Yhä suurempi osa yrityksistä ja organisaatioista on huomannut strategisen somevaikuttajaviestinnän ja vuorovaikutteisen vastuullisuusviestinnän mahdollisuudet. Samaan aikaan monet yritykset pohtivat omaa rooliaan yhteiskunnallisina vaikuttajina ja somevaikuttajat hakevat omalle työlleen merkityksellisyyttä.
Vastuullinen viestiminen vuorovaikutteisesti on taitolaji, jossa meillä kaikilla on kuitenkin vielä paljon opittavaa. Markkinoijilla, viestijöillä ja somevaikuttajilla on merkittävä rooli esimerkiksi siinä, millaisia sisältöjä, tarinoita, kuvia ja videoita sosiaalisessa mediassa nähdään ja millaista keskustelua siellä käydään.
Mikä ihmeen Impact Manifesti?
Impact Manifesti auttaa niin vaikuttajia kuin organisaatioita onnistumaan strategisessa somevaikuttajaviestinnässä ja merkityksellisessä markkinoinnissa. Manifesti ohjaa siihen, että yleisölle jaettu tieto on faktapohjaista, avointa ja vuorovaikutteista sekä huomioi myös monimuotoisuuden ja saavutettavuuden eri näkökulmat.
Toivomme, että Impact Manifesti leviää kattavasti avartaen asenteita, kehittäen toimintamalleja, luoden käytäntöjä ja tarjoten sosiaalisessa mediassa toimiville vaikuttajille ja organisaatioille yhä enemmän mahdollisuuksia maailman muuttamiseen viestinnän ja markkinoinnin keinoin.
Mihin Impact Manifesti perustuu?
Impact Manifesti on luotu toukokuussa 2023 IMPACT Helsinki -tapahtumassa käytyjen Erätauko-keskustelujen pohjalta, ja sitä päivitetään tarpeiden mukaan. Manifestin tekemiseen osallistui laaja joukko vaikuttajia ja organisaatioiden edustajia.
Merkityksellinen markkinointi kumpuaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteista, ja vastuullisuus sisältää laajasti ymmärryksen niin taloudellisesta, ympäristö- kuin sosiaalisesta vastuusta (ESG). Vastuulliseen viestintään ja merkitykselliseen markkinointiin liittyy vahvasti inklusiivisuus, representaation ja saavutettavuuden ymmärrys eli DEIBA: monimuotoisuus/diversiteetti (Diversity), yhdenvertaisuus (Equity), inklusiivisuus (Inclusivity), yhteenkuuluvuus (Belonging) ja saavutettavuus (Accessibility).
Käännetään yhdessä vuorovaikutteinen viestintä ja mahdollinen kritiikki rasitteesta resurssiksi ja nähdään viestintä ja vuorovaikutus kaiken vastuullisuustyön olennaisena osana, ei erillisenä tai ylimääräisenä velvoitteena.
– PING Helsinki, Marketing Finland, Procom, Someturva, Hyvin sanottu, Infine ja Marmori Entertainment
Merkityksellisen markkinoinnin ja vastuullisuusviestinnän teesit
Omaa vastuullisuuttaan ei voi lisätä pelkän viestinnän tai vastuullisen kumppanivalinnan kautta.
Kaiken vastuullisuusviestinnän tulee perustua faktoihin ja avoimuuteen. Vastuullisuustieto tulee paketoida kohderyhmä ja vastaanottajan tarpeet ja kyvykkyydet huomioiden.
Perehdy lisää: Luotettavan somevaikuttajan käsikirja https://somekäsikirja.fi
Uskottava vastuullisuusviestintäyhteistyö lähtee yhteisestä arvomaailmasta ja molempien osapuolien arvohierarkian tiedostamisesta.
Mieti aina kenen tarinaa kerrot ja mitä viestiä vahvistat
Vastuullinen yhteistyö edellyttää keskustelua ja avoimuutta eri osapuolten välillä kaikissa yhteistyön vaiheissa.
Perehdy lisää: Vaikuttajayhteistöiden oikeat merkinnät ja muut PING Ethics -koodistossa määritetyt eettisen toiminnan periaatteet: http://pingethics.fi
Eetti ry:n koostama vastuullisten kaupallisten yhteistöiden opas: https://eetti.fi/wp-content/uploads/2022/03/Opas-vastuullisempaan-kaupalliseen-yhteistyohon.pdf
Hybridissä mediaympäristössä ja sosiaalisessa mediassa on äärimmäisen tärkeää käydä avointa vuoropuhelua myös vaikeista ja keskeneräisistäkin aiheista.
Lue lisää: Kuinka tehdä vastuullista somea mainostajana?
Haluatko kuulla lisää vastuullisen ja strategisen somevaikuttajaviestinnän mahdollisuuksista? Ota yhteyttä, kerromme mielellämme lisää!