informaatiovaikuttaminen

Informaatiovaikuttaminen jo merkittävä ongelma somevaikuttajien keskuudessa – aihe esillä Matkamessuilla

PING Helsingin tekemän kyselyn mukaan 98% somevaikuttajista on sitä mieltä, että somevaikuttajien kautta leviää sosiaalisessa mediassa myös virheellistä tietoa ja 64% heistä pitää informaatiovaikuttamista merkittävänä ongelmana vaikuttajien ja sisällöntuottajien keskuudessa. Jopa neljäsosa vaikuttajista myöntää joskus jakaneensa artikkelin, videon tai muun sisällön lukematta tai katsomatta sitä kokonaan.

Somevaikuttajien vastuu ja rooli tiedonvälittäjinä on esillä Matkamessuilla, kun aihetta käsitellään PING Helsingin, Mediapoolin ja Hybridiosaamiskeskuksen (Hybrid CoE) järjestämässä paneelissa Inspiration Stagella torstaina 16.1. kello 11.30. Paneelikeskustelussa kansainväliset somevaikuttajat Abigail King (Inside the TravelLab https://abigailking.co.uk) ja Melvin Boecher (Traveldudes https://www.traveldudes.org/) sekä Helsingin Sanomien toimittaja Jenni Virtanen kertovat omista kokemuksistaan vaikuttajien vastuuseen ja disinformaatioon liittyen. Paneelia moderoi PING Helsingin perustaja Inna-Pirjetta Lahti.

Somevaikuttajat ovat tämän päivän media, joista suosituimpien seuraajamäärät ylittävät jo perinteisten uutiskanavien lukijamäärät. Vaikuttajilla on entistä suurempi rooli siinä, minkälaista tietoa ja sisältöä näemme maailmalla tapahtuvista asioista, kuten erilaisista kriisitilanteista sosiaalisessa mediassa, kuvailee asian merkitystä Hybridiosaamiskeskuksen viestintäpäällikkö Päivi Tampere

PING Helsingin viime keväänä tekemän tutkimuksen mukaan erityisesti nuoret luottavat sosiaaliseen mediaan ja somevaikuttajien suosituksiin enemmän, kuin perinteiseen mainontaan. Puolet alle 25-vuotiaista kertoo, että vaikuttajan teoilla somessa on myös yhteiskunnallista merkitystä. 

Toiminnan eettisyydellä on suuri merkitys ja PING Helsingissä teemme tiivistä yhteistyötä mm. Mediapoolin kanssa lisätäksemme vaikuttajien tietoisuutta omasta roolistaan. Tästä esimerkkinä on tammikuun lopussa julkaistava Luotettavan somevaikuttajan käsikirja, jossa annetaan konkreettisia vinkkejä ja toimintatapoja oman luotettavuuden ylläpitoon ja lisäämiseen, kertoo Inna-Pirjetta Lahti.

Somevaikuttajille suunnatussa kyselyssä tutkittiin syksyllä 2019 somevaikuttajien kokemuksia informaatiovaikuttamisesta. Kyselyn tavoitteena oli tuottaa taustatietoa laajemmalle kansainväliselle kampanjalle somevaikuttajien tietoisuuden lisäämiseksi. Kyselyyn vastasi yhteensä 58 suomalaista ja kansainvälistä vaikuttajaa, joista suosituimmilla yli 100 000 seuraajaa.

Media on tervetullut seuraamaan ”Social media influencer’s role in sharing news on crises” –paneelikeskustelua torstaina 16.1. klo 11.30 Matkamessujen Inspiration stage lavalle.

 

Lisätiedot:

Kuvat sekä yhteenveto informaatiovaikuttamisen kyselystä ja Miten vaikuttaja vaikuttaa? -tutkimuksesta:   Tiedote 15.1.: Informaatiovaikuttaminen ja somevaikuttajat, liitteet medialle

Inna-Pirjetta Lahti, PING Helsinki + 358 503760824 inna@pinghelsinki.fi  

Päivi Tampere,  Hybridiosaamiskeskus (Hybrid CoE) +358 40 6490 788 paivi.tampere@hybridcoe.fi

PING Helsinki on riippumaton vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija, joka toimii yhteistyössä sekä itsenäisten vaikuttajien että vaikuttajatoimistojen kanssa.

Hybridiosaamiskeskus on itsenäinen, kansainvälinen keskus, jonka tehtävänä on kehittää jäsenmaiden kyvykkyyksiä torjua hybridiuhkia. 

Mediapooli kehittää media-alan jatkuvuuden- ja riskienhallintaa sekä valmiustoimintaa.

 

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.