Katse pois omasta navasta! Kolme konstia, joilla teet B2B:stä vähemmän tylsää

B2B-markkinointi

Kaikkihan sen tietävät: tarinat jäävät mieleen ja rakentavat brändiä mainospuhetta tehokkaammin. Mutta mistä löytää tarinat, kun bisnes rakentuu koneista, järjestelmistä tai palveluista, joiden tekijätkin ovat sitä mieltä, että ne ovat lähtökohtaisesti aika tylsiä?

1. Katso omaa napaasi pidemmälle

Tuotteen tai palvelun esittely artikkelimuodossa ei vielä ole tarina, eikä yritysesitteen julkaiseminen verkossa sisältömarkkinointia.

Hyvä työkalu ilmeisten asioiden ulkopuolelle kurkottamiseen on kontekstuaalinen tarinankerronta. Sen avulla lähtökohtaisesti puisevimmastakin teemasta saadaan ajankohtainen ja kiinnostava. Millainen osa tuotteellasi tai palvelullasi on kokonaisuudessa? B2B-yrityksillä on valtava tarinapotentiaali, mutta harva muistaa puhua muusta kuin itsestään.

2. Etsi tarinoita aktiivisesti

Ajankohtaisuus, nopeus ja ketteryys. Kolme sanaa, joita käytetään usein kuvaamaan uutistoimituksia ja äärimmäisen harvoin suuria yrityksiä. Miten surffata uutisaalloilla, jos organisaatiosi on hitaasti kääntyvä rahtilaiva?

Sisältömarkkinoinnissa parhaiten menestyviä yrityksiä yhdistää se, että ne toimivat usein mediatalojen tavoin. Kaikista ei voi eikä kannatakaan tulla Red Bullin kaltaisia mediajättiläisiä, mutta uutistoimitusten parhaita käytäntöjä voi skaalata jokaisen yrityksen toimintaan sopivaksi.

Säännölliset toimituspalaverit tehostavat tiedonkulkua ja auttavat keräämään ajankohtaisia ideoita. Selkeästi määritelty prosessi varmistaa, etteivät jutut jää viikkokausiksi sähköpostilaatikoihin odottamaan hyväksyntää. Hyvä sisältötoimisto on kullanarvoinen kumppani, mutta yrityksen sisälle tarvitaan vähintään vahva päätoimittaja.

3. Panosta jakeluun

Onko hyvä tarina hyvä tarina, jos kukaan ei löydä sitä? Tarinoiden etsiminen ja luominen on prosessin hauskin vaihe, ja varsinainen työ alkaa, kun tarina on valmis ja se pitää saattaa maailmalle.

Kenelle haluat kertoa tarinasi, missä kanavassa ja milloin? Jokainen sisältö, oli se sitten video, artikkeli tai sosiaalisen median postaus, kannattaa miettiä osaksi polkua, joka tuo yleisösi ja asiakkaasi luoksesi.

Jakeluun ja mittaamiseen panostaminen kannattaa. Aseta selkeät KPIt sekä kunnianhimoiset mutta realistiset tavoitteet. Jos olet alalla, jossa matka kiinnostuksesta ostopäätökseen voi viedä useita vuosia, et voi odottaa tilauskirjan täyttymistä kaksi tuntia tarinasi julkaisemisen jälkeen. Sisältömarkkinointi on aina pitkän aikavälin investointi.

 

 

Lotta Heikkeri

 

Haluatko kuulla lisää tarinankerronnasta? Spoon Agency on mukana PING Helsinki Business Festivalissa 28.4.2017. Spoon Agencyn marketing manager Björn Owen Glad puhuu tapahtumassa markkinoinnin sweet spotista. Liput täältä

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: