Arvopohjaisen markkinoinnin ammattitapahtuma IMPACT Helsinki 24.5. Katso ohjelma! →

Hyvinvointisisällöt jyräävät ja vaikuttavat yhteiskuntaan

Kesäkuun PING Studio käsitteli tämän hetken markkinoinnin megatrendiä, hyvinvointia.

Studion inspiroivan pääpuheenvuoron piti Hyvinvointistudio Lupauksen Riina Laaksonen. Yrittäjä sai kuulijansa tuntemaan, että mikä vain on mahdollista. Hyvinvointistudio Lupaus aloitti toiminnan ilman yhtäkään asiakasta, mutta neljä kuukautta sen perustamisen jälkeen Laaksonen rekrytoi ensimmäisen kerran. Töitä ja asiakkaita oli enemmän kuin hän ehti itse tehdä. Ihmiset janoavat hyvinvointia.

Laaksonen kysyi tärkeän kysymyksen: Voivatko asiat ympärillämme toimia hyvin, jos me itse emme voi hyvin?

RIINA LAAKSOSEN VIISI VINKKIÄ ITSESTÄ HUOLEHTIMISEEN

1. Tee oma kehityssuunnitelma
2. Vaali omaa aikaa ja hanki oma harrastus
3. Tee pään nollaushetkistä tapa
4. Valitse asenne ja muista oma vastuu
5. Kiitollisuus

Studiossa esiteltiin PING Helsingin ja Dagmarin toteuttama vaikuttajamarkkinoinnin PING Metrics -tutkimus.

Selväksi kävi, että hyvinvointi jyrää ja hyvinvointisisältöihin kannattaa panostaa. Terveys-, hyvinvointi- ja liikunta-aiheista sisältöä seurataan erityisesti kotimaisista blogeista sekä Instagramista. Samaa kertoo sekin, että teemoiltaan hyvin erityyppiset vaikuttajat julkaisevat sisältöjä hyvinvointiteemojen parista. Esimerkiksi perhebloggaajaksi itsensä määrittelevä Elsa Heiko kertoi studiossa, että superfoodit ja hyvinvointimittauslaitteet ovat alkaneet näkyä hänen tuottamissaan sisällöissä.

Vaikuttamisessa tärkeintä on aitous – sen avulla muutetaan maailmaa

Terveys- ja hyvinvointilaitteita kehittävän FitBitin viestintäkonsultti Reetta Mikkola kertoi yrityksen käyttävän vaikuttajia yhtenä markkinoinnin väylänä, mutta maksettuja yhteistöitä ei FitBit Suomessa käytä. Yritys haluaa kertoa todellisia käyttäjäkokemuksia ja peräänkuuluttaa aitoutta. Sanoja ei laiteta vaikuttajan suuhun, vaan pyritään pitkäjänteiseen yhteistyösuhteeseen. Kun tuotetta käyttää pitkään, saa parhaan hyödyn.

Unelmana 1 000 ihmistä alasti mainoslakanassa Forumin lasikulmassa.

Tässä on kyse kahden valokuvaajan, Mirkku Merimaan ja Niina Stoltin #älämahdumuottiin taideprojektista. Projekti laittaa ajatukset kauneudesta ja muottiin puristautumisesta uusiksi. Valokuvaajat kertoivat haluavansa ravistella yhteiskuntamme vääristyneitä kauneusihanteita ja luoda tilaa hyväksyvämmälle ilmapiirille: tasa-arvolle, suvaitsevaisuudelle, kehopositiivisuudelle ja itsensä hyväksymiselle. Projekti lähti naisten omista epävarmuuksista ja komplekseista, joista he kertoivat studiossa avoimesti. Nyt he kertovat muiden tarinoita kuvien muodossa. Yhteiskunnallisesta taide- ja hyväntekeväisyysprojektista voi muodostua pikkuhiljaa kannattava bisnes, joka on jo nostanut Mirkku Merimaan ja Niina Stoltin yrityksen tunnettuutta.

Studion vaikuttajapaneelissa keskustellut bloggaaja Iida Åfeldt kertoi, että alun perin hän halusi lähteä mukaan #älämahdumuottiin-projektiin puhtaasti siksi, että kaikki muutkin olivat käyneet kuvassa. Lopulta taustalta löytyi suurempia syitä.

– Meille syötetään keinotekoista ihannevartaloa ja muottia jota me emme voi täyttää. Ehkä koko maailmaa ei voi pelastaa, mutta lähipiiriin voi vaikuttaa ja se on iso juttu, Åfeldt totesi.

Kohderyhmä tavoitetaan sieltä missä se on

A-lehtien Anni Lintula avasi case-esimerkissään, kuinka lääkäriyhtiö Mehiläinen vaikutti sukupolvi z:n ja teki näin yrityksestä helposti lähestyttävän ja tunnetun nuorten naisten keskuudessa.

Koska kyseessä on hyvin erilainen kuluttajajoukko, jolla on erottuvat arvot ja asenteet, on tärkeää ymmärtää millä tavoin 18-20 -vuotiaat kuluttavat mediaa ja miten heidät tavoittaa. Mehiläinen teki vaikutuksen kohderyhmän suosikkikanavissa, Demi-lehdessä sekä lehden verkkopalvelussa, tubettajayhteistyönä, Instagram-nostoina sekä pilottikokeiluna WhatsAppissa.

Vloggaaja Elisa Malik oli mukana Mehiläisen casessa. Hän osallistui studion vaikuttajapaneelikeskusteluun yhdessä Elsa Heikon ja Iida Åfeldtin kanssa.

Elisa Malik kuvasi ja näytti tube-kanavallaan oikean gynekologikäynnin. Video sai hyvää palautetta. Katsojat kokivat, että videon ansiosta jännitys gynekologinkäyntiä kohtaan väheni. Osa olisi toivonut, että omassa nuoruudessa olisi ollut tällaisia videoita.

Kaiken kaikkiaan tulokset kamppanjassa olivat erittäin positiivisia ja asetetut tavoitteet saavutettiin. Mehiläinen koettiin lämpimäksi sekä helposti lähestyttäväksi, ja sen tunnettuus nousi kohderyhmän silmissä, tukien lopulta nuorten hyvinvointia.

Tämän kertainen PING Studio osoitti, että hyvinvointisisällöillä todella vaikutetaan.

Tapahtuman mahdollistivat PING Helsingin kumppanit A-lehdet, Medita Communication, Hilton Helsinki Hotels Kalastajatorppa ja Ihana Elämys. Juontajana toimi allekirjoittanut, hyvinvointivaikuttaja ja intohimoinen hyvinvoinnin puolesta puhuja.

Kirjoittanut: Anna-Maria Kasanen

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: