fbpx
Ilmastoteot brändiviestinnän keskiössä

Ilmastoteot brändiviestinnän keskiössä

Syyskuun PING Studion aihe, ihmiset ja ilmasto, on tällä hetkellä ajankohtaisempi kuin koskaan. Mitä jokaisen meistä tulisi tietää ilmastovaikuttamisesta somessa? Miltä maailman kaukaisimmissa kolkissa näyttää tällä hetkellä? Mihin maailma on menossa? Mitä minä voin tehdä kestävämmän elintavan edistämiseksi – entä yritykset? Muun muassa näistä aiheista keskusteltiin yhdessä vaikuttajien ja yritysten edustajien kanssa. 

Yhtenä Studion kumppanina toimi Vattenfall, jolla ilmastoteot ovat brändiviestinnän keskiössä. Vattenfall pyrkii konkreettisilla keinoilla toimimaan ilmaston puolesta.

Tiedätkö, mitä sähköä ostat? Fossiilivapaasti tuotettu sähkö on valinta, jolla on suuri vaikutus, mutta josta harva puhuu. 

Koska ruokaan, liikkumiseen ja kuluttamiseen liittyviä päätöksiä pitää tehdä joka päivä, ovat ne jatkuvasti mielessä. Moni kertoo somessa ruokavalioon ja matkailuun liittyvistä päätöksistään, ja on osaltaan luomassa maailmaa, jossa ilmasto otetaan huomioon arkisissa valinnoissa. Sähkösopimus tehdään kenties kerran kahdessa vuodessa, minkä jälkeen asia on hoidettu ja samalla usein unohdettu.

Kävikö sinulla viimeksi sähkösopimuksen solmiessasi mielessä, että sillä on vaikutusta ilmastoon ja että voisit kertoa siitäkin somessa?

Sähkö on iso osa arkea ja sähkön tuotantotavan valitseminen on yksi kotitalouden vaikuttavimmista arvovalinnoista. Jotta tämä tulisi näkyvämmäksi, kerromme asiakkaillemme heidän sähkönkulutuksestaan ja kuinka paljon hiilidioksidipäästöjä he ovat vähentäneet valitsemalla fossiilivapaan sähkösopimuksen.

Kuka kehtaa väittää, että lapset ovat huolissaan ilmastonmuutoksesta?

Vuoden 2018 kevättalvella ei vielä oltu koettu ilmastomarsseja, luettu kansainvälisen ilmastopaneelin raporttia tai puhuttu ilmastovaaleista. Silloin Vattenfall julkaisi uuden tavoitteensa – mahdollistaa fossiilivapaa elämä yhden sukupolven aikana. Yhtenä Euroopan suurimmista energiayhtiöistä meillä on mahdollisuus, ja mielestämme myös velvollisuus, olla mukana ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa.

Tuolloin vastaanotto ei ollut mitenkään yksiselitteisesti positiivista. Somekommenteissa moni esimerkiksi kyseenalaisti viestiämme siitä, että yksi lasten suurimmista huolista olisi ilmastonmuutos. Tämä väite kuitenkin pohjautui teettämäämme tutkimukseen, jossa huoli ilmastonmuutoksesta korostui erityisesti 12-18 vuotiaiden vastauksissa. Miten paljon maailma onkaan muuttunut alle kahdessa vuodessa! Kuka nykyään edes kyseenalaistaisi nuorten huolen tulevaisuudesta?

Kun Kansainvälisen ilmastopaneelin raportti valmistui syksyllä 2018 ja kävi selväksi, että niin yksilöiden, valtioiden kuin yritystenkin pitää ryhtyä radikaaleihin toimiin rajatakseen lämpeneminen korkeintaan 1,5 asteeseen, lähti keskustelu toden teolla lentoon. Vattenfallin kunnianhimoinen strategia oli nyt helppo perustella kyynisemmällekin kuulijalle. Ja viimeistään ilmastomarssien alkaessa kävi selväksi, mitä mieltä nuoret olivat maailman tilasta.

Paljon puhetta, missä teot?

Nyt, syksyllä 2019, monet isot ja pienet yritykset puhuvat ilmastonmuutoksesta. Sitä pidetään lähes itsestäänselvänä, eikä puhe riitä erottautumiseen tai markkinoinnin kärjeksi. Todelliset teot ovat kaikki kaikessa, ja siksi myös viestinnän keskiössä.

Vattenfallin tapauksessa tekoja ovat esimerkiksi isot yhteistyöprojektit, kuten fossiilivapaaseen sementtiin keskittyvä Cementa ja terästeollisuuden päästöttömyyteen tähtäävä HYBRIT. Tiesitkö, että teräksen valmistamisessa syntyvät päästöt muodostavat 7 % koko maailman hiilidioksidipäästöistä? 

Halusimme myös näyttää, mitä olemme tehneet yhdessä asiakkaidemme kanssa Suomessa. Vuonna 2018 lanseerasimme uuden päätuotteemme, Ilmasto Mix -sähkösopimuksen, joka sisältää vain fossiilittomasti tuotettua sähköä. Pelkästään Ilmasto Mix -sopimuksen avulla olemme säästäneet vain vuodessa 57 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä. Se vastaa 320 miljoonaa ajokilometriä tai 41 700 hehtaaria metsän hiilinielua!

Sähköyhtiön toimintaan ilmasto liittyy selkeästi, eikä kytköstä juurikaan tarvitse selitellä. Mutta sama kytkös löytyy lähes miltä tahansa alalta. Jos lähileipomosi käyttää päästötöntä sähköä, on sekin tärkeää tietää. Tai se, millä oman taloyhtiön sähkö on tuotettu. Tai mistä datacenterin sähköt tulevat. Me olemme kumppaniemme kanssa tekemässä kokonaisista tuotantoketjuista fossiilivapaita.

Tänä vuonna saimme suomalaisilta suuren tunnustuksen työstämme – Vattenfall valittiin vuoden 2019 vastuullisimmaksi sähköyhtiöksi.

Kirjoittaja Aino Tanhua

Aino Tanhua, Digital Content Specialist & Product Owner, Vattenfall. Aloittaessaan työt sähköyhtiössä Aino tiesi sähkösopimuksista kenties vähemmän kuin keskiverto kansalainen, mutta rakastui alaan nopeasti. On innostavaa tehdä töitä isojen asioiden parissa ja myydä tuotetta, joka ei lisää maapallon kuormitusta.

 

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.