Somestrategia auttoi löytämään oikeat sisältökulmat Visit Porvoon kanaviin

12.01.2024 - PING Helsinki

PING Helsinki toteutti syksyllä 2023 Visit Porvoolle somekanavastrategian, jonka tarkoituksena oli selkeyttää sisältömarkkinoinnin punaista lankaa sekä varmistaa, että sisällöntuotanto on linjassa Visit Porvoon tavoitteiden ja markkinointistrategian kanssa. Isoimpana haasteena koettiin sisällöntuotannon fokusointi, sillä viestinnän aiheita oli laaja skaala ja tapahtumakumppaneiden sisältöjen nostamiseen ei ollut tiettyä linjausta.

Strategian pohjatyönä käytiin läpi toimialan trendejä ja haasteita, määriteltiin Visit Porvoon tärkeimmät tavoitteet ja mittarit, kiteytettiin kohderyhmät sekä tutkittiin samankaltaisten toimijoiden somekanavien nykytilaa. Näiden pohjalta rakennettiin tavoitteista johdetut sisältösarjat resepteineen brändin visuaalinen ilme huomioiden.

Somestrategian tavoitteet:

  • Kirkastaa liiketoiminnasta johdetut tavoitteet, kohderyhmät ja mittaristo Visit Porvoon Facebook- ja Instagram-kanaville.
  • Luoda Visit Porvoon someen tunnistettava kerronnan tyyli ja sisältöteemat, jotta tilit olisivat houkuttelevia, aktivoivia ja relevantteja.
  • Helpottaa sisällöntuotantoa luoden selkeä sisällöntuotantomalli sosiaalisen mediaan.

Toteutus:

  1.  Analyysi
  • Kanavien nykytila-analyysi ja kasvun mahdollisuudet
  • Kohderyhmälle relevanttien sisältöjen tunnistaminen monikanavaisesti
  • Somesisällöntuotannon tavoitteiden ja mittareiden kirkastaminen
  1. Sisältösarja-workshop
  • Sisältösarjojen ideointi yhdessä asiakkaan kanssa
  1. Somestrategia
  • Strategisten sisältösarjojen kiteyttäminen ja sisällöntuotantosuunnitelma
  • Visuaalisen ilmeen suositukset niin Facebookiin kuin Instagramiin
  • Strukturoitu, eri sisältöteemat huomioiva sisääntulomalli vaikuttajayhteistyöpyynnöille

Osana somestrategiaa suunniteltiin myös seulontamalli systemaattiseen vaikuttaja-yhteydenottojen keräämiseen, jonka avulla vaikuttajat voivat itse ehdottaa yhteistyötä koostamalla tärkeimmät tiedot, faktat, teemat, luovat ideat ja kustannusehdotukset.

Asiakkaan palaute:

”Koemme saaneemme vastinetta rahalle PING Helsingin kanssa toteutetussa projektissa. Porvoon matkailutarjonnasta on mieletön määrä sisältöä jaettavaksi somessa ja sparraus auttoi meitä jäsentelemään ajatuksia siitä, mikä on kohderyhmällemme olennaista ja kiinnostavaa.”

Sari Myllynen, Matkailun kehittämispäällikkö, Visit Porvoo

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: