Luotettavan somevaikuttajan käsikirja

Feikkiä vai faktaa – Luotettavan somevaikuttajan käsikirja ja podcast-sarja antavat konkreettista apua someviestintään

Sosiaalisen median vaikuttajille ja sisällöntuottajille suunnattu opas Feikkiä vai faktaa – Luotettavan somevaikuttajan käsikirja julkaistaan Mediapäivän yhteydessä 30.1.2020. Käsikirjan tavoitteena on lisätä vaikuttajien tietoisuutta omasta roolistaan ja vastuustaan oikeellisen tiedon välittäjinä sekä antaa konkreettisia neuvoja luotettavan sisällön tuotantoon. Aihetta käsitellään myös kolmiosaisessa Feikkiä vai Faktaa –podcastissa, jossa suositut suomalaiset somevaikuttajat kertovat omia näkemyksiään ja vinkkejään aiheeseen liittyen. 

Oppaan ja podcastin tarkoituksena on auttaa erityisesti ammattimaisia sisällöntuottajia, mutta myös muita somen käyttäjiä tunnistamaan oma roolinsa ja vastuunsa luotettavan ja oikean tiedon jakajina. Opas tarjoaa konkreettisia vinkkejä ja toimintatapoja virheellisen tiedon tunnistamiseen, lähteiden käyttöön ja faktantarkistukseen ja sitä kautta luotettavuuden rakentamiseen, kuvailee oppaan julkaisijana toimivan Mediapoolin valmiuspäällikkö Tero Koskinen

Feikkiä vai faktaa -podcast-sarjassa suositut suomalaiset somevaikuttajat kertovat omia kokemuksiaan faktojen tarkistamisesta ja informaatiovaikuttamisesta. Mukana ovat Sara Tickle -kanavista tuttu Sara Vanninen, hyvinvointiyrittäjä Karita Tykkä, Kalenterikarjuna tunnettu Mikko Toiviainen, valokuvaaja ja somevaikuttaja Konsta Linkola sekä toimittaja ja somevaikuttaja Noora Shingler.

”Koen vastuuni somevaikuttajana suureksi. Kyllä sitä somevaikuttajana koko ajan miettii, että toivottavasti olen onnistunut kertomaan, että tämä on mun mielipide tai että tämä on faktaa ja voit tutustua tähän tutkimukseen täällä tai tämä taas on uutisartikkeli ja löydät sen täältä”, kertoo toimintatavoistaan Mikko Toiviainen.

”Vinkkini somevaikuttajalle, joka haluaa toimia vastuullisesti: Listaa omat arvosi ja ala peilata omaa tekemistä niiden kautta”, toteaa Sara Vanninen

Disinformaatio merkittävä ongelma somevaikuttajien keskuudessa

PING Helsingin syksyllä 2019 tekemän kyselyn mukaan 98% somevaikuttajista on sitä mieltä, että somevaikuttajien kautta leviää sosiaalisessa mediassa myös virheellistä tietoa. 64% heistä pitää informaatiovaikuttamista merkittävänä ongelmana vaikuttajien ja sisällöntuottajien keskuudessa. Jopa neljäsosa vaikuttajista myöntää joskus jakaneensa artikkelin, videon tai muun sisällön lukematta tai katsomatta sitä kokonaan.

 

”Olemme nyt yli vuoden tehneet yhteistyötä Mediapoolin kanssa somevaikuttajien yhteiskunnallisen roolin korostamiseksi. Ongelman laajuudesta kertoo se, että yli neljäsosa kyselyyn vastanneista vaikuttajista kokee, että heitä tai heidän kanaviaan on yritetty hyödyntää tahallisesti harhaanjohtavan tiedon levittämisessä. PING Helsinki haluaa toimia aktiivisesti luotettavuuden ja avoimuuden edelläkävijänä ja mahdollistajana yhteistyössä vaikuttajien, viranomaisten ja yritysten kanssa”, toteaa PING Helsingin toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahti

PING Helsingin työ eettisyyden puolesta käynnistyi jo vuonna 2016 PING Ethics koodiston julkaisemisella. Kaikille avoimen, toimialan yhteisiä pelisääntöjä viitoittavan koodin ovat ottaneet käyttöön sadat vaikuttajat ja yritykset Suomessa. 

Feikkiä vai faktaa – Luotettavan somevaikuttajan käsikirja ja Feikkiä vai faktaa? -podcast tuovat osaltaan ratkaisuja tunnistettuihin ongelmiin. Niiden tarkoituksena on ehkäistä virheellisen tiedon leviämistä sekä tarjota työkaluja luotettavan tiedon jakamiseen. Työn tavoitteena on lisätä somevaikuttajien ymmärrystä omasta vastuustaan ja antaa vinkkejä tiedon oikeellisuuden varmistamiseen.

Feikkiä vai faktaa – Luotettavan somevaikuttajan käsikirjan sekä Feikkiä vai faktaa? -podcast sarjan on Mediapoolille tuottanut Suomen johtava vaikuttajasuhdetoimisto PING Helsinki. 

Digitaalinen käsikirja ja podcast löytyvät osoitteesta somekäsikirja.fi. Oppaasta on saatavilla myös painettu versio, jota voi tiedustella Tero Koskiselta. Feikkiä vai faktaa -podcastin voi kuunnella esimerkiksi SoundCloudissa tai Spotifyssa.

 

Lisätiedot:

Inna-Pirjetta Lahti, PING Helsinki + 358 50 376 08 24 inna@pinghelsinki.fi  

Tero Koskinen, Mediapooli + 358 40 722 0703 tero.koskinen@medialiitto.fi 


Mediapooli kehittää media-alan jatkuvuuden- ja riskienhallintaa sekä valmiustoimintaa.

PING Helsinki on riippumaton vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija, joka toimii yhteistyössä sekä itsenäisten vaikuttajien että vaikuttajatoimistojen kanssa.

 

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.