Jenni Siikaniva vaikuttajamarkkinointi ja SEO

Hakukoneoptimoinnin avulla parempaa vaikuttajamarkkinointia

Hakukoneoptimointia osaava vaikuttaja saa teksteillään aikaan parempia ja pidempiaikaisia tuloksia. 

Äitisivuston perustajana sekä vaikuttajana saan usein viestiä itselleni tuntemattomilta ihmisiltä, jotka lukevat kirjoittamiani tekstejä verkossa. 

Näin tapahtui myös viime viikonloppuna, kun sain eräältä sohvan ostamista harkitsevalta perheenäidiltä sähköpostin. Viestissä hän tiedusteli missä kunnossa meillä oleva Hakolan sohva on tällä hetkellä ja kertoi miettivänsä, kannattaisiko heille ostaa sama sohva. 

Viestin lähettänyt äiti oli googlettanut Hakolan Lazy-kulmadivaanin ja päätynyt Googlen *hakutulosten kautta Mutsimediaan lukemaan puolitoista vuotta sitten sohvasta kirjoittamani artikkelin.

Vastasin viestin lähettäjälle, että sohva on oikein hyvä, se on edelleen priimakunnossa ja ollut yksi perheemme parhaimpia hankintoja. Vaihdoimme aiheesta vielä toisetkin viestit, kun äiti halusi tietää ovatko istuintyynyt pehmeät vai jämäkät ja mikä harmaan sävy Mutsimedian artikkelin kuvissa olevassa sohvassa on.

Suosittelulla iso rooli ostopäätöksen tekemisessä

Sohvan ostaminen on iso päätös monestakin syystä ja ostoprosessi saattaa kestää useita kuukausia. Ennen lopullista ostopäätöstä etsit sohvasta tietoa, vertailet hintoja ja mietit minkä valmistajan sohva olisi paras juuri teille. Lopuksi, kun luulet tehneesi päätöksen, mittaat vielä olohuoneen ja huomaat, että sohva on liian suuri sille ajateltuun tilaan. Ja ostoprosessi alkaa jälleen alusta.

Sohvan kanssa eletään useita, jopa kymmeniä vuosia, se on arvokas hankinta, sitä käytetään päivittäin ja huonolla sohvalla joka päivä istuminen ottaa päähän. Jos teet virheostoksen, sohva on epämukava istua tai koko perhe ei mahdu löhöilemään siinä mukavasti televisiota katsellen, muistuttaa huono hankintasi sinua itsestään päivittäin.

Ei siis ihme, että viestin lähettänyt äiti halusi kysyä lisätietoa ja kokemuksia luotettavaksi kokemaltaan taholta ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä. 

Viestin lähettäneen äidin kanssa käydyn sähköpostikirjeenvaihdon jälkeen aloin miettiä vaikuttajamarkkinointia, sen roolia ja mittaamista tänä päivänä. Mieleeni tuli useita ajatuksia ja oivalluksia sekä brändien että vaikuttajien näkökulmasta tarkasteltuna – tässä niistä muutamia.

Vaikuttajamarkkinointi ja SEO

Voisiko vaikuttajamarkkinointia tehdä tehokkaammin?

Perinteisessä vaikuttajamarkkinoinnissa olemme usein kiinnostuneita vaikuttajien seuraajamääristä, tarkkailemme kommentteja, tykkäyksiä, näyttömääriä sekä sosiaalisen median jakoja. Tämä on ymmärrettävää, sillä nämä ovat hyvin konkreettisia ja helposti mitattavia asioita. 

Kysytkö sinä yrityksen tai brändin edustajana yhteistyövaikuttajalta osaako hän tehdä teksteistään hakukonelöydettäviä? Kannattaisiko vaikuttajamarkkinointia tekevien brändien olla vaikuttajan seuraajamäärien sijaan enemmän kiinnostuneita siitä, minkälaisen pysyvän jäljen vaikuttaja osaa jättää verkkoon yhteistyöstä ja tuotteesta potentiaalisten tulevien asiakkaiden nähtäväksi?

Olisiko yritysten järkevämpää tehdä ensisijaisesti yhteistyötä omaan blogiinsa tai sivustolle kirjoittavien vaikuttajien kanssa, sillä pelkkään sosiaalisen median profiiliin tuotetusta sisällöstä ei jää verkkoon yhtä helposti löydettävää ja ostopäätökseen vaikuttavaa jälkeä?

Voisiko vaikuttajamarkkinointia mitata järkevämmin?

Kun teemme vaikuttajamarkkinointia, odotamme tulosten usein näkyvän välittömästi. Tässä Hakolan sohvan tapauksessa Mutsimedian kirjoitus toimi avustavan konversion roolissa vasta puolitoista vuotta artikkelin kirjoittamisen jälkeen. Minkälaisen arvon voimme antaa avustetun kaupan toteutumiselle tässä yhteydessä?

Asetamme ammattimaisesti tehdylle vaikuttajamarkkinoinnille aina tavoitteita ja mittareita. Olisiko vaikuttajamarkkinoinnin tuloksia järkevämpää mitata paljon pitkäjänteisemmin? Pitäisikö mittaamisen lopullisen tarkastuspisteen olla vasta vuosia varsinaisen sisältöyhteistyön jälkeen?

Ymmärrätkö vaikuttajana (asiakkaan) asiakkaasi käyttäytymistä?

Ihmiset hakevat Googlesta tietoa moneen eri tarkoitukseen: he haluavat vertailla valmistajia ja tuotteita, etsiä hintatietoja sekä lukea kokemuksia. 

Osaatko sinä vaikuttajana tunnistaa potentiaalisen asiakkaan ostopolun eri vaiheita? Osaatko ymmärtää yhteistyökumppanisi hankintoja tekevän asiakkaan hakukäyttäytymistä? Pystytkö olemaan kirjoittamillasi yhteistyösisällöillä läsnä Googlen hakutuloksissa ja tarjoamaan relevanttia tietoa ostopäätöksen tueksi juuri oikealla hetkellä, kun ihmiset sitä etsivät?

Mitä mieltä sinä olet vaikuttajana ja vaikuttajamarkkinoinnin tekijänä?

 

*Mutsimedian elokuussa vuonna 2018 kirjoittama artikkeli Hakolan Lazy-sohvasta löytyy marraskuussa 2019 Googlesta TOP3-hakutulosten joukosta mm. seuraavilla hakusanoilla: hakola lazy kokemuksia, hakola lazy sohva kokemuksia, lazy sohva kokemuksia, lazy kokemuksia, hakola sohva kokemuksia.

Jenni Siikaniva - vaikuttajamarkkinointi ja SEO

 

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.