja kilpailijaa. Uusimpana tulokkaana Instagram julkaisi uuden ominaisuuden, Instagram Reelsin, tai suomeksi kelat.
Tutustuin sekä TikTokin että Reelsin ominaisuuksiin ja kokosin artikkeliksi kaikki, mitä sinun tulisi tietää näistä kanavista, niiden eroista sekä mahdollisuuksista vaikuttajamarkkinoinnissa.
Reels on Instagramin sisältä löytyvä uusi toiminnallisuus, joka julkaistiin elokuussa myös Suomessa. Reelsin avulla Instagram-käyttäjät voivat luoda 15 tai 30 sekuntin pituisia videoklippejä taustaääntä, tekstejä ja muita tehosteita hyödyntäen. Videoissa voi käyttää joko omaa ääntä tai ladata musiikkia laajasta kirjastosta. Sen lisäksi Reelsistä löytyy monia muita käteviä työkaluja ja efektejä, joilla voi muokata videota. Videoklipit voi jakaa joko storeissa, feedissä tai profiilin uudessa Reels-välilehdessä.
Joulukuussa 2020 Instagram lisäsi Reelsien toiminnallisuuksia, ja nykyään sinun ei enää tarvitse valita videoosi omaa ääntä tai kirjastosta ladattua musiikkia – voit käyttää molempia! Ääniraitoja miksaamalla saat säädettyä kummankin raidan äänenvoimakkuutta. Tai mikäli haluat Reels-videoosi pelkästään musiikkikirjaston ääniraidan, voit säätää oman ääniraitasi voimakkuuden alas. Instagram lisäsi Reelsiin muitakin ääneen liittyvä toimintoja, voit nimittäin nauhoittaa videon päälle oman ääninauhan – niin sanotun voice overin.
Vaikka pintapuolisesti Reels näyttää täysin TikTok-kopiolta, on kanavissa pieniä eroavaisuuksia, erityisesti käytettävyydessä ja uusien videoiden löydettävyydessä. Molempien kanavien editointityökalut ovat hyvin samankaltaiset, mutta kun TikTok videot voivat kestää jopa minuutin, Instagram Reels antaa maksimipituudeksi vain 30 sekuntia.
TikTokissa videoita selataan For You osiossa, algoritmien räätälöimässä syötteessä, joka näyttää juuri sinun mielenkiinnon kohteisiin sopivia videoita. Lisäksi videoita pystyy hakemaan helposti hakusanojen, haasteiden tai vaikkapa taustamusiikin perusteella. Juuri tähän perustuu TikTokin koukuttavuus – kun jatkuvalla syötöllä tuutataan toinen toistaan kiinnostavampia, visuaalisia ja hauskoja videopätkiä, on niiden katsomista vaikea lopettaa.
Instagram Reelsejä eli keloja pääsee selaamaan explore-sivulta. Sivulla näkyy kuitenkin vain yksi video kerrallaan, joten uusien, kiinnostavien videoiden löytäminen on huomattavasti hankalampaa. Videoiden pariin pääsee kuitenkin myös käyttäjien omista profiileista löytyvästä omasta välilehdestään.
Yksi merkittävä ero ja ehdoton etu TikTokin hyväksi on se, että siellä tehtyjä videoita on helppo jakaa myös muihin kanaviin. TikTokista videon saa ladattua omalle laitteelle musiikkeineen päivineen toisin kuin Reelsistä, josta ladattaessa videon ääni jää ainakin vielä toistaiseksi pois.
Iso osa Reels-videoista onkin tuotu suoraan TikTokista, varmasti osaksi juurikin jakamisen helppouden takia. Videoissa on mukana TikTokin oma vesileima, joka paljastaa videon alkuperän ja ohjaa yleisöä TikTokin pariin.
Vaikka TikTokissa jonkin verran jo pyörii mainoksia ja kaupallisia yhteistöitä, kaupallisuus ei ainakaan vielä ole kovin luonteva osa kanavaa. Myöskään Reels ei vielä tarjoa suoria myyntimahdollisuuksia, mutta se on huomattavasti helpompi yhdistää yleisön inspiraatio- ja ostopolkuun, kun kaikki sisältö voidaan keskittää yhteen kanavaan. Myös esimerkiksi Swipe up-mahdollisuuden lisääminen Reelsiin nostaisi huomattavasti sen pisteitä verrattuna TikTokiin. Tosin joulukuussa 2020 Instagram teki Reelsiin lisäyksen, jonka myötä myös Reels-videoihin voi merkitä liiketoimintakumppanin. On siis hyvin todennäköistä, että Reelsienkin kaupalliset ominaisuudet ja mahdollisuudet jatkavat kehittymistään.
Lisäksi Instagram Reelsin uutuusarvo on ehdottomasti asia, joka kannattaa huomioida, kun lähtee suunnittelemaan mahdollista vaikuttajayhteistyötä. Facebook ja sen omistuksessa oleva Instagram ovat tunnettuja siitä, että niiden algoritmit palkitsevat käyttäjiä, jotka rohkeasti lähtevät testailemaan uusia ominaisuuksia. Reels-videoiden näyttökerrat voivatkin kivuta aivan eri sfääreihin, kuin story- tai feedsisällöissä.
PING Helsingin Matchmaker ja itsekin mikrovaikuttajana toimiva Pinja Kuivalainen lähti kokeilemaan Instagram Reelsiä jo heti sen julkaisuviikolla. Pinjan ensimmäinen video on kerännyt tähän mennessä jo 15 000 katselukertaa, kun yleensä hänen sisältönsä tavoittavat katselukertoja suunnilleen 800-3000 välillä.
Vaikka TikTokin suosio on Suomessa vain kiihtymässä, maailmalla sen tilanne näyttää huomattavasti epävarmemmalta. Kun USA:n presidentti Donald Trump uhkasi kieltää TikTokin kokonaan USA:ssa, moni TikTokkaaja huolestui oman kanavansa ja vaivalla hankitun yleisönsä menettämisen puolesta.
Niin TikTokkaajat kuin muutkin sisällöntuottajat ovat heränneet siihen todellisuuteen, että koko toimeentuloaan ei kannata laittaa vain yhden alustan varaan. On hyvä muistaa, että kukaan ei voi omistaa omaa sometiliään, oli kyseessä mikä tahansa somekanava, vaan se on ikään kuin vain lainassa palveluntarjoajalta.
On siis hyvä idea ottaa haltuun useampi kanava ja sitä kautta lähteä laajentamaan ja hajauttamaan omaa yleisöään.