Vuoden 2018 viimeinen PING Studio keskittyi datan käyttöön markkinoinnissa. Vaikka datasta onkin kohistu jo hyvä tovi, halusimme tuoda aiheeseen uutta näkökulmaa yhdistämällä persoonattomat numerot inhimilliseen luovuuteen. Järjestimme Studion samaan aikaan käynnissä olleen Slushin sivutapahtumana ja teknologioiden sijaan keskityimme nimenomaan luovan tekemisen ja datan yhdistämiseen.
PING Helsingissä tekemisen ja strategian lähtökohtina ovat läpinäkyvyys, reiluus ja PING Ethics -koodistosta saatu lisäarvo. Luotamme yhteistyöhön sekä etiikan ja datan liittoon:
numerohuumassa on tärkeää pitää mielessä myös työn inhimillinen puoli, sillä datan hyödyntämisessä tarvitaan yhä ihmisiä.
Vaikuttajamarkkinoinnin raportti PING Metrics syntyi tänä vuonna yhteistyössä Dagmarin kanssa. Dagmar myös avasi Studion keynote-esityksellään, joka sukelsi syvälle arvopohjaiseen markkinointiin.
”Numeroista ei ole iloa ilman ihmisiä niiden takana. Loistavakin data tarvitsee ihmisiä analysoimaan siitä saatuja tietoja, jotta sitä voidaan käyttää esimerkiksi strategian pohjana.” Dagmarin Sami Aittovaara ja Julia Isoniemi avasivat miten arvopohjaisella markkinoinnilla saadaan tuloksia: tärkeää on nivoa yhteen sisältö sekä analytiikan ja teknologian käyttö. Oikeiden tavoitteiden ja mittareiden asettaminen oivaltavaa sisältöä varten on olennaista, sillä lopulta tulosten mittaaminen kertoo sen, tarjositko arvoa yleisöllesi.
Case osuudessa kuulimme konkreettisia esimerkkejä datan hyödyntämisessä. Senni Niemi Meltwaterilta esitteli meille Social Influencer -raportointityökalua, joka auttaa asiakkaita mittaamaan kampanjoiden tehoa. Työkalun avulla brändit voivat rakentaa strategian, joka on alusta loppuun saakka mitattava ja konkreettinen – toki tehokkuus edellyttää myös harkittuja valintoja yhteistyötahojen ja mittareiden kohdalla sekä kohdeyleisön tuntemisen.
Esa Turta Mynewsdeskiltä tarjosi oppeja siitä, kuinka optimoida viestintä ja PR digitaalisuuden keinoin. Datan menestyksekäs käyttö perustuu sen ymmärtämiseen, mikä omassa toiminnassa on tärkeintä.
Kannattaa keskittyä keräämään sellaista dataa, mikä on olennaista, eikä kerätä innostuksissaan turhaa tietoa.
Keräämällä dataa sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä on mahdollista määritellä yleisö ja tavoitteet yhä tarkemmin. Jos data kertoo sinulle jotain, sitä kannattaa kuunnella.
The F Company esitteli meille tuoreen esimerkin työstään Praecomin kanssa. David Blinov tiimeineen onnistui tuomaan 13 kertaa enemmän leadeja Praecomille kokeilemalla erilaisia testikampanjoita ja luottamalla dataan siitä, mitkä ratkaisuista toimivat. Esitys olikin tärkeä muistutus prosessien tärkeydestä: niitä noudattamalla saadaan luotua syvempää ymmärrystä käytettävissä olevasta datasta, ja sen avulla pysyt mukana kilpailussa.
Tapahtuman päättänyt Q&A keskittyi sisältömarkkinoinnin luovaan puoleen ja sai aikaan monipolvisen keskustelun siitä, miksi myös vaikuttajien tulisi ymmärtää dataa ja sen käyttöä. Jokainen tarina alkaa datasta, totesi Salla Erkkilä Dagmarilta.
Digimarkkinoinnin ja kuluttajatutkimuksen asiantuntija Bonnie Murphy kehotti markkinointitoimistoja ja sisällöntuottajia kiinnittämään huomiota siihen, miten kohdeyleisö reagoi sisältöihin ja muokkaamaan omaa strategiaa sen mukaan.
Usein sisällöntuottajat luottavat brändien arvioivan dataa heidän puolestaan, mutta on yhtä tärkeää, että he itse ymmärtävät ja osaavat tulkita omaa dataansa,
kertoi sisällöntuottajana itsekin toimiva Jennifer Sandström.
Numeroiden tulee olla jatkuvasti läsnä jokaisen sisällöntuottajan työssä, ja niiden avulla myös oma tekeminen on helppo saada vaikuttamaan ammattimaiselta. Monille työskentelyn lähtökohtana on intohimo tarinoita ja omaa tekemistä kohtaan, mutta nykyajan tuloksellisuuden kulttuurissa myös data on osa pakettia.
Haluatko kuulla lisää aiheesta? Taltioinnin joulukuun PING Studiosta pääset katsomaan täältä (Huom! Tallenne englanniksi).
PING Studion isäntänä toimi luova työyhteisömme Sofia Future Farm, jonka viihtyisässä Sofia Bistrossa tapahtumamme järjestettiin.
Kuva: Veera Papinoja