Helmikuussa 2024 voimaan tullut EU:n digipalveluasetus pyrkii suojelemaan verkkopalveluiden käyttäjiä ja heidän perusoikeuksiaan verkossa sekä ohjaamaan alustajättejä avoimuuteen päätöksissään. Uuden sääntelyn kautta jokainen voi osaltaan torjua laitonta sisältöä ja yksittäisen sisällöntuottajan tiedonsaantioikeudet paranevat.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on Suomessa asetuksen pääasiallinen valvoja. Toteutimme yhdessä Traficomin kanssa vaikuttajatapahtuman ja -yhteistyöt, joiden tavoitteena oli lisätä tietoisuutta asetuksesta, saada ansaittua näkyvyyttä vaikuttajien kanavissa ja rakentaa vaikuttajasuhteita sekä tuoda esiin Traficomin roolia asetuksen valvojana.
“Yhteistyö Pingin kanssa oli sujuvaa projektin alusta loppuun. Saimme kampanjalla erinomaista näkyvyyttä (sekä määrällisesti että laadullisesti) EU:n digipalveluasetukselle ja sen verkkopalveluiden käyttäjille suomille oikeuksille.”
– Aapo Riihimäki, Traficom
Lue myös: Muutostöissä-kampanja pysäytti pohtimaan työelämän kulttuurista moninaisuutta
Järjestimme somevaikuttajille suunnatun aamiaistilaisuuden, jossa Traficomin asiantuntija kertoi uudesta digipalveluasetuksesta sekä sen positiivisista vaikutuksista erityisesti sisällöntuottajan arkeen – asetuksen myötä somealustat eivät voi rajoittaa sisältöjen näkyvyyttä ilman hyvää syytä ja perusteluita.
Tapahtuman paneelikeskustelussa ääneen pääsivät yhteistyövaikuttajat Juho Rautvaara sekä Julia Thurén, jotka toivat mukaan somevaikuttajien näkökulmaa. Tapahtuman lopuksi pidetyissä pyöreän pöydän keskusteluissa vaikuttajavieraat pääsivät jakamaan kokemuksiaan ja kysymään Traficomin asiantuntijoilta askarruttavia kysymyksiä.
Tapahtuman lisäksi Juho ja Julia tuottivat Instagramiin ja TikTokiin kaupallisessa yhteistyössä sisältöjä, joissa he kertoivat asetuksesta myös laajemmin seuraajilleen. Merkittävässä roolissa sisältöjen tuotannossa oli vaikuttajien ja Traficomin asiantuntijoiden kanssa järjestetty yhteinen brief-palaveri, jossa vaikuttajille tarjottiin kaikki tarvittava tieto asetuksesta sekä mahdollisuus kysyä suoraan asiantuntijoilta.
Lue myös: Case Lotus: Vastuullisuusviestintää ja välittämisen tekoja vaikuttajayhteistyön keinoin
Kampanja onnistui tavoitteissaan erinomaisesti:
“Hemmetin hyvä video ja neuvoja miten toimia tilanteissa, joissa kohtaa ongelmia. Se, että kansalaiset tietävät ainakin pienen siivun asetusten sisällöstä ja sen tuomista mahdollisuuksista, parantaa myös asetuksen vaikuttavuutta.”
– Seuraajan kommentti